Her er Fords første dedikerte elbil – Mustang Mach-E – i Norge

Her er Fords første dedikerte elbil – Mustang Mach-E – i Norge

Med batteripakke på opptil 98,8 kilowattimer (kWh) og svært interessant startpris, er det liten tvil om at Ford ønsker å ta igjen tapt tid med sin første dedikerte elbil.

NYHETSKOMMENTAR: Neida, vi glemmer ikke at Ford har tilbudt helelektriske utgaver av sin Focus siden 2013, den siste av dem faktisk et veldig ålreit alternativ. Men vi har ventet lenge på detaljer om nykommeren, og Ford har lykkes bra med å legge lokk på hva som har skjedd underveis.

Etter det store lanseringsarrangementet i Los Angeles natt til mandag, fikk Oslo æren av å være åsted for europeisk lansering. I Skur 13 stimlet Ford-forhandlere, presse og andre spesielt inviterte seg rundt den nye elbilen.

Da seansen åpnet, sa Ford Motor Norges administrerende direktør Per Morten Berg at det er viktig for Ford å ta hensyn til planeten.

Vil bidra til å takle klimaendringer

– Så mange har jobbet så hardt de siste årene for å redefinere hvem vi er som selskap, for å takle ubestridte fakta om klimaendringer, sa Berg.

Dessuten:

– Dette er en bil for de mange, ikke for de få privilegerte.

Han la til at Fords norske team har vært dypt involvert i utviklingen av modellen – sammen med Ford Team Edison. Årsaken er naturligvis at vi har verdens beste og mest avanserte elbilmarked.

Med sine 4,71 meter går bilen rett inn i den familieorienterte mellomklassen. I dagens elbilmarked er det åpenbart Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC som er dens nærmeste konkurrenter.

Men Mustang Mach-E blir en god del billigere, og den har ikke minst en skikkelig frunk (se bildet over) – altså bagasjerommet under panseret.

Det betyr bagasjevolum på 412 liter bak (det ser faktisk vesentlig større ut) og ytterligere 100 liter foran.

To ting minner om Tesla

At det faktisk er litt volum foran, minner mest om Teslas ulike modeller i dagens marked. Det gjør forresten også valg av størrelse og betegnelse på de to batteripakkene.

Batteripakkene er nemlig 75,7 og 98,8 kilowattimer (kWh) store. Den minste heter «standard range», mens den største heter «long range». Battericellene skal produseres av LG Chem, og Ford gir inntrykk av å ha god tilgang.

Så langt tyder det på at den største batteripakken har 93 kWh utnyttbart til kjøring, mens det samme anslaget foreløpig ikke foreligger for den minste.

Ford er en av eierne bak det voksende IONITY-lynladenettverket, og slik sett er det ingen overraskelse at de legger opp til maks ladefart på 150 kW.

Så langt er det ikke gitt detaljer om hastighet på hjemmelading, men basert på dett Ford har indikert, er det grunn til å tro at det er snakk om maks 11 kW (400V/16A, 3-fas).

Meget interessant pris

Mustang Mach-E får etter hvert et vell av valg- og prismuligheter, med startpris på 412.000 kroner. Da er det bakhjulstrekk, elmotorytelse på 238 hestekrefter og minste batteripakke som gjelder. Dette skal gi en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer.

Så går det trinnvis oppover fra bilen med lengst teoretisk rekkevidde – altså største batteripakke og bakhjulsdrift – til de firehjulsdrevne.

Den lengste rekkevidden skal du få med bakhjulsdrift og batteripakken på 98,8 kWh, som koster fra 463.400 kroner. Det er her Ford kommer med WLTP-tallet på pene 600 kilometer. Hvor godt dette står seg i den virkelige verden, vil vi selvsagt teste grundig så fort vi får muligheten.

Dersom man velger firehjulsdrift spenner prisene mellom 482.000 og 544.000 kroner, avhengig av batteristørrelse. Drift på alle fire medfører at oppgitt rekkevidde reduseres til henholdsvis 420 og 540 kilometer, avhengig av batteripakke.

Men de første bilene vil være av den såkalte «First Edition». Da er det snakk om «en med alt», største batteripakke og AWD, til den nette sum av 589.000 kroner. I løpet av sommeren 2021 skal det også dukke opp en spesialmodell (GT) med langt høyere ytelser og vesentlig annerledes prislapp.

Viktige ting på plass

På arrangementet mandag morgen ble det sagt at 450 nordmenn allerede hadde betalt inn depositum på modellen, i timene etter lanseringen i Los Angeles.

Totalt 15.000 hadde sagt seg interesserte på forhånd, uten egentlig å vite noe annet enn at det var snakk om en SUV med teoretisk maksrekkevidde på 600 kilometer.

Forhåndsbestillerne må imidlertid smøre seg med tålmodighet, siden det går enda et snaut år før kundebilene kommer til Norge. Oktober peker seg ut som en sannsynlig måned.

I tillegg til en svært interessant prislapp, og en bil som ser ut til å passe bra som familiebil, får de funksjonalitet som «over the air»-oppdateringer av software (OTA, kjent Tesla-praksis i en årrekke) og tilhengervekt på 750 kilo.

Sistnevnte er identisk med dagens Jaguar I-Pace, og duger til det mest nødvendige, men er vesentlig mindre enn konkurrenten Mercedes-Benz EQC (1.800 kilo). Foreløpig er ikke Mustang Mach-E godkjent for taklast, men Ford bør definitivt ta en runde på dette før alt er klart.

PS. Avhengig av batteristørrelse og valg av bak- eller firehjulsdrift vil Mustang Mach-E veie mellom 1.993 og 2.218 kilo.