Helt ny versjon kommer neste år: Her er nye Kia e-Niro

ALT NYTT: Foreløpig vet vi bare hvordan den blir seende ut, ikke noe om motorer og batteri.

Andre generasjon Kia Niro ble i natt vist på Seoul Mobility Show – både som hybrid, ladbar og ren elbil. Gjett hvilken de tar inn i Norge.

Nye Kia e-Niro har ikke ett eneste fellestrekk med forrige generasjon og blir et kraftig klyv opp. Her går det i skarpe linjer, og det mest gjenkjennelige blir de sorte flatene i blank sort langs nedkant på bilen og feltet fra bakhjulet og opp til taket.

Her finner man også de stående baklyktene som nesten synes like godt fra siden som bakfra.

Designen stammer fra Habaniro Consept, som ble vist for to år siden, og Kia hevder de har hatt store fordeler ved å designe helt på nytt.

SKILLER SEG UT: De kraftige sorte elementene på dører og C-stolpe vil skille e-Niro fra mengden. Den har en langt tøffere attitude enn dagens modell.

Kia har droppet grillen oppe og erstattet den med en tynnere stripe mellom lyktene, noe vi også ser hos EV6 og Soul. Kjøling skjer lenger ned.

Lysene har havnet litt lenger ned i nytt lampearrangement. Kia hevder LED-stripa for kjørelys skal imitere hjerteslag. Om hjertet ditt slår fortere av å se bilen, er vel smak og behag. Ladeporten er fortsatt plassert i fronten.

Test av Kia e-Niro: Mil etter mil på norsk og svensk motorvei

Konvensjonelt interiør

Dashbordet er dominert av instrument- og multimediaskjerm i ett stykke og multifunksjonspanel under der man velger kortkommandoer for skjermen eller klimaanlegg med en knapp.

Kia har valgt fysiske knapper på ratt- og vindus-betjeningen. Retningen bestemmer du med et vrihjul på en ellers naken og oversiktlig midtkonsoll, og du har fortsatt en startknapp.

RENT OG PENT: En felles stor skjerm og et multifunksjonspanel står for mye av betjeningen. Kia har fortsatt vippebryterne på rattet.

Kia bruker gjenvinnbare materialer i innredningen. Taktrekket er for eksempel laget av resirkulerte aviser, setene er laget ev biobasert polyutherane med Tencel fibre fra eucalyptus-blader og lakken på dørpanelene er vannbasert uten giftige kjemikalier.

Dessverre har ikke Kia offentliggjort noen flere data for Niro eller e-Niro ennå. Det skjer først i 2022.

Det vil forundre oss om den ikke er bygget på den nye E-GMP-plattformen. Om det vil innebære 800 volt, lynrask lading og samme batteripakke og motor som EV6, vet vi lite om ennå. Men det ville ikke vært unaturlig å hente noe derfra. Da vil man i så fall kunne ende opp med en batteripakke på 58 eller 77,4 kWt og motorvalg mellom 170 og 228 hester.  

TOPP STEMNING: Stemningslys er selvfølgelig på plass, i de farger du måtte ønske.