Hopp til innhold

Volkswagen ID.BUZZ: Hippie-buzzen har ankommet Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I NORGE: Alle spør om når de første ID.Buzz klapper til kai. Nå har vi svaret.

Her er bildene av de første ID.Buzz og ID.Buzz Cargo som kom til Norge i dag.

I formiddag la et fraktskip fra Volkswagen til kai ved Bekkelagskaia i Oslo.

Blant de rundt 500 bilene på skipet var også 25 ID.Buzz og ID.Buzz Cargo.

– Det er deilig å se ID. Buzz og ID. Buzz Cargo rulle av båten og inn på klargjøringssenteret vårt. Dette har vi ventet lenge på, uttaler Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i en melding fra Harald A. Møller AS i dag.

PÅ VEI INN: Her ruller de første bilene på land i Oslo.

Både med og uten seter

Personbilvarianten ID.Buzz og nyttekjøretøyet ID.Buzz Cargo er de to nyeste medlemmene i ID.-serien fra Volkswagen.

Inspirasjonen til ID. Buzz har Volkswagen hentet fra den opprinnelige «folkevognbussen», et av de største bilikonene i historien, ved siden av Mini, Citroen 2CV med flere.

Personbilvarianten kommer i første omgang som en familievennlig 5-seter, og en bagasjeplass på hele 1.121 liter.

Prøvekjørt prototype: VW ID.Buzz:

Er den verdt å vente på?

ID.Buzz har en angitt WLTP-rekkevidde på 418 km, og en startpris på 494.200 kroner.

ID.Buzz Cargo er den første helelektriske varebilen fra Volkswagen bygget på MEB-plattformen. Det vil si at den er bygget som elbil fra bunnen av, med alle de fordelene det fører med seg av teknologiske muligheter.

STRÅLENDE FORNØYD: Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

Med en WLTP-rekkevidde på inntil 423 km, og et lasterom på nesten fire m3 og solid nyttelast, er den et fullgodt alternativ for håndverkere.

ID.Buzz Cargo har en startpris på 452.700 kr.

Godt utstyrt

Den norske importøren, Harald A. Møller, har tidligere bekreftet at de skal utstyre den norske «standard-modellen» med utstyr som i andre land er ekstrautstyr, slik som ryggekamera.

Personbilen er også utstyrt med samme 12 tommers infotainment-skjerm som de andre ID-modellene, samt oppvarmet frontrute og oppvarmet multifunksjonsratt.

POPPIS: Møller vil ikke ut med salgstall, men ID.Buzz har i hvert fall slått an interessemessig.

– Vi har valgt å oppgradere modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god elbil, sier Håkon Wirak.

ID. Buzz får en ladekapasitet på inntil 170 kW, som betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

Volkswagen viser frem ID. Aero:

Her er ID.-seriens første sedan

Vil ikke gå ut med tall

– ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skiftet for nyttetransporten. Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i løpet av lunsjpausen. Denne bilen gjør det langt mer praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy, uttaler Wirak.

Når det gjelder salgstall holder Wirak kortene tett til brystet.

– Vi går ikke ut med tall, men det jeg kan si er at vi har hatt gode salgstall hos forhandlere over hele landet.

VW tester ID.BUZZ:

Denne skal være selvkjørende i 2025

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!