Hopp til innhold

Hurtigladerne blir stadig hurtigere og mer driftssikre: Nå forsvinner disse – én etter én

PÅ VEI UT: De tradisjonelle 50-kilowatts-hurtigladerne blir det stadig færre av etter hvert som blant andre storaktøren Recharge bytter dem ut med raskere ladere – som også har kortbetalingsmulighet.

De tradisjonelle 50-kilowattsladerne er i ferd med å bli en truet art …

… og godt er i grunnen det, vil nok mange elbilister si.

Og i tiden fremover blir det enda færre av dem:

Nå skal flesteparten av de gamle 50-kilowattsladerne til Recharge oppgraderes for å tilby høyere effekt.

Det vil selvsagt gi raskere lading, men også bedre oppetid, ifølge ladeselskapet.

Opptil 400 kW – stadig flere med kortbetalingsmulighet

Siden 2012 har Recharge bygget et omfattende nettverk av ladestasjoner langs norske veier. Ingen andre ladeselskaper er i nærheten av å ha etablert seg på like mange steder.

– Mange hundre eldre hurtigladere skal byttes ut, enten med lynladere på opptil 400 kilowatt, eller, dersom vi begrenses av kapasiteten i strømnettet, til moderne 50 kilowatts hurtigladere. Når vi er ferdig med dette vil alle våre hurtigladere og lynladere ha kortbetalingsterminaler, sier Stian Mathisen i Recharge.

KAN SMILE OVER UTVIKLINGEN: Stian Mathisen i Recharge.

Recharge har omtrent 1200 lynladere og 400 hurtigladere fordelt på over 380 steder rundt i landet.

Selskapene Eviny og Mer har etablert seg på omtrent 250 steder.

Deretter følger Kople, som finnes på litt over 200 steder, mens Tesla har ladere på 120 ulike steder.

Teller man antall hurtigladere, ser lista noe annerledes ut. Mens noen selskaper har bygget små stasjoner med bare et par ladere, har for eksempel Tesla hatt som strategi å bygge mange ladere per lokasjon. Denne strategien er i ferd med å bre om seg.

– Vi har bygget en mengde nye ladestasjoner de siste årene, men det er lenge siden sist Recharge satt opp en ny 50 kilowatts hurtiglader i Norge. De siste årene har det gått i lynladere på opptil 400 kilowatt, men fordi vi har bygget ladestasjoner i over ti år har vi mange eldre hurtigladere i nettverket vårt, sier Mathiesen.

– Vi ser frem til å gjøre en kraftig oppgradering både for å gi elbilister raskere lading og kortbetalingsterminaler, men også fordi nye ladere sikrer bedre oppetid. Når vi har utfordringer med ladestasjoner ute av drift er det nesten alltid eldre hurtigladere, fortsetter han.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Noen ladestasjoner fjernes – men Recharge lover å bygge flere enn de fjerner

Utskiftningen er et omfattende arbeid som vil ta tid å gjennomføre. Arbeidet er planlagt fullført i løpet av de neste årene.

Mange stasjoner vil bli oppgradert med flere ladere. Noen stasjoner med lite trafikk vil bli fjernet.

Et eksempel på sistnevnte omtalte vi på elbil.no før jul:

Ladeselskapet skylder på dårlig besøk og krav om kortbetaling:

Stengte eneste hurtiglader i mils omkrets over natta

– Da vi bygde disse stasjonene hadde elbilene mye kortere rekkevidde enn i dag, og det var behov for større tetthet av hurtigladere. Nye elbiler har større batterier og kan dessuten lade mye raskere enn for noen år siden, og det endrer folks bruk av laderne, påpeker Mathisen.

– Det fører til at det nå er behov for større stasjoner, og avstanden mellom stasjonene kan være noe lenger. Det viktigste er å sikre at det blir enklest mulig å være elbilist på norske veier, og totalt sett vil vi bygge flere nye ladere enn vi fjerner, fortsetter han.

ESSO I MANDALSKRYSSET: Et eksempel på typen ladestasjoner Recharge satser på fremover.

Stasjonen du ser over vant nylig en gjev internasjonal pris, og er også et eksempel på hva slags ladestasjoner ladeoperatørene satser på nå. Den kan du lese mer om her:

Vinneren er kåret, og den befinner seg i Norge:

Her er verdens beste ladestasjon

De fleste elbilister kan vel være enige om at stasjoner som dette er å foretrekke fremfor de spredte 50-kilowattsladerne som hadde en særegen evne til å havne på de mest bortgjemte flekkene på kartet.

Vi kan altså muligens konkludere med at verden går i riktig retning, i hvert fall på enkelte områder …

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også