Hopp til innhold

Ladeselskapet skylder på dårlig besøk og krav om kortbetaling: Stengte eneste hurtiglader i mils omkrets over natta

STENGT: Gunvor Huseby og datteren Saga oppdaget brått at ladestasjonen på Hov var avviklet. Foto: privat

Familien skulle bare stoppe på Hov, lade bilen som de hadde gjort dagen før og kjøre ungene på trening – men stasjonen var nedlagt. Ladeselskapet utelukker ikke at det samme kan skje andre steder.

Elbilen skal være et jevngodt alternativ i bygd og by, men ladenettverket er unektelig mer sårbart i distriktet.

Det fikk Gunvor Huseby og familien erfare tidligere denne måneden.

Hun og samboeren Peter bor utenfor tettstedet Hov i Innlandet, som ligger langs med Randsfjorden. De har hver sin elbil, en Kia Soul 2018-modell og en nyere Byd Tang som brukes for lengre kjøreturer.

Den eldre Kiaen leverer cirka 13 mils rekkevidde om vinteren. Derfor er det en trygghet å kunne støtte seg på en hurtiglader i en hverdag hvor det er langt mellom hjem, jobb, butikk og fritidsaktiviteter.

Men 7. desember ble det en strek i regningen.

GIKK I SVART OVER NATTEN: Dagen før hadde familien Huseby brukt Recharge-ladestasjonen på bildet uten problemer. Nå var skjermen svart og ladestasjonen lot ikke til å være tilkoblet strømnettet overhodet.

Ingen merking på ladestasjonen

– Samboeren min skulle kjøre ungene på et svømmekurs fire mil unna. Så hadde han fått noe uforutsett kjøring på jobben den dagen, og dermed viste bilen bare 24 km, forteller Huseby.

Dagen før hadde de brukt Recharge-ladestasjonen Hov uten problemer.

Da samboeren kom frem til den var det ingen merking som tilsa at laderen var stengt, men skjermen var svart og den lot ikke til å være tilkoblet strømnettet overhodet.

Og for å gjøre ting verre: Det fins ingen andre hurtigladere i flere mils omkrets.

– Da måtte jeg kaste meg i bilen og kjøre fra jobben på Gjøvik slik at vi kunne bytte bil, så fikk han ta min bil som hadde mer strøm, sier Huseby.

– Den uka var det rundt 15 kuldegrader, så det var kaldt å stå der. Jeg kom meg akkurat hjem med seks kilometer igjen på Kiaen.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Var ikke kompatible med ettermontering av kortterminal

Ladeselskapet Recharge hadde i utgangspunktet en tiårsavtale med Søndre Land kommune for denne ladestasjonen da den ble etablert i 2017.

I oktober ble det kunngjort i Oppland Arbeiderblad at stasjonen skulle fjernes etter bare seks år i drift. Grunnen var at den ikke var lønnsom nok.

Leder for konsernkommunikasjon i Recharge, Stian Mathisen, bekrefter dette til elbil.no:

– Det stemmer at ladestasjonen var lite besøkt. De to hurtigladerne var heller ikke kompatible med ettermontering av kortbetalingsterminal, og det kommer det jo krav om at alle ladestasjoner skal ha. Det betyr at vi i så fall var nødt til å bytte begge hurtigladerne med helt nye ladere for å kunne tilby kortbetaling.

ULØNNSOMT: Stian Mathisen i Recharge kan ikke utelukke at flere ladestasjoner vil kunne få samme skjebne som stasjonen på Hov.

– Med tanke på hvor lite disse laderne ble brukt, var ikke det forsvarlig å gjøre. Vi kommer til å fortsette å bygge ny ladeinfrastruktur i 2024, og vi kommer til å fokusere på steder der behovet er størst, så flest mulig får nytte av laderne. Dessverre inkluderte ikke det Hov nå i denne omgang, sier Mathisen.

Utbyggingsrekord i 2023:

I år har vi fått over 2000 nye hurtigladere

Uvisst om det samme vil skje med flere ladestasjoner

Når det gjelder kravet om å kunne tilby betaling med kort på eksisterende ladere, vil dette trå i kraft først innen utgangen av 2025.

Sånn sett ville Recharge hatt mulighet til å kunne drifte disse hurtigladerne i to år til uten investeringer i nye betalingssystemer.

På spørsmål om det har vært, eller kommer til å bli flere slike tilfeller, svarer Mathisen følgende:

– Vi har også lagt ned en ladestasjon i Kvinesdal i høst. Avtalen vi hadde med kommunen om lading på stedet gikk ut, og vi ønsket ikke å forlenge fordi laderne ble for lite brukt, i snitt to ganger per dag.

– Hva som skjer med andre ladestasjoner kan vi ikke si noe om nå, avslutter Mathisen.

Stor oversikt – disse modellene kommer snart:

24 elbiler vi gleder oss til i 2024

– Vi blir på en måte annenrangs bilister

Gunvor Huseby hadde også lest artikkelen i Oppland Arbeiderblad, men det ble ikke gjort rede for noen dato for stenging den gang.

Det var heller ingen opplysninger å finne om dette på stasjonen.

I ettertid er det mer konsekvensene på sikt som bekymrer henne, enn den uheldige desemberkvelden:

– Dette er en liten kommune med store avstander. Folk må kjøre alle steder og mangler kollektivtransport.

– At det ikke var noe informasjon rundt stengingen var irriterende der og da. Vi skjønner at det ikke er samme trøkk på laderne her som langs E6, men den er viktig for oss som bor i distriktet, sier Huseby.

– Nå har vi fått oss elbiler og det er det som er fremtiden. Da blir det bakvendt at vi ikke skal ha ladestasjoner lenger. Vi blir på en måte annenrangs bilister som må klare oss selv, avslutter hun.

Se årets mest populære testvideoer på elbil.no:

Her er videoene som ble mest sett i 2023

Elbilforeningen: Følger utviklingen nøye

Unni Berge, leder for kommunikasjon- og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, forteller at foreningen følger tilgangen til hurtiglading nøye.

– Elbil skal være for alle i hele landet, og da må det være mulig å lade i hele landet. Det er særlig viktig nå når elbilsalget tar av i alle fylker. Vi følger derfor med for å sikre at avstanden mellom ladestasjoner ikke blir for lang, sier hun.

Hun viser også til at regjeringen i regjeringsplattformen lovet god dekning av hurtigladere i hele landet, og lovet støtte til utbyggingen dersom det ikke er lønnsomt å bygge ut i noen distrikts-områder.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også