Hopp til innhold

Kontrollspørsmål ved oppkjøring med elbil: «Hva gjør du hvis batteriet er løst?»

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

OPPKJØRING: Kan man få egne elbilspørsmål når man kjører opp med elbil? Det har vi prøvd å finne ut av. Foto: Statens vegvesen

Dette spørsmålet dukket opp da en nervøs kjøreskole-elev skulle kjøre opp i elbil. Hva ville du ha svart?

Eleven det dreide seg om stotret noe om at det «ikke er bra med løst batteri, og at det vel bør festes».

Var det riktig svar?

Eleven, som du antakelig har gjettet er identisk med personen som skriver denne artikkelen, fikk heldigvis lappen.

Men om batterispørsmålet ble riktig besvart, det fikk hun aldri vite.

Trafikkskolene satser på elbil:

Likevel ligger de bak resten av landet

Stadig flere elektriske skolebiler

Ved trafikkskolene velger stadig flere å kjøpe inn elbiler etter hvert som de fossildrevne sjåførskolebilene byttes inn.

Norges trafikkskoleforbund (NTSF) organiserer rundt 700 trafikkskoler, og har til sammen har cirka 2.900 personbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

STADIG VANLIGERE: Tallet på elbiler hos kjøreskolene øker jevnt og trutt. Foto: Janicke Moldekleiv / Elektrisk Trafikkskole

Av disse er snaut 18 prosent elbiler, tilsvarende rundt 520 biler. Ved årsskiftet 2021/2022 var elbilandelen ved trafikkskolene drøye 13 prosent – så her er tallet på elektriske biler i markant vekst.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Egne spørsmål tilpasset elbil?

Men hvordan er det egentlig med sikkerhetsspørsmålene når man kjører opp med elbil?

Er spørsmålene annerledes og tilpasset elbil? Og hva bør elevene forberede seg på?

Tilbake til batterispørsmålet vi innledet med. Vi ble nysgjerrige og kontaktet Statens vegvesen:

«Det er riktig at vi har en oppgave som har med eventuelt løst batteri å gjøre. Dette er aktuelt på elbiler også. Vi snakker ikke her om det/de store batteriene som er bilens «drivstoff», men det som gir strøm til blant annet lys. Oppgavene er ikke offentlige, vi vil derfor ikke gå inn på ordlyden i de enkelte spørsmålene».

Det skriver Per Gunnar Veltun i en e-post til elbil.no. Han er sjefingeniør i avdelingen Trafikk og kjøretøy i Statens vegvesen.

Veltun understreker at hvis du kjører opp med automatgir, er det slik at førerkortet gjelder for både fossilbil og elbil, og føreren bør kunne litt om begge.

Ønsker nye førerkortregler:

Vil ha enklere automatlapp – men møter motstand

Kan endres fortløpende

Men for en som kjører opp i en elbil, er det ikke nødvendigvis opplagt at batteriet det spørres om er bilens 12-voltsbatteri, og ikke selve elbilbatteriet som driver bilen.

Det er i dag kun noen få kontrollspørsmål som er spesifikke for elbiler, ifølge Gunhilde Bergan Karlengen. Hun driver Morgendagens Trafikkskole i Asker, der hun bare tilbyr opplæring i elbil.

– I 2018 utarbeidet jeg et hefte med spørsmål elevene mine kunne forberede seg på, den gangen var det ikke mange elbilspørsmål. Men det jeg vet du kan bli spurt om, er om hvor lang rekkevidde du har igjen og hvordan du lader, sier Karlengen.

Driver utslippsfri trafikkskole

– Det kan jo hende spørsmålene blir oppdatert fortløpende og mer rettet mot elbiler etter hvert. Men ingen av mine elever har blitt spurt om noe med batteriet.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!