Hopp til innhold

Bilekspertens råd: Hva lønner seg – ny eller brukt elbil?

NY ELLER GAMMEL MORO? Her er noen betraktinger du kan ta med deg på veien mot bilkjøpet.

Hvilken elbil gir mest valuta for pengene? Det har vi forsøkt å finne svar på.

Hvilken bil gir mest valuta for pengene? Og hvilken bil gir det rimeligste bilholdet, når man tar i betraktning både avskrivninger på spesielt nye biler og reparasjoner som det blir mer av jo eldre bilene er?

Er det en ny bil? Eller for eksempel en tre år gammel bruktbil?
Kanskje en bil som fortsatt har nybilgaranti?


Eller kan det simpelthen være en 10 år gammel bruktbil? Vi har spurt Elbilforeningens bilekspert Ståle Frydenlund om råd.

Tusenvis usikre etter regjeringens foreslåtte elbil-avgifter:

– Det kom som lyn fra klar himmel

– Det klare inntrykket så langt er at gode ladevaner har mye større betydning enn kjørelengde.

Ståle Frydenlund

Tilgjengelighet avgjørende

I og med dagens spesielle marked er det mindre forskjell mellom ny bil og tre år gammel bruktbil enn man skulle tro. I praksis er det tilgjengelighet som avgjør valget for mange.

– Det rimeligste bilholdet har man trolig med en bil som fortsatt har 1-2 år igjen av den generelle nybilgarantien, begynner Frydenlund.

GIR RÅD: Elbilforeningens Ståle Frydenlund.

– Fordelen med ny bil er maksimal trygghet, med lang garanti. Ulempen, under normale forhold, er at du legger igjen mange penger i bilforretningen.

Han tenker at i et bilmarked med god balanse mellom tilbud og etterspørsel, ryker minst 10 prosent av nyverdien på vei ut døra.

– Men slik markedet for elbiler har vært i store deler av 2022, med høyere etterspørsel enn tilbud, er det lite eller ingenting å tape direkte på å kjøpe en ny elbil kontra en som er 1-2 år gammel, forsetter Frydenlund.

– Spørsmålet er dessverre heller om du klarer å få tak i en ny, og hvor lang tid du må vente på den.

Oppdatert med ny tjeneste for Elbilforeningen-medlemmer:

Nå kan mange se bilens batteri­status i Elbil­Appen

Nyere bruktbil?

Spillereglene i bilmarkedet er som kjent endret som følge av pandemien og krigen i Ukraina.

– Dermed er det, som regel, lite eller ingenting å hente økonomisk på å kjøpe en 1-2 år gammel, attraktiv bruktbil kontra nypris. De mest populære modellene, typisk med lengre rekkevidde, holder seg også godt i pris etter tre år.

Prisene på de nyere brukte bilene kan imidlertid endre seg fort, når tilgangen til nye biler blir mer forutsigbar.

– Når det skjer, er dessverre vanskelig å spå.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Hva så med biler med nybilgaranti?

Første sjekkpunkt er ifølge Frydenlund om bilen faktisk er førstegangsregistrert i Norge, med norske garantibetingelser.

– Bruktimporterte biler kan ha dårligere betingelser i og med at det er garantien i opprinnelseslandet som gjelder.

Den gjenstående garantien er en fordel med tanke på den relative tryggheten dersom noe skulle skje i løpet av det nærmeste halvåret.

– Her er det to sjekkpunkter som er viktige: Bring først på det rene at serviceheftet er komplett og gjennomfør en bruktbiltest på bilen du vurderer som mest interessant.

Det koster riktignok noen tusenlapper, men gir deg muligheten til å reklamere på feilene som eventuelt blir funnet.

– I samme runde ville jeg også tatt en sjekk av batterihelsen, om mulig, for å sikre at bilen leverer forventet rekkevidde og er verdt prisen selger krever. Dersom selger avviser slike tester, ville jeg gått videre til en annen selger, sier Frydenlund.

Nå kan du tilkalle veihjelp rett i ElbilAppen

«Halvgammel» bruktbil?

Kjøper du en halvgammel bruktbil, er garantien gjerne utløpt. Da er du på egenhånd.

– Da gjelder det å gjøre overslag på hva som kan tenkes å skje med bilen i løpet av ditt eierskap, og sette av en bufferkonto til uforutsette utlegg. Det er fortsatt viktig at bilen har komplett servicehefte.

– Be selger påvise eventuelle feil og mangler, samt dokumentere eventuelle utlegg i løpet av eierskapet.

Husk generelt at ved bruktbilhandel mellom privatpersoner er det kjøpsloven som gjelder. Her gjelder reklamasjonsrett på to år.

Aviloo boks og sertifikat

Nyhet:

Aviloo-batterihelsetest

Nå kan du endelig teste ditt elbilbatteri grundig og uavhengig.

Eldre bruktbil?

Blant de ti år gamle bruktbilene finnes kun et fåtall elbiler, i praksis er det kun Mitsubishi i-MiEV og Nissan LEAF som er aktuelle.

Begge har til felles at de er billige.

NISSAN LEAF: Fortsatt et billig alternativ, vel å merke hvis du går for en eldre modell.

For LEAFs del ligger prisen på 60.000-80.000 kroner, mens du kan få en i-MiEV for 40.000-50.000 kroner.

– Det betyr at den relative avskrivningen er lav dersom det skulle komme dyre utlegg, og man kan vurdere å ta en begrenset risiko hvis det er tatt batterihelsetest som avklarer at bilen passer planlagt bruksmønster og bilen er i grei bruksstand.

Nå tilbyr Elbilforeningen Aviloo batteritest over mesteparten av landet:

Bør du sjekke batteri-helsen på elbilen din?

– Jeg har sett eksempler på folk som bruker fossildrevne bruktbiler i dette pris- og alderssegmentet som «ventepølser» i påvente av ny eller nyere elbil, siden inngangsbilletten er lav og den potensielle avskrivningen begrenset.
 
– Hva bør man være spesielt obs på ved kjøp av bruktbiler som er en del år gamle?

– Dersom tidshorisonten for den tre år gamle bruktbilen er å ha den til den er 4,5 år, er det ikke veldig mye annet enn tilstanden på slitedeler, typisk bremser, som gjelder. For eldre biler vil det være fornuftig å sjekke typiske feil og mangler.

Frydenlund nevner at en god kilde til brukererfaringer kan finnes på nettstedet elbilforum.no.

Her kan du også søke på spesifikke elbilmodeller.

Plutselig var strømmen billigere:

Har selskapene tenkt å skru ned hurtiglade-prisene igjen?

Gode ladevaner viktig

– Hvor viktig er lav kilometerstand og antall eiere? 

– Med analyse av data fra batterihelsetester, som vi nå altså har muligheten til, vil forholdet mellom kilometerstand, ladevaner og alder komme bedre til syne.

Frydenlund mener at gode ladevaner er viktigere enn folk flest tror.

– Det klare inntrykket så langt er at gode ladevaner har mye større betydning enn kjørelengde.

Han oppsummerer dette slik:

– Biler som har stått mye fulladet, uten å bli kjørt, eller overveiende er blitt hurtigladet, vil som regel ha dårligere batterihelse enn biler som er normalladet bevisst – og typisk holdt mellom 20 og 80 prosent batterikapasitet når de står parkert.

Han mener at betydningen av antall eiere kan være stor eller liten – det kommer helt an på hva slags brukervaner den enkelte har hatt.

– Med mange eiere er det vanskelig å skaffe overblikk. Én eller få pliktoppfyllende eiere, med god oversikt over feil- og servicehistorikk, vil alltid være å foretrekke.
 

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også