Hopp til innhold

Nå tilbyr Elbilforeningen Aviloo batteritest over mesteparten av landet: Bør du sjekke batteri-helsen på elbilen din?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

DEMONSTRERTE PRODUKTET: Nikolaus Mayerhofer, grunnlegger og sjef i AVILOO Battery Diagnostics, demonstrerte batterihelsetesten. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Enten du skal kjøpe eller selge elbil, eller kanskje bare er nysgjerrig, kan en test av batterihelsen være fornuftig.

Batteritilstanden er den mest avgjørende enkeltfaktoren når en brukt elbil skal skifte eier.

Først og fremst fordi bruktbilkjøpere trenger svar på om bilen har tapt mye rekkevidde gjennom årenes løp.

Men det kan også være at batteriet har tapt seg så mye at det kan utløse en garantisak.

At en god og bred test nå er tilgjengelig, tvinger ikke minst selgere til å være ærlige.

Her er bilene med lengst rekkevidde:

54 elbil-modeller som går over 50 mil

Merke-uavhengig og nøytral

Medlemmer i Norsk elbilforening har siden forsommeren i år hatt tilgang til batteritesten fra Aviloo, som rabattert medlemsfordel.

Aviloo boks og sertifikat

Aviloo-batterihelsetest

Nå kan du endelig teste ditt elbilbatteri grundig og uavhengig.

Dette er en merke-uavhengig og nøytral test som gir deg svar på om batteriet i elbilen din yter som forventet, som siden lanseringen i sommer, gradvis har blitt tilgjengelig flere steder i landet.

Batteritesten leveres i nært samarbeid med Aviloo og Viking. Nå er den blitt tilgjengelig på alle Viking Kontrolls stasjoner, og dekker mesteparten av Norge, med Tromsø som nordligste kontrollstasjon.

Elbilforeningen med ny medlemsfordel:

Lanserer batterihelse­­­test for norske elbilister

Rundt 550.000 elbiler på norske veier

– I takt med at en økende andel av elbilflåten blir eldre, og går ut av garanti-perioden, har vi gjennom flere år vært på jakt etter en uavhengig batteritest, forklarer Ståle Frydenlund, biltestansvarlig i Norsk elbilforening.

– Bilprodusentene har sovet i timen på dette området, med sterkt varierende tilbud for sjekk av batteritilstand. Informasjonskvaliteten har vært svak hos enkelte, i tillegg til at prisene på merkespesifikke batteritester ofte har vært svært høye, sier han.

Norsk elbilforening er foreløpig alene på det norske markedet med å tilby en slik uavhengig test.

FORNØYD TESTANSVARLIG: Ståle Frydenlund med Aviloo-boksen som brukes for å gjennomføre batteritesten Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Gjør det enklere å sette riktig pris

Frydenlund forklarer at hovedmålet er å sørge for at alle medlemmer i Elbilforeningen skal kunne teste batterihelsen på elbilen sin.

– En viktig konsekvens av tilgangen til slike tester, er at vi både opplyser og oppdrar bruktmarkedet. Dermed blir det enklere å sette riktig bruktverdi på bilen.

– Informasjon om batterihelse bør bli en naturlig del av bruktbilsalget, slik at folk unngår å betale for mye – eller bli regelrett lurt – for en bil med mye dårligere batteri enn man kunne tro.

Plutselig var strømmen billigere:

Har selskapene tenkt å skru ned hurtiglade-prisene igjen?

Slik tar du tar du best vare på batteriet

I hverdagen handler det først og fremst om å unngå at batteriet lades fullt, uten at bilen tas i bruk.

– Grunnen er at fulladede celler i batteripakken blir «stående i helspenn». Det kan sammenlignes med at du står og flekser musklene dine over tid, noe som slett ikke er behagelig, sier Frydenlund.

Det beste er derfor å fullade batteriet kun når du trenger bilens fulle rekkevidde, noe som særlig gjelder dersom du har en moderne elbil som i utgangspunktet går langt. I disse bilene er det ofte enkelt å sette ønsket ladenivå, enten i app eller direkte i bilen.

TILNÆRMET LANDSDEKKENDE: Nikolaus Mayerhofer viser data fra test på dagens demonstrasjon.

Battericellene trives best mellom 20 og 80 prosent av maks tilgjengelig kapasitet. Dersom bilen skal stå parkert en stund, er altså dette intervallet det beste.

Husk at overveiende andel hurtig- eller lynlading vil øke slitasjen på batteripakken over tid. Skånsom hjemmelading, og helst ikke over 80 prosent i hverdagen, er det beste.

På moderne biler som har lang rekkevidde, og som ikke kjøres veldig langt i hverdagen, holder det for mange å lade én gang i uka.

Oppdatert med ny tjeneste for Elbilforeningen-medlemmer:

Nå kan mange se bilens batteri­status i Elbil­Appen

Gode ladevaner gir bedre batterihelse

Med bevisste ladevaner øker derfor også sjansen betydelig for at bilen din kommer godt ut av en test av batterihelse.

– Det er allerede en lang rekke testede biler som har kommet ut med over 90 prosent av originalkapasitet etter mellom 100.000 og 200.000 kilometer kjørt. Dermed kan de, jevnt over, ha samme bruksmønster som de hadde som nye, sier Frydenlund.

Batterihelsetest Renault Zoe:

Batteriet som nytt i seks år gammel Renault Zoe

Men han har også sett negative unntak.

– Dette gjelder det å være oppmerksom på, særlig dersom batterigarantien er i ferd med å utløpe. Denne garantien er som regel 70 prosent av kapasiteten som ny, men betingelsene varierer fra modell til modell. Sjekk hva som gjelder for din bil, eller den du vurderer, anbefaler Frydenlund.

Batterihelsetest: Kia Soul og Kia e-Niro

Sjekk forskjellen på ny og brukt Kia 

Dersom elbilen du vurderer å kjøpe skulle ha betydelig kapasitets-reduksjon, handler det om å avgjøre om den er priset deretter – og om den passer til ditt bruksmønster.

– Dersom batteriet er i toppform, vil naturligvis bilen ha en langt høyere verdi.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også