Hopp til innhold

Elbilforeningens ladespalte: Hvorfor er det dyrere å bruke ladebokser som er utenfor hjemmet?

KAN LADING: Elbilforeningens ladeekspert Lars Godbolt svarer på spørsmål fra Elbilforeningens medlemmer i denne spalten. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Man har blitt vant med at man betaler mer for strømmen på hurtigladeren enn man gjør hjemme – men også normallading på gata eller i parkeringshus kan være dyrt. Hvorfor?

Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.

Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading.

I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har.

Elbilforeningens ladespalte:

Hva er smartlading?

Dagens spørsmål:

Kostnadene for lading varierer veldig. For hurtiglading koster det alt fra 2,5 kr til 6,5 kr per kWt. Da har man jo mulighet til å lade raskt, men selv for normallading, som man ofte står i timevis på, er prisen ganske stiv.

Hvorfor skal det koste så mye når ladehastigheten ikke er noe høyere enn ved ladeboksen hjemme?

Elbilforeningens ladespalte:

Hva er V2L og hva kan det brukes til?

Lade-Lars svarer:

Vi er enige i at prisene for normallading kan fremstå som unaturlig høye.

En sjekk hos ladeselskaper som Mer, Kople, Circle K, Recharge og Eviny, viser priser mellom 4,29 kr og 4,99 kr for normallading.

NORMAL LADING?: Slik ladeparkering kan ofte koste nesten like mye som hurtiglading, selv om du må bruke mye mer tid på å lade. Foto: elbil.no.

Ladeselskapene forklarer prisene med at man ikke bare betaler for strømmen, men også for investeringskostnaden, samt drift og vedlikehold på tjenesten. De må for eksempel ha et betalingssystem og kundeservice.

Offentlige ladere har høyere strømutgifter for bedriften enn hva en privat forbruker har i eget hjem.

De har en egen effekttariff for bruken av strømnettet som drar opp prisen, og de får ikke strømstøtte i måneder med høye strømpriser slik privatpersoner får.

De som setter opp slike ladepunkter er jo dessuten kommersielle selskaper som skal tjene penger, dermed blir prisen fort høyere enn hjemme.

HØYERE STRØMUTGIFTER: Offentlige ladere har høyere strømutgifter enn ladere i private hjem. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no.

Dette er altså hva selskapene sier selv. Elbilforeningen mener i tillegg at det kunne vært bedre konkurranse i dette markedet.

Derfor oppfordrer vi våre medlemmer til å være prisbevisste og sjekke de ulike prisene før de ladeparkerer.

Elbilforeningens ladespalte med fersking-spesial:

Hvordan betaler man på ladestasjonen?

Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også