Hopp til innhold

Xpeng ute, nå gjør Hyundai comeback i Arctic Race of Norway: 125 elbiler skal støtte sommerens sykkelritt

SATSING PÅ ELBILER: Hyundai var med på å introdusere elbiler i sykkelrittet. Her fra starten ut fra Henningsvær i 2019.

I fjor ble Hyundai byttet ut med Xpeng. Nå er de byttet inn igjen.

Etter åtte år som samarbeidspartnere, skilte Arctic Race of Norway og Hyundai lag i 2023.

I stedet ble den kinesiske elbilprodusenten Xpeng den nye samarbeidspartneren for det høyprofilerte arrangementet – som både er Norges største og verdens nordligste sykkelritt.

Arctic Race of Norway med milepæl og ny samarbeidspartner:

Kun elektriske følgebiler under årets sykkelritt

Ønsket seg tilbake

Sykkelrittets mangeårige elbilprofilering har også ført til at markante arrangører i andre land har begynt å la seg inspirere:

Sykkelritt-arrangør bruker Arctic Race of Norway som prøvekanin:

Snart blir også følgebilene i Tour de France elektriske

Nå er altså Hyundai tilbake på startstreken i sykkelrittet, for å bruke en sportsmetafor.

– Samarbeidet med Arctic Race of Norway har vært fruktbart for Hyundai. Vi har hatt vekst i Norge i alle de åtte årene vi har vært med, og vi har benyttet Arctic Race til å presentere nye bilmodeller for et bredere publikum. Hyundai fikk også være sentral i arbeidet med å gå over til elbiler blant følgebilene, sier administrerende direktør Thomas Rosvold i Hyundai. 

HELELEKTRISK: Administrerende direktør Thomas Rosvold i Hyundai skal levere 125 elbiler til gjennomføringen av sykkelrittet i august. Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway kan dermed slå fast at alle følgebilene i rittet blir elektriske i 2024.

– Nå har vi brukt 2023 til å gjøre opp status, og svaret vi kom til var tydelig. Vi ønsket oss tilbake til Arctic Race of Norway. Vi er glade for at ønsket var gjensidig, og at rollen som bilpartner igjen var ledig, fortsetter Rosvold.

Det skal ikke ligge noen dramatikk i at Xpeng forlot følgebil-rollen, på tross av at de hostet opp hele 129 elbiler til fjorårets ritt.

– Vi hadde en veldig god erfaring fra samarbeidet med dem i 2023, men vi valgte etter en helhetsvurdering å ikke gå videre i samarbeid på en langtidskontrakt, sier pressesjef Knut Arne Marcussen i Xpeng Motors Norway.

Arctic Race of Norway er i gang – hylles for elbilsatsing:

– Et tydelig signal som sendes til resten av verden

Bare elbiler i år også

Daglig leder for sykkelrittet, Knut-Eirik Dybdal, er glad for at Hyundai igjen er en del av laget.

– Vi har stor forståelse for at våre partnere fra tid til annen må bruke tid på å evaluere samarbeidet. Da er det ekstra gledelig at konklusjonen er at de ønsker å fortsette, sier Dybdal. 

Gjennom avtalen stiller Hyundai 125 elbiler til disposisjon for Arctic Race of Norway. 

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

I likhet med i fjor, er samtlige følgebiler elektriske

– På dette området er vi faktisk verdensledende, sier Dybdal.

Hyundai vil benytte anledningen til å vise frem sine nyeste modeller Arctic Race of Norway. 

Dette er biler som selges på det åpne markedet når rittet er ferdig. 

– Arctic Race of Norway er et viktig utstillingsvindu for Hyundai. Hyundai har utelukkende solgt elektriske biler siden 2023, og mener det er viktig at alle bidrar hvis man skal nå ambisiøse mål om økt bærekraft og reduserte utslipp i transportsektoren, sier Rosvold i Hyundai.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også