Hopp til innhold

Test av HiPhi Z: For vill – og uferdig

EN UKE MED: Følg vår videoserie med HiPhi Z. Foto/video: Rune M. Nesheim / elbil.no

HiPhi Z ser ut som en konseptbil, men denne kan du faktisk prøve – på Strømmen Storsenter. Men er det en bil eller et leketøy?

HiPhi. Nok et nystartet kinesisk bilmerke som kjemper om livets rett. Vi skrev så vidt om dem da det ble kjent at de skulle få et slags fotfeste her til lands:

Nok en kinesisk elbilprodusent vil prioritere Norge:

Denne bilen har du neppe hørt om

Våpenet er tilsynelatende wow-faktoren. Til nå har bilmerket så vidt satt fire modeller ut i livet.

I Norge kan du prøvekjøre X og Z, men snart skal også Y komme.

Vil HiPhi gå dukken?

Under vår testuke med bilen kom det meldinger i media om at HiPhi stanser produksjonen i et halvt år.

Skeptikere tviler på om det kinesiske bilmerket vil klare seg og overleve den planlagte pausen. Den bekymringen deler imidlertid ikke Europa-sjef Kjell-Arne Wold:

– Hiphi har vært den mestselgende luksusbilen i Kina. HiPhi X hadde en periode nesten 25 prosent av markedet og både X og Z selger godt. Det er mange som vil investere i dette selskapet, hevder han.

Wold sier det er snakk om en restrukturering av selskapet for å rigge det fra å selge nisjebiler i lavt volum, til å gå for storskala-produksjon.

Restruktureringen betyr nye eierstrukturer, som det spekuleres i nå, og mer kapital for å bygge hele to fabrikker til to nye modeller.

– Dette betyr lite for oss. Vi har siktet på HiPhi Y. Det er en femseters SUV i premium-segmentet som skal skreddersys for våre forhold. Vi jobber med CCS-lading, taklast, hengervekt opp mot to tonn og en luksus du ikke er vant til, sier Wold.

Han understreker imidlertid at det kan hende introduksjonen av Y kan bli noe forsinket, men at det etter planen kommer informasjon om partnerskap på salg og service, samt flere detaljer om HiPhi Y før sommeren.

EKSTRA ALT: HiPhi satser på fet design og spesielle løsninger. De elektrisk betjente dørene er vel kanskje det kuleste, hvert fall den første dagen.

Og felles for alle er at de har et utseende du ikke kan forholde deg likegyldig til.

HiPhi Z – oppsummert

Pluss

  • Høy wow-faktor
  • Solid rekkevidde

Minus

  • Mangler bluethooth, radio, navigasjon, stemmestyring osv.
  • Lader sakte og på få steder
  • Stiv pris
  • Og ikke minst: Merket har – visstnok midlertidig – stanset bilproduksjonen

Drøy design

Vi tester altså modellen HiPhi Z.

Dette er en svært sporty 5 meter lang firedørs sedan med 672 hestekrefter, firehjulsdrift, firehjulsstyring, «selvmordsdører» bak og skikkelig lounge-feeling i baksetene.

Vi pleier ikke å mene så mye om utseendet, men her kan man ikke forbigå det i stillhet. Den lyseblå fargen, Ice Crystal Blue, skifter fra nesten hvit til baby-blå, avhengig av sollyset.

UTEN BAKRUTE: Panoramataket går langt bakenfor seteraden og ender i en spoiler. Halve området der bakruta skulle vært, befinner det seg en aktiv spoiler. Kameraet ser du i midten på spoileren.

Den ser ut som en konseptbil, men du kan rusle inn på Strømmen Storsenter å spørre om å få prøvekjøre en.

Fronten er grovhogget, tofarget og lav. Grillen åpnes når den trenger kjøling og den har en en luftespalte i fronten à la Polestar 3.

Du har to store «skjermer» foran og bak, til kjørelys, blinklys og diverse symboler du kan leke deg med. Dessverre bare når bilen står i park.

BLÅTT: Du får et antall farger, både på karosseriet og de to flatene.

Vinduene i dørene er selvfølgelig rammeløse, og den har to blå lister langs sidene med metallic finish. Og et par aeroflaps nede langs kanalene.

MORE IS MORE: Jeg er usikker på om dette sorte feltet i hekken tilfører noe positivt.

Hekken er ikke mindre spesiell. Polestar 4 gjør et stort nummer ut av at de har fjernet bakruta, med det resultat at det ser ut som den mangler noe.

HiPhi fjernet den fordi de ønsket en gedigen spoiler der i stedet, selv om de har en aktiv spoiler under.

Har norgespremiere i dag:

Se vår sniktitt på Polestar 4

En sort svær bleie i midten bak, innrammet i rødt lys, med HiPhi-logo bak, setter et lite flatterende punktum.

Dette er hvordan Citroën CX ville sett ut i dag, om de hadde fulgt sin drøye designrevolusjon.

I videoene under tar vi for oss alle de merkelige løsningene i HiPhi Z. Saken fortsetter under videoene.

DAG 2: Sjekk ut alle de rare lysfunksjonene på bilen.
DAG 3: Hvor praktisk er den sære og svære Hiphi Z?
DAG 4: Er det en sportsbil eller comfortcruiser?
DAG 5: Vi ser på lading og rekkevidde.

Interiør

Også innvendig får vi konsept-vibber. Selvlysende materialer i setene, rikelig med stemningsbelysning bak perforerte materialer og tredimensjonale elementer, rikelig med alcantara, både i tak og på dashbord, men bare én svær skjerm.

DETALJER: Plasten og festet til speilene ser veldig ut som det man ofte ser på konseptbiler.

Den er til gjengjeld festet til en såkalt Hiphi Bot, med fire sylindre og en svingskive, som får skjermen til å danse foran deg og som justerer seg etter øya dine om du justerer setet.

Men du har både instrumentskjerm med det mest nødvendige, og et Head-up display.

Skjermen er stor og veldig enkel å navigere i. Du har en stående meny, blant annet med egen snarvei til de mest brukte innstillingene. Temperatur og volum justeres nederst på skjermen.

APP PÅ SKJERM: Menyer står loddrett nedover. Her har du hurtigvalg til de mest brukte funksjonene. Klima nederst.

De første 25 minuttene føles varmen omtrent som angitt, men etter 25 minutters kjøring virker det som om det blåser kaldere og man må betraktelig opp i temperatur for å holde samme varme.

Vesentlige mangler

Det som kanskje er verre er at de som skal kjøpe denne bilen nå, må klare seg uten både radio, navigasjon, Apple Carplay og Android Auto. Og strengt tatt bluethooth også.

TUNGVINDT: Foreløpig kobles man til trådløst til bilen fra telefonen via en ettermarkedsdings. Rommet er for øvrig ganske lite.

Men testbilen har en dongle i et av USB-C-uttakene, slik at man får lyd ut på Meridian-anlegget.

Det låter sånn passe, men det kan skyldes nevnte overføring også. Man er avhengig av at det er signaler nok på stedet til å strømme, ellers må man ha lastet ned det man vil høre på.

LINJAL: Det er ikke en eneste detalj som ikke er spektakulær på denne bilen.

Er du glad i kjørecomputer, så blir du også litt skuffet.

Joda, den har en, men om du vil nullstille underveis, må du ut av bilen, gå deg et godt stykke fra bilen noen minutter, før du kommer tilbake til nullstilt bil.

Sittestilling

Selv stolene i nappa-skinn har heftig design og har både kjøling, varme, massasje, korsryggjustering og lengdejustering av seteputa.

Men det er en litt unaturlig knekk på seteryggen, så man føler seg litt som ringeren fra Notre Dame.

En todelt ryggjustering, slik BMW har på de beste stolene sine, hadde vært noe.

KULE SETER: Selvlysende stoff, detaljer i metall og spenstig design, gir deg konseptbilfølelse.

Jeg føler jeg sitter unaturlig høyt i den lave bilen. Du ser det i videoene vi har laget på bilen også.

Det er ingen fare med høyden opp til glasstaket, men jeg føler jeg har tverrbjelken over frontruta rett foran panna. Der forsvant sportsbilfølelsen.

Rattet har rikelige justeringsmuligheter, så de lange får rattet godt til seg. Justeringen skjer med knapper på rattet, via skjerm. Det samme gjøres med speilene.

Baki

Det er noe royalt med bakhengslede dører på store sedaner, men ikke like royalt å skalle i dørkarmen på vei inn. Døråpningen passer bedre til små kinesere enn lange nordmenn.

FETT: Det ser bra ut, men det er lavt under taket og veldig høyt gulv, så sittestillingen blir så som så.

Man setter seg langt ned og lukker døra med en knapp i taket. Døra når du nemlig ikke fra setet når den peker ut i 90 graders vinkel. Vi sitter i versjonen med fem seter.

Føttene får ikke plass under stolen foran, men knærne har rikelig plass.

De har jeg oppunder haka og har null lårstøtte fordi det ikke er laget noen fotbrønn, slik Porsche og Lucid har laget i sine lave sedaner. En skikkelig nedtur i en slik bil.

TILBAKETRUKKET: Som du ser, så er sofaen godt tilbake, bak døra. Døråpningen er veldig liten og lav.

Ellers har bilen det meste av hva man forventer. Varme i setene, justerbar seterygg, egen klimasone, og alle rettigheter til å styre media.

Alt gjøres med skjermen i midtarmlenet. Man kan til og med justere passasjersetet foran.

SKJERM: Du styrer all komfort fra skjermen på midtarmlenet.

I utgangspunktet er det god plass til barneseter, men på grunn av at baksetet er såpass langt bak selve døra i kombinasjon med at døråpningen både er lav og smal, er det så å si helt umulig å få et barn inn i en bakovervendt stol.

Upraktisk

De godt tilbaketrukne baksetene straffer bagasjerommet. Det er på 317 liter. Mindre enn i en typisk småbil. De elektrisk betjente bakseteryggene kan legges ned til nesten flatt gulv, men det blir ikke spesielt lettlastet. Og noen vil savne ei skiluke. Uansett får du til sammen 684 liter bagasjeromsplass.

STORT HØL: Bilen er en blanding mellom sedan og kombi. Fordelen er at du får en stor åpning til bagasjerommet. Men stort er det ikke, og lasteterskelen er høy.

Det finnes ikke noe kabelrom eller senkbart gulv, men den har en liten frunk med plass til for eksempel ladekabler. Innvendig er det heller ikke rare plassen.

Midtkonsollen har riktignok et rom nede ved gulvet som er ganske vanskelig tilgjengelig, men oppe har du bare et lite rom under armlenet og to koppholdere. Hanskerom finnes ikke.

Og når vi er inne på upraktiske ting. De elektriske dørene krangler jeg med hver gang. Bruker du knappene fra utsiden, må du forte deg å rygge unna, ellers tror sensorene at du er en hindring. Da må du fortsette å åpne dem manuelt.

Førerdøren kan åpnes automatisk når du nærmer deg. Det er en bra løsning hvis du kommer bakfra. Generelt går det mye raskere og enklere med normale dører med normale dørhåndtak, noe de fleste produsenter burde tenke på.

Sprek – men tung

672 hester er nok til å imponere gutta på puben med. Det er i superbil-landskap. Men så har du også et blytungt batteri på 120 kWt brutto. Og motorer og avansert understell. Den veier hele 2.650 kilo!

Da synker prestasjonene tilsvarende. 0-100 på 3,8 sekunder er daglig kost for titusenvis av nordmenn som har kjøpt Tesla, Audi og Porsche allerede.

SVEIP: Nederst har man kortkommandoer for seter, men sveiper man på menyen, får man knappene for åpning av samtlige dører. De kan også åpnes ved å trykke på bildet av bilen, hvis den preger hovedskjermen.

Jeg har fortsatt Citroën CX i tankene når jeg sitter bak rattet. Mye på grunn av det sære designet, også inni.

Men glem duvende Citroën- og Mercedes-komfort, for her er luftfjæringen satt et par knepp over i det stramme.

Dobbel funksjon

Du kan velge kjøreprogram med padlene bak rattet. I Sport blir den noe stivere. Men man blir ikke trigget til å kjøre inspirert av den grunn.

Trekker man i begge spakene bak ratet samtidig, byttes funksjonene. Da stiller man grader av regenerering i stedet. Genialt. Man får ikke ren en-pedalskjøring her og heller ingen autofunksjon, men de fleste finner et nivå som passer dem.

KRYSTALLKLART: Fartsretningen bestemmes med en krystall på midtkonsollen.

Det er sjelden jeg kjører en bil som gir mindre tilbakemeldinger. Her er det null å hente både fra ratt, sete og pedaler. Man føler overhodet ikke om man har bra grep eller ei.

Det var ganske rufsete vær i testuka og jeg opplevde både at vogna slapp på alle fire, riktignok med gode marginer, rett og slett fordi jeg var usikker på føret, men den er tung, så når det skjer, så skjer det.

Jeg er også usikker på hvor bra fremkommeligheten er. Du kan heve bilen fem cm, uten at jeg fikk den funksjonen til å funke, men den spant på steder jeg ikke er vant til at firehjulstrekkere spinner. Det kan tyde på et litt primitivt ESP-system.

Glem cruise-kontroll

Komforten er generelt god og støyen lav. Den er avslappende i høy hastighet, men av en merkelig grunn merkes farten godt på vanlig riksveinett. Jeg tar meg selv i å kjøre saktere enn jeg tror jeg gjør.

LITE BRUKT: Du vil irritere deg grønn over cruise controllen på denne bilen. Erfaringsmessig ser vi det tar år før det blir bedring på dette på de andre bilene vi har kjørt.

Da hadde det vært digg med cruise-kontroll, men glem den. Det er kanskje den dårligste jeg har testet til nå.

Selv på firefelts motorvei er den overnervøs og senker farten og napper i rattet bare den oppdager en bil.

Selv når man kjører helt alene på veien nøler den rundt svinger. Det blir til at man ikke orker å bruke den, en erfaring jeg har med samtlige kinesiske bilmerker til nå. Vi får håpe alle skjerper seg.

Never look back

HiPhi Z har vanlige sidespeil, men i mangel av bakrute, har den et digitalt speil bakover.

Det har sine fordeler. Man får fri sikt uten å bli hindret av baksetepassasjerer.

Man kan selv bestemme et par vidvinkelalternativer og man kan bestemme lysstyrken.

FORDELER OG ULEMPER: Det blir fort reflekser i speilet.

Men man mister totalt dybdefølelse og øynene trenger tid på å forandre fokus. I sterkt solskinn reflekteres baksetene i glasset, slik at man ikke ser bakover og speilet funker bare sånn passe i mørket.

Jeg er en av dem som ikke håper digitale speil blir den nye standarden hos bilprodusentene.

Og hvis du har lyst å se hva ungene bøller med i baksetet? Jo da, det er et eget kamera for baksetet som du kan se på fra multimediaskjermen.

Går langt

HiPhi Z er glad i strøm. WLTP-forbruket er oppgitt til 2,03 kWt på mila. Det er ikke uvanlig på så store og tunge biler, men innovativt er det ikke.

Men batteriet er stort. 120 kWt brutto og 113 netto. Det skal gi deg 555 kilometer rekkevidde. Det er nøkterne tall. Det gledelige er at vi faktisk har et forbruk på 1,99 kWt på en regnfull dag med snø og slaps på deler av testruta.

Det til tross for heftige dekkdimensjoner. Det bør love svært godt for sommerhalvåret. Da vil du oppleve godt over 60 mil rekkevidde.

motorveien i konstant 100 km/t havner forbruket på 2,59 kWt på mila.

Lader sakte

Og det er bra, for lading er et problem. HiPhi Z har den kinesiske ladepluggstandarden GB/T. Selv med adapter, fungerer den enn så lenge bare på Ionity sine CCS-ladere.

JØSS: Ladeløsningen skiller seg ut i mengden.

Det betyr at du kun har et fåtall ladere å velge mellom og du må ha med deg en svær klumpete adapter som inneholder en «hjerne» som gjør det mulig for bilen å lade.

«Hjernen» får utrolig nok strøm fra et lite knappebatteri og man vet aldri helt når det går tomt for strøm, så du bør absolutt ha en liten stjernetrekker og et ekstra batteri for hånden for å være sikker på å få ladet.

Du slår først på adapteret, kobler det senere til bilen og kobler deretter laderen til adapteret. Da kan du starte lading. I frykt for ikke å få ladet, kjørte jeg inn til ladetest med åtte prosent på batteriet.

Bilen tillater maksimalt 80 kW ladehastighet og det oppnår den ganske raskt. Men ikke lenge etter at den tangerte 20 prosent, la den seg ned på 60 kW og økte marginalt til bilen avbrøt ladingen ved 76 prosent batterikapasitet.

Vi starter den igjen, men bilen avbryter igjen på 82 prosent. Da har vi allerede stått på ladestasjonen i en time og et kvarter og er lei avbruddene.

Du må ha egen ladekabel hjemme også. Stort batteri krever også lang ladetid hjemme. Med en 7,2 kW lader, bruker du over 15,5 timer fra 0-100 prosent. Den skal kunne lades med 11 kW. Da tar det 10 timer.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Konklusjon: Uferdig

HiPhi Z er et friskt pust, akkurat som Hongqi E-HS9 var det. Og denne bilen er for spesielt interesserte.

Men prisen er tross alt 1,1 millioner kroner, og da må absolutt alt være på plass.

Det er det ikke.

FOR FANCY: Kule ideer kan komme i veien for praktiske løsninger.

Det sies at CCS-ladekontakt kommer, men når og hvor rask lading det blir, vet man fortsatt ikke.

For øyeblikket er det et blodbad på gang i det kinesiske elbilmarkedet. En haug med startups har gått konkurs det siste året og forrige uke annonserte flere medier at Human Horizons, som er selskapet bak HiPhi, stopper produksjonen et halvt år!

Du skal derfor være i overkant risikovillig, eller ha ekstremt lyst på noe ingen andre har, for å kjøpe denne spinnville bilen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også