Test av MG4 Electric XPower: Norges billigste – og morsomste?
De har puttet på en ekstra motor og fått en perfekt vinterbil – og dobbelt så mange hester.
Vi har blitt kjent med MG4 ved flere anledninger.
Vi har kjørt bakhjulstrekkeren i vanlig test og vi hadde den med på mange øvelser under vintertesten i 2023. Vår videojournalist og biltester Jamieson Pothecary har også kjørt firehjulstrekkeren XPower på bane:
De rent praktiske egenskapene, som instrumentering, sittestilling, plass i baksetene og i bagasjerommet, kan du lese om i saken under.
Nå skal vi teste for første gang teste firehjulstrekkeren MG4 XPover langs veien, teste rekkevidden og ladefarten.
Ydmykende rask
Jeg har altså fått nøklene til en snerten bil med firehjulsdrift og 320 kW (435 hk). Den gapskratter av sikleobjekter som Golf R, Audi S3 og AMG A35.
Ja, den flirer til og med når man går ennå et hakk opp til Audi RS3 og Mercedes-AMG A45. For ikke å snakke om alle de gamle posterheltene våre.
Vi skal stoppe før du hoster eksos, men det vi snakker om over, er kjøreglade lykkepiller med så mye utstyr og detaljer at man får høyere puls bare av å se på dem.
MG4 Electric XPower – oppsummert:
Pluss
- Prisen
- Firehjulsdrift
- Mye kraft
Minus
- Enkelte hjelpesystemer
- Noe tungvint menysystem
- Det tar utrolig lang tid før bilen er «ready»
Irriterende genial
MG har ikke tatt den tilnærmingen. Det er så få endringer fra billigmodellen at man nesten blir litt irritert.
Ikke store hjul, nesten ingen ekstra spoilere, det har den for så vidt nok av fra før, og verken kule sportsstoler eller et tøffere ratt.
De har ikke engang gitt deg større bremser. De har bare skrudd på et oransje deksel utenpå kaliperne, for å gjøre den litt kulere. Det kan jeg ikke huske noen som har gjort før.
Skulle nesten tro det var et hjemmebygg. En kompisgjeng i garasjen som bare fant på å sette en lik motor foran og vipps så hadde man en superbil.
Norges billigste firehjulstrekker
Men det er nettopp grepene ovenfor, eller snarere mangelen på dem, som også gir deg mest smil per krone:
MG4 XPower koster lykkelige 383.000 kroner.
Det gjør den til den rimeligste elektriske firehjulstrekkeren du kan kjøpe.
Sjekk elbilene du får med firehjulsdrift til under 450.000 kroner i tabellen under:
Fra to til fire
Og det funker. Forrige gang fikk vi bare noen runder på bane. Det er noe helt annet å kjøre den på vinteren.
Vi har fortsatt den bakhjulsdrevne versjonen friskt i minne. En av de morsomste små elbilene på markedet bak rattet i dag, faktisk. Det er noe ærlig, enkelt og litt «gammeldags» med den.
MG4 er lett og like, og den kler bakhjulsdrift.
Så hvordan er den med drift på fire og mer enn dobbelt så mye kraft?
Mens den forrige bilen vi kjørte hadde 150 kW (204 hk) med 250 Nm på bakhjula, har XPower denne motoren mellom forhjula.
Bak har de montert inn en ennå sterkere, på 170 kW (231 hk) og 350 Nm. Vekta har bare økt med 120 kilo. Nå veier den 1.805 kilo
Mye akselerasjon for penga
Den går som et skudd.
Akselerasjonstiden er senket fra bedagelige 7,9 til 3,8 sekunder. Og på grunn av at det tilsynelatende ikke er gjort noe med verken fjærer, dempere eller bremser, blir opplevelsen noe litt herlig hjemmesnekret. Som følelsen av litt for mye effekt.
Den setter seg i hekken og hever fronten. Selv om hekkmotoren er noe sterkere, gir den ikke lenger noen bakhjulsdreven følelse. Snarere tvert imot.
Særlig akselerasjon i kombinasjon med sving, får forhjula mye å gjøre. Det er de som slipper først, og de river og sliter mildt i rattet når man kjører inspirert.
Det myke oppsettet gir litt morofaktor oppe i det hele, også. Dette er en levende bil og den formidler godt hva den holder på med.
Fotarbeide
Men man klarer ikke å la være å tenke på hva slags bil dette kunne blitt, med en mer leken tilnærming fra MG.
For understellet er mer morsomt enn det er fintunet for presisjon. Og gasspedalen har ikke reaksjonstiden og følsomheten man ønsker.
Den er litt for treig under pådrag og den slipper opp for sent ved oppslipp. Det resulterer i litt sent inngrep av motorbremser også, dersom man har valgt det.
Bremsepedalen er også av typen «svampete», og trenger litt trykk for å gi bremseeffekten man forventer. En ganske avgjørende irritasjonsfaktor.
Flere valg på skjermen
Du kan velge flere kjøreprogrammer, og kan selv velge favorittprogram, der du kan velge styrefølelse og pedal-respons, men i Sport blir manglene bare mer tydelige.
Du har også flere nivåer på regenerering, og til og med valget enpedalskjøring, men sistnevnte gir ikke nok motorbrems.
Det tristeste er at man har gitt fra seg muligheten til et skikkelig Track mode, med valgfri effekt på hver aksel og muligheten til å deaktivere stabiliseringssystemet.
Med få endringer hadde XPower blitt en enda større gavepakke. I dag gir den ikke en gang mulighet for å slå av ESP.
Rekkevidde
Du velger mellom rekkevidde eller firehjulsdrift. Batteriet er det samme på bakhjulstrekkeren Luxury og firehjulstrekkeren XPower.
Oppgitt WLTP rekkevidde på bakhjulstrekkeren er 435 kilometer. For XPower er den 385 kilometer, altså fem mil kortere.
På vår testrunde i skikkelig lurvete regnvær med slaps på en mil av strekningen, ender forbruket på 1,87 kWt på mila. Det er ikke så galt. På omtrent samme forhold ender bakhjulstrekkeren med et forbruk på 1,74.
På motorveien i 100 km/t viser den et forbruk på 2,24 kWt per mil. Det er faktisk lavere enn vi målte i fjor med bakhjulstrekkeren, som brukte 2,27 kWt per mil.
Lading
Jeg kommer ikke på noen rimeligere bil som tilbyr raskere hastighet ved ladestolpen heller: 140 kW.
Vi ruller inn på ladestasjonen etter 4,5 timer bak rattet, den siste halvannen timen på motorveien, med 3 prosent igjen på batteriet.
Batteriet er ikke forvarmet, noe den har mulighet til fra appen, men har god lunk etter flere timers kjøring.
Ladekurven viser at den kommer seg raskt over 130 kW og topper 140 kW når batteriet har fått 50 prosent påfyll. Deretter daler kurven noe. Etter 38 minutter har vi nådd 90 prosent.
Til tross for at batteriet er relativt lite, så er dette en svært hyggelig ladehastighet.
Kurven er helt identisk med målingen vi tok i fjor, så dette kan tyde på at ladeforløpet er rimelig forutsigbart.
Prisen tilgir
Som man kan lese fra tidligere tester, er det noe småtteri man kan henge seg opp i med MG4, blant annet en veldig ivrig filassistent.
Men de fleste av tingene er lette å svelge, eller slå av, når prisen er såpass lav.
De som forventer en sportsbil, må nok se seg om etter noe annet, men som en praktisk firehjulstrekker med «noko attåt» er XPower et glimrende alternativ.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!