Iveco og E.on med pakkeløsning til kundene: Inngår samarbeid i Skandinavia
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
«Ja, hva skal det være i dag? En liten, medium eller stor pakkeløsning?»
Bilprodusenten Iveco og ladeselskapet E.on har nå inngått en samarbeidsavtale i Norge, Sverige og Danmark som er tenkt å gjøre den elektriske opplevelsen enklere for eDaily-kunder.
Iveco produserer lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, og eDaily er Iveco Dailys nye elektriske tvilling.
Tanken er at den nye samarbeidsavtalen gir kundene bedre forutsetninger for å velge den elektriske utgaven.
– Skreddersydde løsninger
Ladeløsningene skal gi kundene en integrert løsning, der Iveco leverer kjøretøyet og E.on forsyner Iveco-kundene med ladestasjoner og hjelp.
Det er en økende etterspørsel etter elektriske alternativer i transportbransjen. En viktig del i denne omstillingen er at ladeinfrastrukturen er tilfredsstillende.
Med samarbeidet som nå er inngått mellom bilprodusenten og energiselskapet, er håpet at den elektriske hverdagen blir mer forutsigbar og enkel for sjåførene.
Salgssjef i Iveco Norge, Anders Velta, peker på at varebilsegmentet beveger seg mot stadig mer elektrifiserte transportflåter.
Det åpner for nye typer samarbeid:
– Transportbransjen står foran en stor omstilling, der ladeinfrastrukturen kan være en utfordring. Det skal passe inn i logistikk- og transportmønsteret, som ofte krever skreddersydde løsninger. Det er nettopp derfor dette er en viktig avtale for oss, sier han.
Enklere overgang
Christian Halleløv, sjef for elektrisk transport i E.on, mener at et slikt samarbeid er et viktig ledd i den grønne omstillingen i transportbransjen.
– Vårt felles mål er å gjøre overgangen til elektriske kjøretøy enkel for Iveco-kunder. Dette skal vi blant annet få til ved å legge til rette for lademuligheter der behovet er, for eksempel der bilene lastes eller overnatter, sier han.
Ladeselskapet har som mål å gjøre overgangen til elektriske så bekymringsløs som mulig.
– Når Iveco har solgt en eDaily, kommer E.on på banen med ekspertise og støtter kunden med alle spørsmål de måtte ha om lading – for eksempel om det er nok strøm på adressen eller om kapasiteten i nettet må økes, sier Halleløv.
Tilpasset batterikapasitet
Der det trengs oppfølging eller er problemer med infrastruktur, skal E.on bistå med 24/7 support og såkalt on site service for eDaily-kunder.
Lader kundene utenfor ladenettverket, får de et kundekort som skal fungere på offentlige steder.
Selskapene har satt sammen tre pakker de tilbyr Iveco-kunder: liten, medium og stor.
Det fremgår ikke mye informasjon om hva de ulike størrelsene innebærer, men pakkene skal inneholde løsninger for å legge til eller fjerne batterier når varebilen kjøpes.
Tanken her er at kunden kan optimalisere rekkevidde og lastekapasitet.
Fakta: Iveco eDaily
- Samme brede modellutvalg som den dieseldrevne «tvillingen» Daily.
- Mulighet for 3,8 tonn og 4,25 tonn totalvekt på klasse B-førerkort.
- Eneste elektriske varebil så langt som kan trekke inntil 3,5 tonn hengervekt.
- Kan utstyres med inntil tre batterier som gir opptil 300 km rekkevidde* (400 km for bykjøring), etter WLTP-standarden.
- Lader med 22 kW AC og 80 kW DC.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!