Eltaxi-boom i Norge: Nesten 1 av 3 drosjer er nå elektriske
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Utviklingen i drosjenæringen tar elektriske steg. Men det er fortsatt et stykke igjen før den er helt utslippsfri.
I 2022 gikk andelen av elektriske drosjer forbi elbilandelen blant personbiler på veiene generelt.
For Oslo og Hordaland er det vedtatt at i 2024 skal alle taxier være utslippsfrie. Andre fylker har satt tilsvarende frister noe lengre frem.
Vestland fylkeskommune vedtok for eksempel i fjor etter fylkessammenslåingen at Sogn og Fjordane skulle være i mål med elektrifiseringen av drosjene i 2026:
Innen 2025 har Stortinget som mål at alle nye personbiler som selges skal være nullutslippsbiler.
Men hvor mange elektriske drosjer kjører egentlig på norske veier?
Konkurransedyktige elbiler
Taxinæringen er inne i en viktig og nødvendig overgang til elektriske kjøretøy.
Spesielt i de drosjetunge byene, hvor utslippene fra transportsektoren utgjør en betydelig andel av den totale lokale luftforurensingen, er utviklingen positiv.
Den elektriske utviklingen i taxinæringen akselererer fremover gjennom politiske vedtak og bilavgifter som presser næringen til å bli mer miljøvennlig.
Samtidig har teknologien for elektriske kjøretøy utviklet seg raskt de siste årene.
Med økt batterikapasitet og et rikt utvalg av biler med konkurransedyktige priser, blir elektriske kjøretøy mer tilgjengelige og aktuelle sammenlignet med bensin- og dieselbiler.
Stor økning i 2022
Viktig er det også at taxiselskapene selv ønsker elbiler.
I skrivende stund viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) at 28,9 prosent av taxinæringen er elektrisk.
Blant 9.714 taxier på norske veier, er 2.808 elektriske. Det utgjør snaut 30 prosent av alle bilene.
Taxier med forbrenningsmotor som byttes ut i dag, erstattes stort sett med elektriske biler.
Av 1.577 nye taxier i 2022 var 1.099 elektriske. Året før var 570 av 1.455 nye taxier elektriske.
Andelen nye drosjer gikk altså fra nesten 40 prosent det ene året, til rundt 70 prosent det neste.
– Å elektrifisere taxiene har svært stor miljøeffekt. Dette er biler som kjøres mye og langt, og det er dermed mye klimagassutslipp som unngås når elbilene fases inn, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
Elektriske inntog fremover
Det er liten tvil om at den elektriske utviklingen i taxinæringen vil gå raskt også i årene som kommer, særlig siden drosjene skiftes ut raskere enn resten av bilparken.
Før jul understreket kommunikasjonsrådgiver i Oslo Taxi, Birgitta Lim Ersland, til elbil.no at alle nye taxier i selskapet snart skal være elektriske.
– Vi godtar ikke nye taxieiere som ikke har elbil, sa hun da.
Samtidig var hun tydelig på hvorfor andelen ikke er større enn den er.
– Stort sett blir en bil brukt som drosje i rundt tre år, så det vil være naturlig utskifting her fram mot 2024.
Kristiansand på topp
Ser vi litt på de største byene i Norge og hvordan deres taxiflåter ser ut, er det stor variasjon: Fra i underkant av 10 prosent og opp til nesten 70 prosents andel elektriske biler.
Helt i toppen har vi Kristiansand med en andel på 63,6 prosent.
Drammen er den større byen i Norge med klart lavest andel elbiler i taxiflåten. Av 163 biler er kun 16 elektriske.
Tilbakesteg i hovedstaden?
Norges tre største byer, Oslo, Bergen og Trondheim, har henholdsvis en andel på 27,26 prosent, 32,81 prosent og 35,25 prosent.
Ser vi nærmere på progresjonen i andelen elbiler som kommer inn i taxiflåten nå, vil disse tallene øke betydelig i årene fremover etter hvert som bilene skal byttes ut.
I Bergen og Trondheim er alle nye taxier registrert så langt i år elektriske.
Da er det mer skuffende at eltaxier registrert i Oslo i samme periode, bare utgjør 46,7 prosent av totalen. Blant 15 nye taxier, er kun 7 elektriske.
Ettersom det er vedtatt at alle taxier som kjører i Oslo skal være utslippsfrie innen november 2024, etter forskrift om miljøkrav for drosjetransport i Oslo, vil dette kanskje oppleves overraskende for noen.
I Hedmark må man se lenger etter utslippsfrie drosjealternativer.
Her er elbilandelen på bare 5,7 prosent av totalen, og området er dermed taxinæringens soleklare fossilkonge.
Med en dominerende andel av dieselbiler, bør kanskje taxinæringen i den tidvis sprengkalde regionen sjekke Elbilforeningens ferske kuldetest når taxiflåten skal elektrifiseres:
Nedenfor kan du se hvordan det står til med den elektriske taxinæringen i ditt område:
Fylke/område | Antall elektriske drosjer | Andel |
Agder | 181 | 42,3% |
Finnmark | 20 | 17,7% |
Hedmark | 15 | 5,7% |
Hordaland | 327 | 32,7% |
Møre og Romsdal | 73 | 21,8% |
Nordland | 104 | 32,3% |
Oppland | 19 | 7,5% |
Oslo | 669 | 27,3% |
Rogaland | 401 | 42,6% |
Sogn og Fjordane | 21 | 13,6% |
Telemark | 38 | 19,1% |
Troms | 85 | 25,8% |
Trøndelag | 294 | 37,6% |
Vestfold | 40 | 16,6% |
Viken | 600 | 31,6% |
Kilde: OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken)
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!