Hopp til innhold

Busser får jevnlig parkeringsbøter på ladestasjoner: Mangler egne ladeplasser – det skaper trøbbel

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

«TVUNGET» TIL Å KUPPE LADEPLASSER: Det er et økende problem at elektriske lastebiler og busser mangler dedikerte ladestasjoner som er egnet for store kjøretøy. Da ser ofte sjåførene seg nødt til å lade på ugunstige steder som dette. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Med en splitter ny elektrisk buss på en ladestasjon for personbiler, er det ikke lett å gjemme seg når parkeringsvakten kommer.

Elbil.no støtte nylig på to sjåfører med to svære elektriske turbusser på en ladestasjon på Lierstranda ved Drammen.

Sjåførene hadde nettopp hentet to splitter nye turbusser fra Drammen havn for å frakte dem til Halden.

Problemet var at på tross av at turbussene, av typen Yutong, kom rett fra lastebåten, hadde de bare 20 prosent batterikapasitet da de startet turen.

– Å gå tom for batteri opp bakken i Oslofjord-tunnelen, det er ikke gøy. Da må vi lade her for å være sikre på å komme fram, sa en av sjåførene da elbil.no møtte dem.

Samferdselsministeren før ministermøte i EU-regi:

Vil ha strengere utslippskrav for tungtransport

Markedet vokser raskere enn lademulighetene

Det blir stadig flere elektriske busser her i landet.

I 2022 var nesten 40 prosent av nye langdistansebusser nullutslippsbusser. Ett av selskapene som importerer og selger slike busser i Norge, er Yes EU.

– Vi har solgt over 600 elektriske busser i Skandinavia nå, og det blir nok snart over 1000, sier Cato Leine, daglig leder i Yes EU.

Nå kreves det nullutslipp i mange offentlige anbud, det gjør at etterspørselen etter elektriske kjøretøy øker.

TRANGT OM LADEPLASSEN: På denne ladestasjonen ved Lierstranda var det verken greit å være elbuss eller elbil denne dagen.

Det medfører at mange nye elektriske busser nå fraktes til kjøpere over hele landet.

Sjåførene elbil.no møter forteller at de ofte er innom akkurat denne ladestasjonen for å lade bussene, på tross av at de egentlig ikke har lov til å lade her fordi de blokkerer de omkringliggende ladepunktene.

– Hvor mange bøter vi får avhenger av hvor ofte vi treffer på han der, sier en av sjåførene og peker mot parkeringsvakten like i nærheten.

Bransjen opplever å ha dårlig tid med elektrifiseringen:

Tungtransporten langt fra «halvveis på vei»

Bot, men blir det bedring?

Men hva skal egentlig sjåførene gjøre når det nesten ikke finnes offentlig tilgjengelige ladestasjoner beregnet på store kjøretøy?

Vel, da blir de nødt til å gjøre som sjåførene elbil.no møtte: lade på ladestasjoner beregnet på personbiler.

Det er mangelen på areal rundt selve laderen som skaper problemer. Når bussen må stå flere meter utenfor avmerket område og sperrer for andre biler – da blir det bot.

Og bot ble det også i dette tilfellet.

BLE BOT: Denne bussen endte med bot ved ladestasjonen for å ha parkert på en måte som hindrer annen trafikk.

Ladesatsing må til

Nå håper bransjen på bedring.

– Det må investeres tungt i ladeinfrastruktur for tyngre kjøretøy, sier Leine.

– Uten offentlig tilgjengelige ladestasjoner mellom de store byene får vi ikke til satsningen på elektrisk tungtransport, fortsetter han.

Heldigvis er Statens vegvesen, Enova og Nye Veier nå på saken. Som en del av regjeringens ladestrategi skal de tre aktørene 1. juli levere en utreding om hvor offentlige ladestasjoner for tungtransport burde plasseres.

Det er også ventet at Enova skal støtte utbyggingen av ladestasjonene økonomisk.

Historisk lastebiltur:

Fra Sveits til Nordkapp i elektrisk lastebil

Les også