Hopp til innhold

Den tidligere Easee-sjefen snakket ut under Nordic EV Summit: Easee – hva skjedde, egentlig?

TOK PRATEN: Tidligere Easee-sjef og -gründer Jonas Helmikstøl i samtale med Elbilforeningens Christina Bu under Nordic EV Summit sist fredag. Alle foto: Jamieson Potchecary / elbil.no

Du er ladebransjens store rockestjerne, men over natten gjør noen svensker livet kjipt for deg, og dine 500 ansatte. Eks-Easee-sjefen snakket ut om den turbulente tiden – på Elbilforeningens Nordic EV Summit 2024.

«Tok Easee en kalkulert risiko som førte til svensk salgsnekt og katastrofale følger for selskapet?»

Det var ett av spørsmålene Jonas Helmikstøl, tidligere administrerende direktør i Easee og en av selskapets tre grunnleggere, fikk i en samtale ledet av Elbilforeningens Christina Bu under Nordic EV Summit i Lillestrøm sist fredag.

Svaret hans kommer vi tilbake til.

Nordic EV Summit 2024:

Vil europeisk bilbransje tape elbil-kappløpet?

Ladebransje-kjendis

Bu introduserte Helmikstøl som den mest kjente personen fra ladebransjen – i hvert fall i Norge.

– Men kanskje ikke på den gode måten, svarte Helmikstøl, litt forsiktig, foran en fullsatt sal, mange fra diverse ladeselskaper fra hele Europa.

Interessen var åpenbart stor for å høre mer om hva som skjedde når det svenske Elsäkerhetsverket fattet sitt vedtak om salgsforbud i Sverige for ladeboksene Easee Home og Easee Charge.

Stopper salget av Easee-ladebokser i Sverige:

– Forventer at norske myndigheter gjør en selvstendig vurdering raskt

Begrunnelsen var at ladeboksenes løsning for jordfeilbryter og vekselstrømbeskyttelse ikke oppfylte kravene.

STINN BRAKKE: Mange ønsket å høre den tidligere Easee-sjefens egne ord om hva som skjedde med selskapet i fjor.

Rask vekst – brått fall

Easee ble stiftet av Jonas Helmikstøl, Kjetil Næsje og Steffen Målgård i 2018. De hadde stor suksess, og Easees ladebokser ble raskt svært populære.

I 2022 produserte de 30-40.000 ladere i måneden, hadde en inntekt på 1,9 milliarder kroner og over 500 ansatte.

De ble også synlige på magasinets Kapitals liste over de rikeste her i landet.

Så kom krisen – nærmest over natten.

Først tok det fyr på Twitter i februar, og i mars 2023 ble salgsnekten i Sverige et faktum. Easee hadde ikke dokumentasjonen i orden for å oppfylle kravene fra det svenske Elsäkerhetsverket.

– Jeg satt i en podkast og ble intervjuet. Assistentene min banket på vinduet og ba meg sjekke telefonen min. Det var overalt i media. At Easees lader ikke var trygge, at det kom til å bli salgsforbud – ikke bare i Sverige, men i hele Europa, fortalte Helmikstøl fra scenen.

ACEA-sjef Sigrid de Vries om EU-systemet:

– Alt ansvaret ligger på bilprodusentene. Det blir feil

– Kanskje jeg var litt for påståelig

Da salgsnekten kom, gikk Helmikstøl inn i et handlingsmodus.

– Du kan ikke tenke så mye på «Hva nå?». Du må gjøre det som trengs.

Handlingsmoduset varte noen måneder. Penger måtte spares og rundt 350 personer måtte gå fra jobbene sine, krav fra partnere og kreditorer måtte tilfredsstilles og det var stor pågang fra media.

På spørsmål om hva som var den største feilen han gjorde, svarte Helmikstøl:

– Kanskje at jeg var litt for påståelig, litt for offensiv. Men særlig etter at salgsnekten ble offentlig, hadde vi et behov for ta en mer offensiv tilnærming. I etterpåklokskapens lys innser jeg at vi kunne valgt en mer ydmyk tilnærming. Jeg tar kritikk for det.

Og det er nettopp den linja Easee etter hver har lagt seg på etter at Helmikstøl forlot Easee-skuta:

Nå legger Easee seg flate og vil «prioritere dialog»:

Trekker seg fra svenske-rettssaken av «strategiske» grunner

– Men du er i krig, du vil beskytte teamet ditt, kundene dine og produktet ditt, fortsatte Helmikstøl fra scenen.

Tok Easee en kalkulert risiko?

Christina Bu spurte Helmikstøl om Easee hadde for lite fokus på å følge lovkrav, eller om de tok en kalkulert risiko.

– Vi tok ikke en kalkulert risiko. Når du vokser så raskt som vi gjorde er det mange lovkrav og standarder som må følges. Vi hadde egne folk som jobbet med dette. Men vi kunne kanskje gjort mer for for å være klar over alt dette.

– Når jeg ser tilbake forsto vi ikke – jeg forsto ikke – konsekvensene av at vi ikke hadde gjort alt i riktig rekkefølge.

Nordic EV Summit 2024:

Mineral-kappløpet om batteriene hardner til

Selskapet hadde startet med produktet – altså ladeboksen. Hva den skulle brukes til, og så finne ut hvilke standarder som måtte følges. De jobbet kontinuerlig med forbedring, men det var ikke nok.

Selv om ladeboksene virket å være trygge, oppfylte de ikke lovkravene – det var feilen.

– Den viktige lærdommen vi fikk var at dokumentasjon og testing er en del av produktet. Du kan ikke undervurdere det.

Nylig ble det kjent at Sveits har godkjent ladeboksene.

Ladeboksene Easee Home og Easee Charge:

Sveits godkjenner Easee-ladebokser

– At Sveits nå godkjenner, har tatt oss over et år med intens jobbing. Myndigheter har ikke vært enig med hverandre, de har heller ikke vært enige med TÜV, som er sertifiseringsprogrammet som faktisk godkjenner produktene. Så for oss har dette vært veldig forvirrende. En føler seg maktesløs.

Hva er lærdommen?

Så hva kunne alle som satt i salen lære av det Helmikstøl og Easee har vært i gjennom?

– Tørr å sette på bremsene, og når det kommer til sikkerhet – ha alle lovpålagte krav i orden, var rådet fra Helmikstøl.

– Vokste Easee for fort og var du blant dem som ivret for kjapp vekst, spurte Christina Bu fra scenen.

– Jeg har alltid vært opptatt av organisasjonen – det som er i kulturen. Jeg har aldri vært tilhenger av vekst for vekstens skyld. Du må gjøre det skikkelig. Men etter hvert som vi vokste, ble jeg mer og mer fjern og det var vanskelig å ha den oversikten jeg trengte. Å gå fra 250 til 500 ansatte på ett år er krevende. Så: ta tiden det tar for å gjøre det skikkelig, tørr å skru ned tempoet litt, rådet Helmikstøl.

Elbilforeningens Nordic EV Summit 2024 er i gang:

Stor elektrisk stemning i … Lillestrøm

– Å bremse kan få deg til å se feig ut, og jeg har prøvd å bremse, men det er veldig vanskelig når du har en entusiastisk organisasjon som virkelig har lyst til å gjøre dette, og de har troa på på seg selv.

– Så ansett flere som sier nei, oppsummerte Bu.

–Ja, det kan være lurt, og flere seniorer – folk med med erfaring.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Panikk-anfall og sykmelding

Bu spurte også hvordan det var for Helmikstøl å gå fra å være en slags superstjerne til å fronte en skandale – der mange sa at Helmikstøl ikke hadde gjort jobben sin.

– Vel, det sugde. Det var veldig vanskelig. Jeg hadde en sønn som ble født i februar samme år og det er jo en jobb i seg selv – også står du midt i en storm samtidig.

– Du har folk som tviler på deg, tviler på din integritet, tviler på alle avgjørelser du tar, alt du sier – det er i hvert fall slik jeg følte det. Det var virkelig tøft, spesielt de interne tingene, mistilliten og folk som var frustrerte, fordi de følte seg utrygge.

Starter salg av Easee Lite-ladeboksen i alle markeder i dag:

Tibber gjenopptar samarbeidet med Easee

– For det var dét organisasjonskulturen vår var basert på. Å føle seg trygg, føle seg sett, hørt og verdsatt. Jeg hadde prøvd å forberede folk på at dette kunne skje, men ingen er egentlig forberedt på noe slikt.

For å spare penger måtte Helmikstøl sparke 350 ansatte, flere av de gode venner, familie og kjæresten. Etter hvert kom panikk-anfallene, som ikke ga seg før ny administrerende direktør i Easee var på plass.

Helmikstøl ble også sykmeldt i lang tid. Nå er han sakte, men sikkert på vei tilbake.

Han forteller at det gjør ham glad å møte tidligere ansatte som jobber for konkurrenter og kan bruke av sin erfaring til å hjelpe industrien videre.

– For vi har en misjon som vi må fokusere på. Vi må over på bærekraftig elektrisk transport.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også