Ruters elbuss-trøbbel i Oslo: Jo da, elbusser tåler norsk vinter
I forrige uke skapte nyheten om at Oslos elektriske busser ikke tåler kulda, stort engasjement i kommentarfeltene. Men stemmer det?
Mange kollektivpassasjerer i hovedstaden merket i forrige uke en rekke innstilte bussavganger, og blant andre TV 2s nettside Broom meldte i forrige uke at «det er de elektriske bussene som ikke tåler kulden».
I artikkelen er også Ruter sitert på at kulden gjør at rekkevidden på elbussene ikke er like god som ellers. Men at kulde påvirker rekkevidde er ikke noe nytt for elbilister, og det burde vel strengt tatt også være kjent for Ruter, som har hatt elbusser i drift i over seks år nå.
Så kunne problematikken egentlig være så enkel som mange har fått inntrykk av gjennom medieoppslagene i det siste?
Stemmer det at rekkevidden er for dårlig til å kjøre normal drift om vinteren?
Sakene i media ble delt i sosiale medier i stort omfang, og det har nå mange steder festet seg et inntrykk av at:
- Elbusser fungerer ikke om vinteren
- Ruter ikke har oppdaget før nå at elbusser har kortere rekkevidde om vinteren, men at de lærer om elbussenes egenskaper «dag for dag»
- Elbussene er en feilinvestering
Elbil.no tok derfor kontakt med Ruter for å høre om inntrykket mange sitter igjen med, faktisk er riktig:
– Stemmer det at rekkevidden på elbussene deres er for dårlig til å kunne kjøre normal drift om vinteren?
– Nei. Bussenes rekkevidde reduseres i kaldt vær, men dette er noe som bussoperatørene nå kompenserer for ved å justere tidsplaner for vognløp og lading. De første harde kuldeperiodene får operatørene ny erfaring med hvor mye disse planene må justeres, svarer kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen i Ruter.
Feil på ladeutstyr var hovedårsaken til innstilte avganger
Ruter har i år fått rekordmange nye elbusser og tilhørende ladeutstyr.
Utfordringene med innstilte avganger den siste tiden var sammensatt, men en god del av problemet dreide seg om feil på ladeutstyret til bussene, forklarer Myhren Haugen i Ruter.
– Det oppsto nye feil med laderne på Alnabru da temperaturene stabiliserte seg lavt, og laderne måtte oppgraderes. De skal nå tåle minst 30 kuldegrader, svarer kommunikasjonssjefen i Ruter.
Hun forteller også at ladeproblemene på Alnabru nå skal være løst.
Kortere rekkevidde ikke et problem når ladeutstyret er i orden
– Er problemene med kortere rekkevidde om vinteren fortsatt et problem når ladeutstyret er i orden?
– Nei. Operatørene har lagt inn margin for dette i sin planlegging av vognparken, sier Myhren-Haugen i Ruter.
Hun forteller at det er en mer sammensatt operasjon som skal gjennomføres når bussene skal forvarmes mens de er tilkoblet laderne – før de går ut fra garasjene – for å få full rekkevidde:
– Når logistikken for dette forstyrres av for eksempel ladere som feiler eller andre forhold, blir den totale effektiviteten i systemet redusert, sier hun og fortsetter:
– Dette skal ikke gå utover kundene, men det kreves mer innsats inntil man får justert inn alle deler av systemet.
Fakta om Ruters satsing på elbusser
- I november 2017 startet Ruter et pilotprosjekt med seks elbusser for å prøve ut teknologien. Allerede to år etterpå ble over 100 nye elbusser satt inn i ordinær drift for første gang.
- I 2019 sa Ruter at de regnet med å klare å få alle de om lag 1000 dieselbussene i Oslo over på nullutslipp innen 2028.
- I fjor kom nyheten om at de ville klare dette innen utgangen av 2023.
- I løpet av samme periode har Ruter også fått på plass åtte helelektriske passasjerbåter i indre Oslofjord.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!