Snart er hver fjerde personbil en elbil: Men nå er tre av fire nye bybusser elektriske
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det går fremover: Ved månedsskiftet juni/juli utgjorde elbiler nær 24 prosent av samtlige registrerte personbiler i Norge. Og salget av elektriske bybusser har skutt i været.
Økningen av nullutslippsbusser fortsetter i stort tempo her i landet. Snaut 69 prosent av fjorårets førstegangsregistrerte bybusser var elektriske.
Hittil i år hadde imidlertid denne andelen steget til over 75 prosent, kommer det frem i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Nye dieseldrevne bybusser går ned fra 28 prosent til 3,5 prosent, mens gassdrevne busser har økt fra under 3 prosent til over 21 prosent av de førstegangsregistrerte bybussene, fremgår det av meldingen.
Når det gjelder langdistansebusser/turbusser, henger nullutslippsandelen noe etter. Her var 29,3 prosent av de førstegangsregistrerte bussene av denne typen utslippsfrie så langt i 2023.
Her kan du selv sjekke andelen nullutslippskjøretøy for de ulike kjøretøygruppene.
Snart 25 prosent elbilandel i den norske personbilparken
– Det er gledelig at andelen utslippsfrie personbiler og busser øker. Elektrifisering av kjøretøyparken er et viktig bidrag til å nå Norges klimamål, sier Espen Andersson i Statens vegvesen.
For andelen elbiler øker som kjent også jevnt og trutt. Ved månedsskiftet juni/juli utgjorde elektrisk drevne personbiler nær 24 prosent av samtlige registrerte personbiler i Norge.
Det betyr at vi i løpet av året muligens kan passere milepælen at hver fjerde personbil i Norge er en elbil.
Men det betyr også at 76 prosent av personbilparken i Norge fremdeles er fossildrevne biler som slipper ut klimagasser.
– Fordi norske personbiler i snitt er omtrent 18 år gamle før de vrakes, vil det ta noen år før andelen elbiler er større en andelen fossilbiler på norske veier, sier Andersson i Statens vegvesen.
Hittil i 2023 er det registrert 55.276 elektriske personbiler, 4.693 ladbare hybrider, 4.971 bensindrevne og 2.698 dieseldrevne biler.
For lette varebiler ser vi en liten nedgang sammenlignet med fjoråret. I fjor var andelen førstegangsregistrerte lette varebiler 29 prosent, mot 28 prosent hittil i år.
Elbilandelen i det private nybilmarkedet: 94 prosent
I går kom halvårstallene om nybilsalget fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Den viste at elbilandelen i privatmarkedet var på hele 94,3 prosent i privatbilmarkedet.
Men på grunn av at elbilandelen i leasing- og næringsmarkedet bare var på 66,9 prosent, endte elbilandelen totalt på 83,1 prosent i første halvdel av 2023.
– Det er for lavt og skyldes at regjeringen mangler politikk for å elektrifisere leasing- og firmabilmarkedet, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Bu mener at dette ikke holder om Norge skal nå Stortingets mål om at alle nye biler som selges fra 2025 skal være utslippsfrie.
Etterlyser konkrete tiltak rettet mot leasing- og firmabilmarkedet
Christina Bu etterlyser nå konkrete tiltak i statsbudsjettet når det kommer til høsten.
– Dette handler om politikk. For privatbilister har man økonomiske virkemidler som gjør at det lønner seg å velge elbil, men disse er ikke like gode i leasing- og firmabilmarkedet. Tvert imot er det sånn at dagens firmabilbeskatning favoriserer fossilbilen, sier hun.
Norge ligger fortsatt godt an til å bli det første landet i verden med kun elektriske biler i nybilsalget.
– Hele verden ser mot Norge og kommer til å følge med på om vi klarer det. Det er flaut om vi svikter på oppløpet og ikke når dette viktige klimamålet, sier Bu.
– I verste fall kan det føre til at andre land gir opp arbeidet med å elektrifisere bilparken.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!