Rimeligste versjon av EV6, det vil si bakhjulsdrift og den minste batteripakken på 58 kWt har frem til nå kostet. 419.900 kroner. Heretter vil denne bilen koste 469.900 kroner, altså en prisøkning på ikke mindre enn 50.000 kroner.
For de øvrige modellene er det snakk om enda større prishopp. For dagens toppmodell, EV6 GT Line AWD (firehjulstrekk), må du nå ut med 599.900 kroner, mot tidligere 539.900.
Dermed koster den det samme som Tesla Model Y Performance, som både kan skilte med bedre plass og over over 200 hestekrefter mer.
Kina Norge-sjef Irene Solstad sier til Tek.no forklarer prishoppet med dyrere råvarer, spesielt på batterier, samt høyere fraktpriser.
– Vi forventer at de aller fleste vil følge etter de neste ukene og månedene. Vårt inntrykk så langt er at de fleste kundene våre forstår situasjonen verden er i, og vi har ikke opplevd veldig mange negative reaksjoner så langt, sier Solstad.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!