Hopp til innhold

SAIC flytter produksjon: Kinesisk bilgigant planlegger elbilfabrikk i Europa

IT’S COMING HOME? Engelskmenn må vente minst to år til før fotballen kommer hjem, men hva med MG? Åtte år etter at kinesiske SAIC la ned den siste MG-fabrikken i England, antyder selskapet at produksjonen av merket kan vende tilbake til Europa. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no.

Kinas største bilprodusent SAIC Motor, sier de vil bygge sin første elbilfabrikk i Europa

MG, som har røtter som går over et århundre tilbake, ble produsert i Storbritannia frem til produksjonen ble flyttet til Kina i 2016. Nå jobber bilprodusenten med å sikre en lokasjon for en ny fabrikk Europa ifølge BBC News.

SAIC, det statseide kinesiske selskapet som eier den ikoniske MG-merkevaren, sier til BBC at den nye fabrikken i Europa vil produsere elbiler. Kunngjøringen kommer etter at salget av elbilene deres på kontinentet har økt.

Vi har prøvekjørt firehjulstrekkeren MG4 Electric Xpower:

Koster under 400.000 – fliser både Porsche og Lamborghini

En talsperson forteller imidlertid BBC at SAIC ennå ikke har bestemt om MG-modeller skal produseres på stedet.

–Vi har mange merker, inkludert MG, IM og Maxus. Vi vurderer fortsatt hvilke som skal bygges på fabrikken, sier talspersonen.

MAX MAXUS: Den kinesiske bilprodusenten eier flere elbilmerker, blant annet Maxus og MG. I tillegg samarbeider SAIC med tyske Volkswagen Group og amerikanske General Motors.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Doblet salget

Ifølge SAIC økte salget av biler utenfor Kina med 40 prosent de tre første månedene av året. MG-merket sto for flertallet av salgene utenlands, og antallet biler solgt i Europa mer enn doblet seg i samme periode.

Den siste kunngjøringen kommer nesten syv år etter at SAIC stanset MG-monteringen ved Longbridge-anlegget i Birmingham.

I 2016 sa MG at montering i Storbritannia ikke lenger var «nødvendig» og at bilene ville ankomme landet «ferdig bygde og klare for distribusjon».

Ny elektrisk retning for Jaguar:

Reisens slutt for Jaguar I-Pace

Kina eksporterte mer enn én million kjøretøy i løpet av de første tre månedene av året, viser offisielle tall. Som et resultat overtok Kina tronen fra Japan som verdens største eksportør av biler.

Det kinesiske selskapet, som samarbeider både med Volkswagen Group og General Motors, solgte globalt 5,3 millioner kjøretøy i fjor. Europa var det største utenlandske markedet med mer enn 100 000 solgte kjøretøy, ifølge SAIC.

Så gjenstår det å se hvordan den nye EU-tollen på elbiler vil påvirke utviklingen.

Les også