Hopp til innhold

Vi har prøvekjørt firehjulstrekkeren MG4 Electric Xpower: Koster under 400.000 – fliser både Porsche og Lamborghini

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GRISEKJØRT: Når en bil først kalles Xpower og det skrytes av over 400 hestekrefter, må den selvsagt piskes rundt en bane. Sjekk videoen for å se hvordan det gikk. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

MG4 Electric Xpower er Norges billigste kraftpakke med firehjulstrekk. Men har prisen gått ut over kjøre-egenskapene? Vi fikk piske bilen rundt på bane for å finne ut av det.

Dette er ikke første gang MG har brukt Xpower-navnet på en sportsbil.

Faktisk ble det først brukt for 21 år siden med MG Xpower SV-R, en toseters sportsbil med en 4,6-liters V8 bensinmotor, 320 hestekrefter og en 0-100 km/t tid på 5,3 sekunder.

Dagens testbil, MG4 Electric Xpower, ville enkelt ha sendt sin 21 år gamle fossile slektning rett i skammekroken.

MG4 Electric Xpower – oppsummert:

Pluss

  • Masse effekt
  • Super pris
  • Firehjulstrekk

Minus

  • Litt for mykt understell
  • Designen er for lik andre MG4-modeller
  • Lav rekkevidde
ORIGINALEN: MG Xpower SV-R fra 2003 med 4.6 liters V8 bensinmotor og 320 hestekrefter. Prisen for 20 år siden var cirka 850.000 kroner. Dagens MG4 Electric Xpower grisebanker oldefaren på både effekt og pris. Foto: MG Rover Group

Tidenes raskeste MG

MG4 Electric har fått en hestekur med steroider – en ekstra motor foran, firehjulstrekk og mye, mye mer effekt.

435 hestekrefter fordelt på 231 bak og 204 foran gir en 0-100 km/t tid på svimlende 3.8 sekunder.

Firehjulstrekkeren MG4 Xpower og MG4 Trophy Extended Range lander begge under 400.000 kroner:

Norges billigste på rekkevidde og effekt

Det er raskere enn Audi e-tron GT, Porsche Taycan 4S og Lamborghini Gallardo.

Til tross for de to motorene, er Xpower relativt lett for en elektrisk firehjulstrekker med sin totalvekt på 1800 kilo – kun 100 kilo tyngre enn bakhjulstrekkeren.

Test av MG4:

En bra bil som lander godt under 350.000

Lettvekt kombinert med oppgraderte 345 mm bremseskiver betyr at den stopper i 100 km/t på under 40 meter meter, ifølge MG.

Men best av alt: Startprisen er fra 395.900 kroner – 908 kroner per hk.

Til sammenligning kostet Tesla Model 3 Performance 1200 kroner per hestekraft for fire år siden.

Kinesiske hester er offisielt på billigsalg, med andre ord.

EFFEKT PÅ BILLIGSALG: Ingen andre biler gir deg mer hestekrefter per kroner enn MG4 Electric Xpower. Batteriet er den samme 64 kWt-batteriet som man finner i MG4 Luxury med en DC-ladehastighet på opptil 140 kW.

Diskre design

På utsiden er det lite som avslører de voldsomme kreftene som skjuler seg under skallet. Karosseridesignet er nemlig prikk likt både Luxury- og Trophy Extended Range-utgaven av MG4.

Det er kun de oransje bremsedekslene som lett avslører Xpower på avstand.

STOPPEKRAFT: Det oransje dekselet på bremsene skal bidra til bedre kjøling. 345 millimeter bremseskiver er en velkommen oppgradering for å håndtere de voldsomme kreftene.

Spesialdesignet 18-tommers «Cyclone-felger» skal man være en MG4-connoisseur for å kjenne igjen på avstand – felgene ligner veldig på dem man ellers får med øvrige MG4-modeller.

De sølv-metallisk lakkerte detaljene er heller ikke lett å se med mindre solen står helt riktig i vinkel på bilen.

Dessverre har designerne vært like late på innsiden …

Utenom røde sømmer på setene er alt nøyaktig likt det man ellers kan få i en MG4.

I det minste kunne setene ha fått bedre sidestøtte – noe som er nærmest «påbudt» i en sportsbil.

Heldigvis har MG gått kraftig til verks under skallet.

Kongen av lyskryssduell

Skal man virkelig kjenne på 425 hestekrefter, er det eneste stedet man trygt kan gjøre det uten å risikere tre uker med pallesnekring, på en bane.

På Rudskogen Motorsenter i Østfold får vi endelig slippe alle hestene fri. Og det er bare å avsløre med en gang – MG4 Xpower er svimlende kjapp – bokstavelig talt.

Ved å holde inn både bremsene og wattpedalen fra stillestående aktiveres «launch control», eller rivstart, på godt norsk.

Så slipper man bremsen, forhjulene spinner og da er det bare å henge på.

I en lyskryssduell banker MG4 Xpower det meste av det som finnes av både fossilt og elektrisk på veien.

INGEN RACERBIL: MG har satt opp bilen for å være sportslig, men fortsatt komfortabel. Den er kjapp på bane, men en racerbil er den ikke.

Lett håndtert

MG har strammet opp understellet med 25 prosent, montert kraftigere stabiliseringsstag og rekalibrert styringen på Xpower.

I tillegg har bremsene dreiemomentstyring og bakakslene en elektronisk differensial-sperre.

Det gir enorm forskjell i forhold til MG4 Trophy Extended Range, som vi også fikk sammenligne Xpower med på banen.

Test av Volvo XC40 Ultimate Extended Range vs. Twin Ultimate:

Duell: Volvo mot Volvo – bakhjulstrekk mot 4WD

MG4 oppleves som velbalansert og verken understyrt eller overstyrt. Man kan fint provosere frem litt sladd, men den store dramatikken uteblir.

Aldri før har over 400 hestkrefter vært så lett å håndtere. Men et rent banevåpen er den ikke, noe som kommer fort til syne i svingene.

TRACK-MODE: Har du lyst til å loggføre rundetider finnes det eget program for det i infotainment-systemet. Overraskende nok kan man også ta opp rundetider på offentlig vei. Track Mode endrer for øvrig ikke noe på bilens kjøreegenskaper.

Tatt noen snarveier

Sikkerhetssystemene får man dessverre ikke skrudd av. Aktivering av Track Mode i menysystemet setter kun i gang måling av rundetider og G-krefter-visning i førerdisplayet.

Understellet gjør en god jobb og krenger lite under press.

Men man kjenner at demperne med fordel kunne vært enda stivere og mer progressiv. Bilen sliter noe med å finne roen etter store kompresjoner under press.

G-KREFTER: Med «Track Mode» aktivert får man en liten G-kraft-måler i instrumentdisplayet. Ingen praktisk funksjon, men gøy å følge med på.

Styreresponsen er presis, men følelsen er litt for nummen etter vår smak, men igjen, et godt hakk hvassere enn i en standard MG4.

På banen blir det tydelig at MG har måttet ta noe snarveier for å kunne levere så mye hestekrefter til under 400.000 kroner.

SPORTSLIG KOMFORT: MG4 Xpower klarer seg godt på banen selv om MG tydeligvis har holdt igjen en del for å beholde komforten. Bilen har en nydelig balanse og mye krefter som veier opp for mangel på stivhet.

Rå stoppkraft

18-tommers felger og med 235/45 R18 Bridgestone Turanza dekk sliter med å håndtere kreftene i svinger, og man kjenner at gummien bretter seg under hardt press, noe som går veldig utover veigrep.

Xpower fortjener 19 eller 20 tommers felger med lavere dekkprofil.

Med standardseter savnet vi mer side- og lårstøtte. Teleskop-justeringen på rattet kunne med fordel vært lengre for å få rattet nærmere kroppen og bedre sittestilling.

På plussiden har MG truffet innertier med bremsene. De oppleves som følsomme og responsive uten for mye innspill fra regenerering.

TREKKER LETT: Til tross for effektøkning og firehjulstrekk, er tillatt tilhengervekt fortsatt kun 500 kilo for MG4 Electric Xpower.

Familie-racer

MG er inne på noe her. Rimelige kompakte sportsbiler har vært enormt populære i fossilverdenen i flere tiår, men har uteblitt i elbilverden. Sånn sett fyller MG4 Xpower et tomrom i markedet.

Kanskje dette er starten på en gjenoppliving av lommerakett-segmentet?

MG treffer godt med Xpower. Et banevåpen er den ikke, og MG innrømmer selv at det heller ikke er meningen med bilen.

Test av Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+:

Er dette Norges beste?

Men i jakten på hestekreftene har de glemt det som er like viktig med en sportsbil: X-faktoren.

Muligheten til å redusere eller skru av førerassistenter, litt stivere understell og litt «bling» kunne virkelig ha gitt både kjøreegenskaper og utseende prikken over i-en.

For all del – Xpower går som et uvær og er en imponerende bil som holder i massevis for de fleste. Å holde tilbake på det sportslige kan være lurt, for Xpower er absolutt kurant som en familiebil.

MGs 77 kWt-batteri hadde også vært på sin plass – 385 kilometer rekkevidde, som denne har, kan være litt snaut for noen.

Men da hadde prisen også bikket 400.000 kroner.

Og når prisen tross alt er så lav, har man kanskje litt penger til overs for et sett med banehjul når man virkelig ønsker å slippe hestene fri?

Les også