Hopp til innhold

Trodde elektriske lastebiler var sinker: Nå vil han aldri tilbake til diesel

FORNØYD: Morten Arnesen er strålende fornøyd med Askos elektriske lastebiler. Foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Etter to år med elektrisk lastebil er dommen tydelig: Morten Arnesen trives best med el.

Morten Arnesen har kjørt lastebil for Asko i seks år. De siste to av disse har stort sett vært på elektrisk lastebil.

Da hadde flere av kollegaene hans kjørt elektrisk lastebil en god stund allerede, og han hadde hørt mye positivt fra dem. Likevel ble han positivt overrasket da han selv begynte å kjøre el-lastebil.

– Jeg trodde den kom til å være en sinke. Men den trekker godt, selv med fullasta bil, sier Arnesen.

– Og så er den så stille. Jeg slipper å ha radioen så høyt på.

Se intervju med Morten Arnesen og kollegaer i Asko Oslo her:

Ekstra fornøyd på vinteren

Morten Arnesen synes at de elektriske lastebilene er gode å kjøre, og skryter ekstra av opplevelsen på vinterføre.

– For det første er det behagelig at bilen blir så fort varm. For det andre er kjøreopplevelsen god, selv med tung batteripakke og tung last.

Til tross for den tøffe vinteren i Oslo i år har han ikke hatt behov for å bruke de automatiske kjettingene bilen er utstyrt med.

– Det er gode biler. Det er helt klart en bedre arbeidshverdag. Jeg trives veldig godt, konstaterer Arnesen.

Asko på Kalbakken er selvforsynt med strøm til lastebil-lading:

Oslos største solcelle­anlegg drifter vare­transporten

Planlegger lading selv

Hos Asko planlegger sjåførene stort sett dagene sine selv. Når de får utdelt rutene er det opp til hver enkelt å rekke gjennom rutene før endt skift.

De som kjører elektrisk må da legge inn ladepauser.

– Det går egentlig veldig greit. Vi er selvstendige. Jeg planlegger pausen min etter når det er behov for lading, sier Arnesen.

Fra lageret på Kalbakken bærer det ut på tur i Oslo og omegn. De fleste rutene er ikke så lange i antall kilometer.

Derfor fungerer det bra med de elektriske lastebilene, selv om de er første generasjon Scania og har kun 200 kWt tilgjengelig på batteriet.

Fra prøveprosjekt til vanlig drift hos Asko i Oslo:

Elektrisk varelevering har nå blitt standard

Den lengste ruten går ut av Oslo og nordover på E6.

– Da pleier vi å passe på at bilen har 100 prosent før den kjører ut, sier Arnesen.

Det er mulig at Asko har sendt ut sin mest positive sjåfør for å snakke med elbil.no, for heller ikke lading synes han har vært noe problem.

– Det har hendt at det har vært dårlig kommunikasjon mellom laderen og bilen, men da bytter jeg bare ladeplass, sier Arnesen.

GOD KOLLEGA: Morten Arnesen påpeker at han også planlegger lading for neste skift, slik at kollegaene slipper å starte skiftet sitt med å lade.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kjører mer korrekt …

Sjåføren mener han har lært seg å kjøre mer økonomisk med de elektriske lastebilene.

– Jeg kjører mer korrekt. Nå slipper jeg gassen litt før bakketoppen, så bilen kan trille over. Nå gjør jeg slik jeg ble fortalt da jeg skulle lære å kjøre lastebil, sier Arnesen fornøyd.

og er mer fornøyd

Morten Arnesen er tydelig i konklusjonen sin:

– Jeg trives definitivt best på el. Å gå tilbake til en fossil lastebil, det er for meg litt historie nå.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også