Maren kjører vanligvis Nissan Leaf: Her prøvekjører hun 38 tonn elbil på vinterføre
Se hvordan det gikk da vi fikk prøvekjøre den elektriske sværingen Scania 45R på vinterføre i Trysil.
Hvordan er det å kjøre en elektrisk lastebil på 38 tonn på vinterføre?
Det fant vi ut av da vi dro til Trysil på «Scania Winter» for å prøvekjøre elektriske lastebiler.
Der fikk vi blant annet prøvekjøre Scanias nye regionale elektriske lastebil, Scania 45R, som nylig hadde verdenspremiere hos ASKO i Vestby.
Ny regional elektrisk lastebil fra Scania på plass i Norge:
Verdenspremiere hos ASKO for el-lastebil
Mange vil teste elektriske lastebiler
«Scania Winter» er Scanias årlige arrangement hvor både kunder og presse kan prøvekjøre lastebilprodusentens nye modeller.
I år var det flere elektriske lastebiler på plass, blant annet ASKOs nye regionale lastebil og en splitter ny strøbil som Avinor har kjøpt inn for å strø på Gardermoen.
Heldigvis kom vi oss av gårde fra Oslo tidlig og fikk god tid til å både teste de elektriske lastebilene og å snakke med fagfolk om lading, kjøreopplevelsen og tekniske detaljer.
Da vi spurte om å få komme på besøk var beskjeden tydelig:
«Det er bare å komme, men dere må sørge for å være her tidlig. Når kundene kommer etter lunsj blir det rift om bilene, og det er de elektriske som er de mest populære.»
Stillhet og maksimalt moment
Vi la fort merke til at det var veldig stille inne i førerhuset på de elektriske lastebilene. Vi kjørte selv inne på banen, men lurte på om det var like stille i høyere hastighet ute på veien.
Da fikk vi sitte på med Per Nygaard, sjåføropplæringsansvarlig i Scania Norge. Han har kjørt Scanias elektriske lastebiler på kryss og tvers i Norge, og mener fraværet av støy er den store forskjellen.
– Jeg hadde full akselerasjon nå, det var ingenting å høre. Det eneste du hører, er støy fra dekkene.
For å oppleve forskjellen selv, fikk vi også kjøre en fossil lastebil opp fra Trysil sentrum. Vi kunne raskt konkludere med at Per hadde rett.
Han påpekte også en annen viktig forskjell: Den elektriske motoren gir deg maksimalt moment helt fra starten.
Lading i pausen
Da vi stilte spørsmål om lading, ble vi raskt henvist til Tomas Backlund i Scania Pilot Partner.
Han kunne fortelle at den nye regionale lastebilen lader med 375 kW effekt. Det er en solid ladefart sammenlignet med de fleste personbilene.
Enda mer imponerende er det at ladekurven er høy nesten hele veien.
– Vi lader med full effekt fra start og helt opp til 95 prosent før ladeeffekten begrenses litt helt på slutten. Det kan vi gjøre fordi vi har aktiv varming og kjøling av batteriet etter hva som behøves, forteller Backlund.
Vi er allerede imponert, men så sier Backlund at det skal bli enda bedre.
I løpet av et års tid kommer det lastebiler på markedet som kan lade på 700 kW, når lastebilene får såkalt Megawatt Charging System (MCS).
Det forutsetter imidlertid at det bygges ut ladere som støtter MCS.
Infrastrukturen må på plass
Foreløpig er det verken biler eller ladere på markedet som støtter MCS.
De elektriske lastebilene som kjøres i dag har CCS, det samme systemet som de fleste elektriske personbilene bruker, og er i hovedsak lastebiler med korte ruter som lader på depot.
Nå gjør flere som ASKO og vil satse på regional- og langtransport. Da trengs det offentlig tilgjengelige hurtigladere langs veiene.
De første slike ladestasjonene har allerede blitt bygget i Oslo, og i løpet av 2024 og første kvartal i 2025 skal det bygges hele 19 stasjoner til i Sør-Norge.
Det er Enova som støtter utbyggingen av stasjonene og i de neste søknadsrundene skal resten av landet også tildeles ladestasjoner.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!