Hopp til innhold

Kommende elbil skal toppe sikkerhetskrav

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I god tid før Mercedes-Benz’ nye EQC-elbil slippes løs på markedet, gir produsenten et innblikk i at sikkerheten skal være på plass.

Gang på gang har vi fått nye bevis på at elbiler er minst like sikre som fossilbiler. Siste bekreftelse kom etter EuroNCAPs tester av Jaguar I-Pace, og ikke minst av nye Nissan LEAF tidligere i år, som begge har levert svært overbevisende på kollisjonstester. I løpet av første halvår 2019 skal den nye helelektriske SUV-en til Mercedes-Benz være på veien, ett år etter den først ble konkret, og den tyske bilgiganten vil naturligvis ikke være noe dårligere hva sikkerhet angår.

Overstiger kravene

I god tid før Mercedes-kundene får ta sitt eget eksemplar i bruk, har EQC gjennomgått omfattende kollisjonstester, der man i tillegg til det vanlige kollisjonsprogrammet, tester batteriet og alle strømrelevante komponenter. Resultatene viser at EQC i mange tilfeller overstiger lovpålagte standarder og krav. Testene er gjennomført og validert ved Mercedes-Benz’ teknologisenter for kjøretøysikkerhet, som mange mener er det mest avanserte testsenteret i verden.  Når vi nå tar steget over i elektromobilitet, er det med det samme fokuset på sikkerhet, slik at våre kunder kan føle seg trygge, uansett drivlinje, uttaler Magnus Augdahl, produktsjef for Mercedes-Benz personbil-avdeling, i en pressemelding. – Dette er veldig gode signaler. Så får vi se hva som blir konklusjonen etter EuroNCAPs uavhengige kollisjonstester, siden slagordet «Das Beste oder nichts» selvsagt forplikter også på dette området. Noe mindre enn fem stjerner til EQC ville være en overraskelse, sier Ståle Frydenlund, bilekspert og senorrådgiver i Norsk elbilforening. 

Slås av automatisk

En ny underramme omgir elmotoren som er plassert i fronten av EQC, mens batteriet er innkapslet av en robust ramme med en integrert kollisjonsstruktur. Deformasjonselementer er montert mellom rammen og batteriet, og disse kan absorbere ytterligere krefter ved alvorlig sidebelastning. Et batterideksel i frontområdet av batteriet skal forhindre at det blir skadet av fremmedlegemer. Høyspentsystemet kan slås av automatisk etter en kollisjon, avhengig av skadeomfanget. Her skilles det mellom en reversibel og en irreversibel utkobling. Når det slås av, reduseres spenningen til under en sikkerhetsrelevant spenningsgrense på kort tid. En annen egenskap ved sikkerhetskonseptet er at ladeprosessen automatisk begrenses dersom bilen blir utsatt for ytre påvirkning, som en kollisjon, når den står tilkoblet en hurtigladestasjon. Det er også avstengningspunkter hvor nødetater kan deaktivere høyspentsystemet manuelt. Batteripakken er i tillegg testet individuelt i utviklingssenteret til Deutsche Accumotive, et heleid datterselskap av Daimler. Testkriteriene inkluderte batteriets oppførsel under kollisjon og når det gjennomtrenges av fremmedlegemer, der overoppheting og overbelastning også er simulert.

Automatisk nødanrop

Dersom ulykken først er et faktum, er en rekke systemer er på plass for å redusere følgene og for å lette redningsarbeidet. Så fort et beskyttelsessystem (for eksempel beltestrammer og airbag) utløses, gjennomføres en eller flere av følgende operasjoner, avhengig av ulykkens omfang og alvorlighetsgrad:
  • Automatisk aktivering av nødanrop fra Mercedes-Benz til beredskapstjenester om stedet og situasjonen.
  • Høyspentsystemet slås av.
  • Andre trafikanter varsles om ulykken, noe som kan være spesielt nyttig dersom det har skjedd rundt en sving.
  • Interiørbelysningen slås på.
  • Vinduene åpnes for ventilasjon.
  • Bilen låses opp.
  • Elektrisk justerbar rattstamme heves.
  • Et redningsmerke gir en direkte kobling til bilens redningsdatablad. Tilsvarende klistremerker festes til ladeluken og til motsatt B-stolpe i kjøretøyet. Redningstjenesten kan da scanne QR-koden med en smarttelefon for rask tilgang til redningsdatabladet, og dermed lette redningsoperasjonen.
  • Ved siden av redningsdatabladene har redningsassistentprogrammet for smarttelefoner og nettbrett også tredimensjonale visninger av kjøretøyet nå også offline hvis det ikke er mobilnett tilgjengelig på ulykkesstedet.