Hopp til innhold

Ford F-150 Lightning: Kommer til Norge

SVÆRING MED NORSKE SKILTER: Dette er en pickup-størrelse vi ikke er helt vant med i Norge, men du får den til prisen en vanlig pickup med fem seter koster. Alle foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Nå er det bekreftet: Drømmebilen for mange kommer til Norge. F-150 kommer til å koste fra 1.183.000 kroner og får suveren tilhengerkapasitet.

Ford har hatt som strategi å elektrifisere de aller mest populære merkevarene sine først.

Derfor kom Mustang først, så Transit – og nå endelig F-150 til Norge, til en pris det går an for ganske mange i dette landet å betale.

Her får du i hvert fall både mye metall, lastekapasitet og kraft for pengene – om du har dem og har behov for en slik doning.

NESTEN 6 METER: F-150 Lightning er hele 5,91 meter lang, 2,44 meter bred og 1,99 meter høy.

Som det første landet utenfor Nord-Amerika vil Ford fra 20. april åpne for norske bestillinger av en av de mest omtalte og etterspurte elbilene de siste årene: 5-seters pickupen Ford F-150 Lightning.

Dette ble annonsert under en internasjonal pressekonferanse som ble avholdt i spektakulære omgivelser på Grefsenkollen i Oslo i dag.

BEGRENSET: Bare 805 kilo på planet, men den mangler bare noen kilo på å trekke 3,5 tonn.

De viktigste faktaene får du her:

Bilen kommer til Norge med den minste batteripakka på 98 kWt netto.

Det gir en EPA-rekkevidde på 386 kilometer. Den er litt strengere enn den europeiske WLTP-standarden vi bruker her hjemme.

Bilen har selvfølgelig firehjulstrekk via én motor på hver aksel, og byr på 426 hester.

KAN DRA MYE PÅ DENNE KROKEN: Nærmere bestemt nesten tre og et halvt tonn.

Understellet er forsterket med metallplater for å beskytte batteri og motor i tøft terreng. Batterikassen er vanntett og beskyttet av et støtabsorberende materiale.

I slike trekkvogner er dreiemomentet langt viktigere. Og her har begge konfigurasjoner hele 1050 Nm i dreiemoment.

I USA får den trekke 4.535 kilo. Men der er de godt vant. I Norge blir tilhengervekta på 3492 kilo

Man vil oppleve akselerasjoner på samme nivå som den voldsomme Raptor-utgaven. Raptor klarer det på 4,9 sekunder. Denne gjør det på fem blank.

OVER OSLO: Når den svære V8-motoren ble borte så kan jo plassen brukes til noe fornuftig. Her har man et skikkelig bagasjerom foran. I denne frunken på Grefsenkollen i Oslo satt i dag Anna Lena Strigel, salgssjef i Ford Norge og administrerende direktør Per Gunnar Berg.

Tar 150 kW på hurtiglader

Det skulle for så vidt bare mangle at verdens største batteripakke i bil ikke skulle ta 150 kW hurtiglading. Den skal klare fra 15 til 80 prosent på 39 minutter.

Bilen har en ombordlader som kan ta imot 11 kW.

Jac T9 klar for Norge i 2024:

Femseters el-pickup med firehjulstrekk

Men dette er en toveis ombordlader som kan gi fra seg like mye strøm. Ford sier bilen kan forsyne en husstand i omtrent tre dager, og når strømmen er tilbake, lades automatisk bilen opp igjen.

På lasteplanet har den også en rekke strømuttak til å drive eller lade diverse verktøy med også. Genialt for håndverkere.

ALDRI FØR: Her åpnes fronten som man vanligvis åpner hekken på en stor sedan. Mange vil jo knapt trenge lasteplanet når de har så stor lagringskapasitet foran.

Genial frunk

I tillegg har den en kjempesmart frunk. Det er utrolig praktisk, for planet er stor og høyt.

I fronten løfter man panseret og hele grillen, slik at man kan laste ting rett inn. Frunken er på hele 400 liter.

Understellet er mer avansert også. I stedet for stiv bakaksel, har Lightning fått uavhengig hjuloppheng både foran og bak.

Da har man også klart å få ned tyngdepunktet, og Ford mener naturligvis dette er en av de beste pickupene langs veien.

GJENBRUK: I resirkuleringens ånd er selv navnet på bilen gjenbruk. Det fantes nemlig en råtassversjon av F-150 på begynnelsen av 2000-tallet med betegnelsen Lightning.

Velkjent interiør

Interiøret er av typen heavy duty, med kraftige knapper og skikkelig girspak. Men man har også hentet den stående infotainment-skjermen på 15,5 tommer med volumknapp fra Mustang.

Digitalt instrumentpanel er også på plass. Bilen har fire kjøremodus: Normal-, sport-, offroad- og taue-modus, akkurat som den ladbare hybriden Explorer som selges i Norge.

Test av Maxus T90 EV:

Duger Norges første elektriske pickup?

Fords BlueCruice selvkjørende funksjon blir tilgjengelig, og oppdatering over lufta er selvsagt på plass.

Lightning kommer med Fords nye SYNC4 infotainmentsystem og en 15,5 tommers stor berøringsskjerm.

Fra denne kan du blant annet få full oversikt over hvor mye vekt du til enhver tid har på lasteplanet med «On-board-Scales».

Nytt bilmerke:

Kina-pickupen du vil ha

Prisen kan gå noe ned

Med Pro Trailer Backup-assistenten blir også rygging med tilhenger langt enklere, da du kan overvåke ryggingen fra SYNC-skjermen og manøvrere bil og henger ved hjelp av et eget roteringshjul.

SYNC4 gir deg trådløs tilgang til Apple CarPlay og Android Auto. Et 12 tommers heldigitalt instrumentpanel er også med på å heve den digitale opplevelsen i pickupen.

Nå blir også en av verdens mest solgte pickuper elektrisk

Den norske varianten kommer med 10-veis elektrisk justerbart førersete og både varme og kjøling i forsetene.

F-150 Lightning kommer også med et B&O Premium Sound lydanlegg med åtte høyttalere og en subwoofer som standard.

Estimert veiledende pris på den meget godt utstyrte Lariat Launch Edition vil være 1.183.000 kroner.

Prisen vil kunne vise seg å gå noe ned når Ford har full oversikt over kostnadene for å konvertere bilen til norske standarder, endelig pris vil være avklart før kundene skriver kontrakt.

Potensielle kunder kan allerede nå gå inn på Fords nettside og bestille bilen.

Sjekk ut vår YouTube-video der F-150 Lightning er stjerna.

BARE SE SELV: Bli med på en aldri så liten sniktitt av denne amerikaneren.
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også