Hopp til innhold

Den mellomstore SUV-en Nio EL7: Koster fra 619.000, kan utleveres i januar

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

EL7: Det er ikke elbilmodell nummer 7 fra Nio, men EL7 kommer som en god nummer tre fra bilmerket ut i det norske markedet i januar, etter den store SUV-en ES8, som kom først, og ET7, som kommer i høst.

Egentlig het denne bilen noe annet. Men så ville Audi ha et ord med i laget.

Nio EL7? Hva skjedde med ES7?

Bokstaver til besvær

De som har fulgt litt med på den kinesiske elbilprodusenten Nio, vil ha fått med seg at Nios mellomstore SUV inntil nylig gikk under navnet ES7.

Vi har tidligere fortalt om bilen her på elbil.no, og her finner du også ytterligere detaljer om bilen som du altså kan få tak i allerede i januar til neste år:

Får over 600 hestekrefter:

Her er Nios nye suv – ES7

Logikken bak navnet var nokså klar:

E står for «electric», s-en står for SUV, og tallet indikerer noe om størrelsen, ref. den store SUV-en ES8 som allerede ruller på norske veier.

Men at modellen skulle hete ES7, ville ikke Audi ha noe av. De mente at navnet lå altfor tett på Audis modellnavn S6 og S8, og skal angivelig ha saksøkt Nio.

At det offisielt sett er en sammenheng, er ikke bekreftet fra Nio-hold, men nå har i hvert fall Nio endret navn på modellen i tolvte time, like før bilen skulle lanseres – og nå heter den altså EL7.

Pøser ut modeller

Men nok om navn. Tidligere denne uken kunne vi fortelle om sedanen Nio ET5, som både visuelt, rekkeviddemessig og prismessig går rett i strupen på Tesla Model 3.

De som bestiller nå får bil i slutten av mars:

Nio ET5 avduket i Norge – her er prisene

Denne modellen vil norske kunder kunne få utlevert allerede i slutten av mars, noe som neppe er så dumt i en tid der det fort tar både vinter og vår før man kan hente ut nybilen sin.

Men samtidig kunne Nios norske representanter fortelle at de vil utlevere de første kundebilene av den mellomstore elektriske SUV-en Nio EL7 allerede i januar.

Vel å merke til de som bestiller rimelig raskt. Mandag denne uken åpnet Nio Norge nettsiden sin for bestilling av modellen.

Til overmål er Nio i høst aktuell med den luksuriøse sedanen ET7, som du kan lese mye om her:

Nio ET7:

Nå vet vi de norske prisene

513 km rekkevidde

Tilbake til SUV-en ES7, vi mener EL7:

Bilen gjør 0–100 på friske 3.9 sekunder og har en WLTP rekkevidde på inntil 513 km.

NIO gjorde seg som nevnt kjent her i landet aller først med lanseringen av NIO ES8, en stor SUV i seks- og syv-seters klassen. Siden da har mange ventet på en litt mindre SUV.

EL7 byr på mye utstyr og komfort i alle utgaver av bilen. Du får blant annet tre klimasoner, massasje, pamoramatak, ventilasjon i forsetene og oppvarming i alle seter.

Bilen er også utstyrt med Head Up Display, 4K dashboard-kamera og selvsagt Nomi, som er Nios digitale assistent.

Med eller uten batteri avgjør prisen

EL7 kan kjøpes med eller uten den såkalte «Battery as a Service»-løsningen til Nio (BaaS) – en løsning der du altså kjøper bilen uten batteri, men i stedet leier dette til en egen månedspris.

Denne løsningen gir deg blant annet muligheten til å benytte NIOs batteribyttestasjoner når du foretrekker det, fremfor å lade selv.

Nio åpnet for øvrig tidligere denne uken sin tredje batterbyttestasjon her i landet, langs E6 rett nord for Lillehammer. I løpet av kort tid skal det etter planen dukke opp 20 slike stasjoner i Norge.

– 97 prosent velger batteriabonnement, basert på vår eksisterende kundestatistikk fra ES8, forteller pressetalsmann Asbjørn Mitusch i Nio Norge.

«Eksisterende kundestatistikk» betyr i praksis den store SUV-en ES8, som er den eneste Nio-modellen som allerede er ute på markedet, og som det derfor finnes statistikk og tall på.

Velger du å kjøpe bilen med Battery as a Service koster den 619.000 kroner.

Kommer snart et 150 kWt-batteri

Kjøper du derimot bilen med batteri, koster den 706.600 med et 75 kWt
batteri.

Det gir en WLTP-rekkevidde på inntil 394 km. Går du opp til 776.600 kroner får du et 100 kWt-batteri som gir en WLTP-rekkevidde på inntil 513 km.

Nio har for øvrig hintet om at det snart kommer et mer avansert batteri på 150 kWt. Velger du Battery as a Service vil du kunne oppgradere til dette batteriet i nær fremtid.

Dimensjonene er som følger:

Overhengene er ganske korte og borger for god innvendig plassutnyttelse. Bagasjerommet skal sluke hele 658 liter, inkludert det skjulte rommet under gulvplata.

Det er faktisk blant de aller beste i klassen.

Den lille dashbordassistenten Nomi skal dessuten ha blitt smartere siden sist, og skal ifølge Nio være i stand til å føre en flytende samtale i ES7. Det vil i så fall være et kvantesprang fra ES8.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!