Hopp til innhold

Nio ET7: Nå vet vi de norske prisene

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå er det klart: Det blir en aggressivt priset sedan fra Nio. Men den går ikke 1000 kilometer … ennå.

Vi har visst en stund at NIO ET7 kommer til Norge, men vi har ikke visst noe om prisen i Norge.

Før nå. De norske prisene finner du lenger ned i saken.

OPPSIKT: ET7 er en lekker sak, med typisk elbil-fasong for lav luftmotstand.

Lang og bred

ET7 er ikke en helt ny bil. Den store luksussedanen selges allerede i Kina.

Men det er en skikkelig sværing på 5,1 meters lengde og 1,98 cm bredde. Akselavstanden er på tre meter og skal sikre god innvendig plass.

Sjekk videoen vi tok like før vi ble kastet ut fra standen på Nordic EV Summit i fjor øverst i denne artikkelen.

Den har alle elementer som særpreger dagens elbildesign. Lukket grill, skjulte dørhåndtak, heldekkende LED-baklykter og høyt fokus på luftmotstand.

Test av Nissan Ariya EVOLVE 2WD, 87 kWt:

Går langt, men skiller seg ikke ut

0-100 på 3,8 sekunder

De kinesiske dataene avslører at det blir en kvikk bil.

0-100 km/t på 3,8 sekunder oppnås med firehjulstrekk, der 180 kW/245 hk motor driver forhjulene, mens en 300 kW/408 hk motor trekker bakhjulene.

Systemeffekten er 480 kW/653 hester og hele 850 Nm.

Dette er dermed en direkte konkurrent til Tesla Model S som kommer i kraftig oppfrisket versjon rett før jul.

Nio satser hardt på batteribytte. Undertegnede har faktisk testet den på den første batteribyttestasjonen i Lier allerede, og selve byttet tar seks minutter fra du parkerer utenfor til bilen står klar for kjøring igjen.

Bilen kan enten kjøpes eller leies med batterikapasitet på 70 eller 100 kWt. Det gir en rekkevidde på henholdsvis 448 og 580 kilometer.

Senere skal det komme et nytt batteri, trolig faststoff på 150 kWt. Da vil du få hele 1000 kilometer rekkevidde, riktignok etter kinesisk standard.

Får over 600 hestekrefter:

Her er Nios nye suv – ES7

Så mye koster den:

Akkurat som på ES8, er det rimeligst å kjøpe bilen uten batteri, men leie dem og samtidig ha tilgang til tre batteribyttestasjoner.

Det skal bli 20 slike stasjoner etter hvert.

Her ser du prisene på Nio ET7 i de ulike variantene med og uten eget batteri:

I månedsprisen er du sikret topp moderne batterier så lenge bilen ruller på veien, samt to batteribytter og 200 kWt lading på hurtigladere. Nio har egne ladere og har avtale med Eviny.  

Flere ladeselskaper har skrudd opp prisene:

Du kan spare opptil 100 kroner på én ladeøkt med Ladeklubben

Avanserte saker

Dette er NIOs første bilmodell som er designet med fremtidige selvkjørende funksjoner.

ET7 er utstyrt med NIOs seneste NAD-teknologi (NIO Autonomous Driving) basert på NIO Aquila Super Sensing og NIO ADAM Supercomputer.

Åpnet storstua og slapp prisene:

Billigst å leie batteriet på nye NIO ES8

NIO har bygd opp NADs selvkjørende funksjoner inkludert persepsjonsalgoritmer, lokalisering, kontrollstrategi og programvareplattform.

NIO Aquila Super Sensing har 33 sensorenheter, inkludert 11 høyoppløsningskameraer, 1 høyoppløselig LiDAR med lang rekkevidde, 5 bølgeradarer, 12 ultralydsensorer og to høypresisjonsenheter for posisjonering, V2X og ADMS.

ENKELT: Nio ønsker et sobert inntrykk. Og den digitale assistenten Nomi holder deg selvfølgelig med selskap.

Lekker inni

Innvendig er den flere knepp mer moderne enn dagens ES8 som er i salg nå.

Interiøret følger trenden med knappeløst interiør uten ventilasjonsdyser, en trend Tesla skapte.

Nio er glad i det nordiske, noe vi ser på alle de såkalte Nio House-ene, altså Nios utstillingsrom/show-room.

Og det er umulig å gjøre det stort enklere. Bilen har en frittstående skjerm opp fra midtkonsollen og en frittstående skjerm foran føreren.

DESIGNET I TYSKLAND: Man ser ES8-likheter i bilen men materialvalg og kvalitet er opp et knepp.

Bilen har head up display. Rattbetjeningen er knappebasert med fem knapper, stort sett slik det er på ES8, selv om rattet er helt nytt

En liten girvelger i samme stil som ES8, ladeplate til mobilen og koppeholdere er alt du trenger å forholde deg til.

Regn med stemmestyring av det meste via den kule Nomi-smileyen som befinner seg på dashbordet.

Flere norske funksjoner fungerer allerede i ES8, så innen bilen kommer for salg, kan du trolig snakke norsk med den.

Bak kan du justere temperatur, viftehastighet og multimedia via en skjerm på midtkonsollen. Til og med baksetene har full massasje.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også