Hopp til innhold

"Hej då" til elbilsatsingen i Sverige? Kutter elbilstøtten – bruker 1,4 milliarder på lading

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

EN SLAGS SVENSKEVITS? På den ene siden kutter den ferske svenske regjeringen over natten den etablerte støtteordningen for klimavennlige biler. Noen uker tidligere gikk myndighetene ut og annonserte en større satsing på utbygging av landets ladetilbud.

I Sverige har den nyvalgte regjeringen brått besluttet at de ikke lenger vil belønne klimavennlige bilvalg. Samtidig satser regjeringen på å bygge ut ladetilbudet.

Siden 2018 har nabolandet vårt i øst refundert opptil 70.000 kroner ved kjøp av såkalte klimabonusbiler – elbiler, hydrogenbiler og hybridbiler.

Men tidligere i denne uken var det slutt.

“Den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8. november 2022 inte kommer erhålla klimatbonus», skriver den svenske regjeringen i en pressemelding.

– Ladbare hybrider er fossile biler. Skrot heller klimabonusen for disse, og behold den for elbiler.

Christina bu, generalsekretær i elbilforeningen

– Svært synd

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, mener den svenske regjeringen her gjør et stort feilgrep.

– Sverige har vært ett av landene i Europa med høyest elbilsalg etter Norge, det er svært synd at den nye regjeringen ikke forstår hvor viktig det er å videreføre elbilpolitikken deres, sier Bu.

– Vi står oppe i en klimakrise og da handler alt om raskest mulig å stoppe salget av nye biler som ikke kan gå på fornybart drivstoff. Sverige burde trappe opp, ikke gjøre det motsatte, som de gjør nå, fortsetter generalsekretæren.

KRITISK TIL DEN SVENSKE REGJERINGEN: Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, synes det er synd at Sverige velger å kutte ut bonusordningen for klimavennlige biler.

Ikke lenger behov?

Grunnen til bråstoppen, er at den nyvalgte sentrum-høyre-regjeringen mener det ikke lenger er behov for insentivordningen med støtte til klimavennlige biler, som har eksistert siden 2018.

Dette begrunner regjeringen med at kostnaden ved å eie og kjøre en klimavennlig bil begynner å bli sammenlignbar med kostnaden for å eie og kjøre en bensin- eller dieselbil.

Derfor avskaffes klimabonusen, der de som velger en miljøvennlig bil frem til nå har fått opp til 70.000 kroner av kjøpssummen i retur fra svenske myndigheter.

Elbil.no skrev en større artikkel om ordningen i fjor sommer, den gangen tok pengene i klimapotten slutt midtveis i året:

Elbil-insentiv fungerte for bra:

Stopper klimabonus til svenske elbilkjøpere

Utspilt sin rolle?

Tilbake til nåtiden, hvor hele ordningen denne uka altså er skrotet.

Sverige har lenge ligget langt bak Norge i elektrifiseringen av bilparken.

Likevel har andelen biler som har kvalifisert til klimabonusen tatt seg kraftig opp i det siste.

I 2018 var kun fem prosent av alle biler i Sverige kvalifisert som klimabonusbiler, men nå er tallet cirka 60 prosent. 

– Da finnes det ikke lenger et behov for bonusen, sier Niki Westerberg, pressesekretær hos klima- og miljøminister Romina Pourmokhtari, til Dagens Nyheter.

Dette er det flere som ikke er enige i.

– At den svenske regjeringen skryter av seksti prosent, er en vits. Vi skal til nullutslipp, og elbilandelen i nybilsalget i Sverige er på kun 30 prosent, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

– Det er nesten flaut at Sverige, som vanligvis er opptatt av klimakrisen, ikke forstår at det er altfor tidlig å skrote klimabonusen.

Oppdatert med ny tjeneste for Elbilforeningen-medlemmer:

Nå kan mange se bilens batteri­status i Elbil­Appen

Bu mener løsningen for Sveriges del, burde være opplagt:

– Ladbare hybrider er fossile biler. Skrot heller klimabonusen for disse, og behold den for elbiler.

Elbilsalget i Sverige: Eksplosiv økning

Tilbakeslag for klimasatsingen

Centerpartiets økonomisk-politiske talsperson Martin Ådahl kaller forslaget «et dødsstøt» for klimaarbeidet. 

– Det er en misforståelse at tro at denne klimabonusen ikke utgjør en forskjell for familiene som ikke har råd til å kjøpe elbil, sier han til det svenske nyhetsbyrået TT.

Bakgrunn: Slik fungerte ordningen

  • Ordningen med klimabonusen er det den svenske Transportstyrelsen som administrerer, mens det er den svenske Riksdagen, tilsvarende Stortinget, som bevilger pengene.
  • Den går ut på at alle som kjøper ny bil med et CO2-utslipp på maks 60 gram per kilometer ved blandet kjøring, er berettiget til å få tilbakebetalt en klimabonus på maksimalt 70.000 kroner. Pengene kan utbetales tidligst seks måneder etter at bilen er registrert.
  • Det er altså ikke bare elbiler som kan få tilbakebetalt klimabonusen, også kjøpere av enkelte ladbare hybridbiler kan få utbetalt klimabonuser.
  • Det har derimot kun vært utslippsfrie biler som kan hente ut hele potten på 70.000 kroner, mens kjøpere av ladbare hybrider som innfrir utslippskriteriet, kan få refundert inntil 45.000 kroner.

Bygger ladere for 1,4 milliarder

Samtidig som bonusen forsvinner, satser den svenske regjeringen – en smule paradoksalt, vil noen si – kraftig på utbygging av ladeinfrastrukturen i landet.

Til neste år setter regjeringen av 400 millioner til utbygging av ladestasjoner, og vil sågar øke potten de to påfølgende årene.

Tar stadig større markedsandeler:

Elbilen biter fra seg i Europa

I 2024 og 2025 skal regjeringen bruke 500 millioner årlig til ladeutbygging – til sammen bruker svenskene altså 1,4 milliarder kroner på å bygge ut ladetilbudet de neste tre årene.

– Dette er derimot bra, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

– Vi får bare håpe på at skrotingen av bonusordningen ikke fører til så lavt elbilsalg blant svenskene at de planlagte ladestasjonene blir stående tomme.

Bil foran inngangen til Legoland

Nyttig å vite før du drar:

På ferie med elbil i Sverige og Danmark

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også