Elbil-insentiv fungerte for bra: Stopper klimabonus til svenske elbilkjøpere
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I Sverige er en ordning som har sikret elbilkjøpere en tilbakebetaling av 70.000 kroner nå satt på pause. Årsak: Budsjettet er brukt opp.
Tidligere i sommer skrev vi om hvordan elbilsalget i Sverige har hatt en nærmest eksplosiv økning siden nyttår.
Elbilandelen i Sverige var i juli på 15,1 prosent, den høyeste andelen i landet noensinne.
Med sitt økende elbilsalg ligger Sverige nå på topp i Europa, om man ser bort fra Norge.
Sjekk ut: Elbilforeningens ladekart
Stoppet utbetalingene
Noe av forklaringen har utvilsomt vært en ordning der svenske elbilkjøpere fikk tilbakebetalt inntil 70.000 svenske kroner når de kjøpte elbil, men nå har utbetalingene inntil videre blitt stoppet fordi årets budsjett allerede er tomt.
Dette skjer til tross for at svenske myndigheter i år satte av hele 2,91 milliarder kroner til de såkalte klimabonus-utbetalingene. Det er 1,15 milliarder mer enn den tilsvarende summen som ble satt av til samme formål i 2020.
Også i fjor tok potten slutt før året var omme, da i oktober, men den svenske Transportstyrelsen fikk senere tilført midler slik at tilbakebetalingen av klimabonusene kunne igangsettes igjen.
Det var da også erfaringene fra 2020 som førte til at budsjettet ble økt kraftig i år.
Likevel tok pengene i år altså slutt – allerede i august.
Ny undersøkelse: Nær halvparten forstår ikke prismodellene for hurtiglading
«Rammet» av egen suksess
– Og dette skjer altså nå, etter at Sverige til og med klarte å snike seg forbi Island i andre kvartal i år, og dermed var helt på topp i elbilandel i hele Europa, bortsett fra Norge, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hun mener at Sverige her på sett og vis er blitt «rammet» av sin egen suksess.
– Denne saken viser at støtteordninger over statsbudsjettet ikke er de beste, spesielt når «pengene tar slutt» og man stopper ordningen midt i året, kommenterer Bu.
– Jeg vil likevel berømme Sverige, som er et av landene i Europa som har innført et såkalt bonus-malus system. Nå må de bare endre litt på ordningen sin framover, den kan enkelt styrkes ved å stramme ytterligere inn for de mest forurensende bilene – det gir også økte inntekter til å finansiere støtten til elbilene, fortsetter generalsekretæren.
Frykter konsekvensene
I Sverige kom det også en skatteendring som førte til høyere skatter for personbiler i næringsmarkedet fra og med 1.juli, som visstnok også har påvirket salget av ladbare biler negativt, ifølge CleanTechnica.
Måneden før, i juni, opplevede svenskene en elbilmessig «all time high», med en elbilandel på 24,1 prosent:
Likevel hadde Sverige altså en brukbar elbilandel også i juli med en andel 15,1 prosent, ettersom skatteendringen førte til nedgang også for bensin-, diesel- og hybrid-biler.
Nå frykter Christina Bu at dette vil kunne ramme den positive elbiltrenden i vårt nærmeste naboland hardt:
– At klimabonusen forsvinner, er nok trolig mye verre enn skatteendringen og kan føre til både lavt elbilsalg og kraftig nedgang i elbilandelen, sier hun.
Les også: Håper på smitteøkning etter elbil-turné i Finnmark
Maksimal pott for elbiler
Ordningen med klimabonusen er det altså den svenske Transportstyrelsen som administrerer, mens det er den svenske Riksdagen som bevilger pengene.
Den går ut på at alle som kjøper ny bil med et CO2-utslipp på maks 60 gram per kilometer ved blandet kjøring, er berettiget til å få tilbakebetalt en klimabonus på maksimalt 70.000 kroner. Pengene kan utbetales tidligst seks måneder etter at bilen er registrert.
Det er altså ikke bare elbiler som kan få tilbakebetalt klimabonusen, også kjøpere av ladbare hybridbiler kan få utbetalt klimabonuser. I hvert fall når de, som nå, ikke er stoppet.
Det er derimot kun utslippsfrie biler som kan hente ut hele potten på 70.000 kroner, mens kjøpere av ladbare hybrider som innfrir utslippskriteriet, kan få refundert inntil 45.000 kroner.
– Vi har ikke fått beskjed om nye budsjettbeslutninger, men når vi får nye anslag, gjenopptar vi arbeidet med å betale ut klimabonuser. De som allerede har sendt inn søknad, beholder sin plass i køen, forsikrer Mats Einarsson i den svenske Transportstyrelsen i en pressemelding.
Les også: Norges eldste? Møt 100-åringen som gikk ut og kjøpte elbil
Økte klimabonusen så sent som i april
Det var så sent som 1. april i år at taket på klimabonusen steg fra 60.000 til 70.000 kroner, og salget av biler som tilfredsstilte utslippskravene steg kraftig etter økningen.
Og da aller mest for rene elbiler, der kjøperne dermed kunne få tilbakebetalt hele makssummen.
– Det er blitt et helt annet klima i media rundt elbiler, sa Magnus Johansson, leder i ElbilSverige, da elbil.no snakket med ham nylig om det økte elbilsalget i Sverige.
ElbilSverige er Elbilforeningens søsterorganisasjon i vårt naboland i øst.
– Vi ser at det er en økning, ikke bare i byene, men også ute i distriktene, fastslo Johansson.
Det store spørsmålet nå er om «det nye klimaet» rundt elbiler og økningen i elbilsalget vil fortsette, eller om alt dette også blir satt på hold mens svenske myndigheter forsøker å komme seg ut av budsjettfloken.
– Vi får bare håpe det ikke rammer svensker som har bestilt elbil. Dette virker som en situasjon svenske myndigheter bare må ordne opp i, konkluderer Christina Bu.
Les også: Sjekk når bilprodusentene dropper fossilt
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!