Elbilforeningens nye ladespalte: Taper batteriet strøm hvis bilen står rolig over tid?
Kan man parkere bilen og dra på ferie uten å bekymre seg for at batteriet skal bli ødelagt?
Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.
Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading – det være seg hjemmelading og ladeboks-problematikk så vel som spørsmål knyttet til hurtiglading og gatelading.
I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har rundt elbillading og beslektede temaer.
Dagens spørsmål: Taper batteriet strøm hvis bilen står over tid?
Har du noen gang sjekket batteriprosenten idet du parkerer for kvelden, og så har den gått ned når du våkner neste dag, selv om ingen har kjørt?
Hva kommer det av og er det noe å gjøre med det det? Hvis du drar på ferie og blir borte noen uker, risikerer du å komme tilbake til tomt batteri?
Lade-Lars svarer:
Dette er en kjent problemstilling for flere elbileiere. Temaet ble for alvor satt på dagsorden da Tesla lanserte sin Model S allerede i 2013.
Da opplevde eierne av bilen at den tapte strøm når den sto over tid. Dette fikk kallenavnet «Vampire drain».
Tapet kommer i hovedsak av at bilen sjelden er helt fullstendig skrudd av. Moderne elbiler som står parkert er i en form for dvale, hvor bilen ofte er tilkoblet nettet og dermed kan «vekkes» av kommunikasjon med apper og servere. Jo oftere bilen vekkes fra dvalen for å gjøre et eller annet, jo større blir tapet.
I dag har de fleste elbiler appstyring og dermed liknende utfordringer som Model S «innførte» tilbake i 2013.
Graden av tap vil variere fra produsent og modell på elbil, men det vil være normalt å forvente at én prosent forsvinner per døgn den står parkert.
Tapet kan være høyere eller lavere avhengig av hvilke funksjoner bilen din har som er påskrudd når du er borte fra den. Temperatur kan også påvirke tapet.
Noe av det bilen kan finne på å gjøre når den står alene og kjeder seg, kan være å laste ned store og små oppdateringer av programvaren, samt rutinemessig sjekk av bilens systemer (inkludert kontroll og lading av 12-voltsbatteriet).
Kommandoer som du sender fra bilens app for å sjekke batteristatus, endre på ladeplaner eller lignende, vil også trekke strøm.
Noen funksjoner, for eksempel Teslas Sentry Mode (videoovervåkning av bilen), vil trekke ganske mye strøm.
Når bilen er «våken» og tilgjengelig for elektronisk kommunikasjon vil den tappes mer enn når den «sover». Det kan derfor være lurt å undersøke om det er noen funksjoner du kan skru av hvis du trenger å spare strøm, og det er lurt å unngå å «pinge» bilen med ulike forespørsler.
Skal du være lenge borte fra bilen og den ikke er tilkoblet en ladeboks anbefaler vi at du har godt med strøm på bilen før du drar. Og om bilen for eksempel skal stå på en flyplass over lengre tid, så er det også aktører som åpner for at du kan koble til en normallader og bli stående der til du kommer hjem.
Når bilen skal stå over lengre tid anbefaler vi å stille inn bilen din til å stoppe ladingen på 80 prosent, slik at batteriet ikke blir stående fulladet for lenge, noe som kan ha negativ effekt på levetiden til batteriet ditt.
Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!