Hopp til innhold

Bruker elbilen som strømkilde til både hus og hytte: Atle pumper vann med strøm fra elbilen

STRØM TIL HUSET: Atle Dale demonstrerer V2L-adapteren der han henter strøm fra sin Hyundai Ioniq 5. Foto: privat

Atle Dale fra Balestrand har hatt god bruk for elbilen sin. Ikke bare som fremkomstmiddel, men også som strøm-aggregat …

Vestlendingen Atle Dale har opplevd langvarige strømbrudd før. Under stormen Dagmar i 2011 var han uten strøm i fire dager og måtte sette sin lit til bensinaggregat for å få strømtilførsel til huset.

Heldigvis har han ikke opplevd slike langvarige brudd siden den gang, men det er én ting som gjør situasjonen spesielt prekær når den først oppstår:

Dale har nemlig kun vanntilførsel fra egen brønn.

Lillesand-familien tok smart grep da strømmen ble borte i seks dager:

Ble reddet av elbilen under strømbrudd

Batteribank på hjul

Dale har tidligere leid en Nissan Leaf mellom 2012-2014, men valgte å ikke fortsette med den siden rekkevidden ble litt for snau. I 2022 gikk han gikk for elbil igjen.

– Det ble Hyundai Ioniq 5, først og fremst på grunn av rekkevidden. Den fikk veldig gode karakterer og skussmål over alt. Så bilen er fin!

– Jeg ventet i ni måneder fra bestilling til jeg fikk bilen. Da hadde jeg tid til å kikke litt på YouTube og se hva man kunne gjøre med den.

Da lærte han om V2L-funksjonen (vehicle-to-load) som Ioniq 5 og flere nyere elbiler har. Den innebærer at man ikke bare kan føre strøm inn i bilen, men man kan også hente ut ved behov.

Det har vist seg nyttig flere ganger.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Redder vannforsyningen

– Når strømmen går, mister vi vannet også. Da jeg boret brønnen ville jeg ha med stikkontakt, slik at jeg kunne bruke aggregat. Det var mye styr med det. Tungt var det, og man måtte skaffe drivstoff og det bråkte, minnes Dale.

– Nå er det bare å koble til bilen, så har vi vann igjen – og så kan vi få strøm til huset når vi trenger det. Jeg følger med på værmeldingen og passer på å lade opp til topp før uvær, slik at jeg har nok strøm.

Test av Kia EV6 som batteribank på fricamping:

Så bra funker det å bruke elbilen som strømkilde når du camper

Bilen har en batteripakke på 74 kWt totalt og leverer ut opptil 3.6 kW effekt.

Det er nok til at han kan holde i gang kjøleskap, tv, internett og fryser – ved siden av vannforsyningen.

KJEKT Å HA: Atle Dale henter kraft fra bilen når strømmen går.

Vaskemaskinen er det som trekker mest strøm. Da kan Dale bare ha oppvask og brønn tilkoblet samtidig.

Likevel opplever han ikke noe stort forbruk:

– Med vanntilførselen og det viktigste av strømforbruk inne, går det nok bare med 10-15 kilowattimer per dag fra bilen, forklarer Dale.

– Det blir også mye billigere enn med bensinaggregatet. Jeg er i tillegg i den ekstra heldige situasjonen at jeg er medeier i et kraftverk her. Så jeg får billigere strøm til fastpris. Det er vinn-vinn!

Ladeselskapet skylder på dårlig besøk og krav om kortbetaling:

Stengte eneste hurtiglader i mils omkrets over natta

Fyrer opp hytta

Dale har fått mye bruk for batteribanken på fire hjul.

Hytta han eier har i utgangspunktet ikke strøm, og da er det greit å kunne trekke inn en ledning fra bilen.

Det er det ikke alle som kan:

– Svogeren min er litt misunnelig, for han har hytte på samme plassen og kjøpte en Tesla i vår. Han sa i et familieselskap at «det er rart at ikke Tesla kan gi oss strøm på hytta». Da sa en av ungene at «de som kjøper Tesla har nok strøm på hyttene sine fra før av», forteller Dale.

Dermed kan han sitte på hytta med lyset tent, mens svogeren må holde seg til stearinlys og parafin.

Vi tester camp-modus i Xpeng G9:

En (het?) natt med ny modell

Ute i marka

Dale synes også det er praktisk å bruke bilen som batteribank når han er ute og jobber.

– Jeg kjøpte meg en borrehammer og bruker den til å sprenge vekk litt stein langs veien til hytta. Så kommer det til nytte når jeg skal borre ned og sette opp brøytestikker langs veien forteller han.

– Det blir som å ha et lydløst aggregat med seg på tur, konstaterer Dale.

Han var en smule skeptisk til elbil tidligere, siden rekkevidden ikke holdt til hans bruk. Det har endret seg med den nye bilen.

– Vi dro på ferie i sommer og skulle kjøre til Gardermoen. Da fikk vi ut 477 km. Det var flott å slippe å tenke så mye på lading, fastslår han.

Bilen som strømkilde – dette må du passe på:

Kan få «batteribank» om du bruker feil adapter

– Så setter jeg pris på at den er veldig sterk. Rundt 320 hestekrefter. Ligger man bak en bobil eller en trailer så er det bare å trykke inn sportsmodus og dra forbi når man kommer til en oversiktlig strekning.

– Det er blitt skikkelig morsomt å kjøre bil igjen. Det kjennes litt ut som når man var 18 og hadde nytt sertifikat, avslutter Dale.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også