Hopp til innhold

Elbilforeningens ladespalte: Trenger man å vedlikeholde 12-voltsbatteriet i en elbil?

KAN LADING: Elbilforeningens ladeekspert Lars Godbolt svarer på spørsmål fra Elbilforeningens medlemmer i denne spalten. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Må man ta noen spesielle hensyn til 12-voltsbatteriet i elbilen?

Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.

Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading – det være seg hjemmelading og ladeboks-problematikk så vel som spørsmål knyttet til hurtiglading og gatelading.

I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har rundt elbillading og beslektede temaer.

Elbilforeningens ladespalte:

Skader du batteriet når du klattlader?

Dagens spørsmål:

Man er vant med 12-voltsbatterier slik det var før i diesel- og bensinbiler, men skal man forholde seg annerledes til det i elbil? Må man vedlikeholde det eller ta noen spesielle hensyn til det i elbiler?

Elbilforeningens ladespalte:

Hva gjør du når du ikke får strøm fra hurtig­laderen?

Lade-Lars svarer:

12-voltsbatteriet i en elbil fungerer stort sett likt slik man kjenner det fra fossilbilen, men det er noen forskjeller man må merke seg.

I en elbil har man to batterier. 12-voltsbatteriet/lavspenningsbatteriet gir strøm til ting som sentrallås, kupélys, setevarme og skjermer. I tillegg brukes det også når du kommuniserer med bilen via app.

Den aller viktigste jobben det har, er å starte batteri nummer to, som er høyspentbatteriet – altså det vi gjerne omtaler som selve elbilbatteriet.

Høyspentbatteriet (som regel 400-volt eller 800-volt) gir strøm til elmotoren og til varmeanlegget i bilen. Det vedlikeholder spenningen ved at man lader batteriet hjemme eller på hurtiglader.

En rød og svart klemme som er festet på pluss- og minuspolene på et 12-voltsbatteri i bil.
12 VOLT: Et typisk 12-voltbatteri som trenger litt starthjelp.

12-voltsbatteriet i en elbil vedlikeholdes som regel på en av to måter:

12-voltsbatterier får gjerne problemer under skikkelig kalde temperaturer, spesielt etter hvert som de blir eldre.

Forventet levetid for et 12-voltsbatteri er cirka fem år, så hvis du vet at det er en stund siden det ble byttet, kan det være forklaringen om du står med flatt startbatteri en vintermorgen.

Hvis man ikke ønsker å vente på at veihjelpen skal komme og få liv i bilen, kan man gå til innkjøp av en startbooster for å forsøke å få det i gang på stedet.

Har man litt tid og tilgang på en stikkontakt kan man også kjøpe egne batteriladere for 12-voltsbatterier.

Mer om temaet finner du på våre ressurssider:

Mann sjekker 12-voltsbatteriet i elbil.

Er det flatt får du ikke startet bilen:

12 V-batteri i elbiler

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Mange opplever trøbbel med 12-voltsbatteriet i kulda:

Vedlikeholdslading KAN maskere problemet  

Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også