Se skisser av Lamborghini Lanzador: Lamborghini varsler elbil i 2028 – med 1.400 hester
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Lamborghini kommer – en vakker dag – med en fireseters elektrisk grand tourer. Lamborghini Lanzador får høyere bakkeklaring enn dagens superbiler.
Lamborghini hadde nesten gjemt den elektriske nyheten om Lamborghini Lanzador inni en pressemelding i sommer om at deres Revuelto med V12-motor og ladbar hybridteknologi, allerede var sluttsolgt.
For helt i slutten av pressemeldingen, fortelles det om en elektrisk bil som skal slippes i 2028, ifølge nettstedet Motor1.
Nå har Lamborghini sluppet en litt mer håndfast bekreftelse på modellen som kommer. Her viser de nemlig dataskisser på bilen som foreløpig bærer navnet Lanzador.
Muskuløs og kantete
Bilen ble vist på Monterey Car Week og har unektelig Lamborghinis DNA.
Konseptet viser en todørs bil, men hele designet lengter etter noe kortere fordører og et hull for å smette inn til baksetene.
Å produsere noe annet enn en firedørs bil i dette segmentet må ses på som selvmord.
Om du myser på fasongen til kommende Audi A6 e-tron, som ikke lenger blir en sedan, men en kombi, så ser du at Lamboen ikke er langt unna. Litt som Taycan og Audi e-Tron GT i dag.
Lamborghini Lanzador er ikke veldig mye lavere i fronten, men langt skarpere, og en coupe-formet bakende med ganske høy hekk, slik at den fortsatt er praktisk, med stort bagasjerom
Mange luftinntak og mengder av karbonbiter er på plass.
Aktiv aerodynamikk på Lamborghini Lanzador
Aktiv aerodynamikk er også nøkkelutstyr i Lamborghini Lanzador. Maks rekkevidde i gjerrig-modus og maks downforce i Performance Mode.
Den lange bilen får firehjulsstyring og luftfjæring. Regn med komfort og kjøreegenskaper på Porsche-nivå.
Rival til Audi RS6 e-tron
Lamborghini, som er en del av Volkswagen-konsernet, bruker allerede mye deler fra Audi.
Under det frekke skallet til SUV-en Urus, er det meste i bunn og grunn en Audi RS Q8. Og deres V10-motor finnes også i Audi R8, blant annet.
Siden dette er en helelektrisk bil, snakker vi i så fall om den nye PPE-plattformen (Premium Platform Electric).
Den ble presentert i 2019 i forbindelse med lansering av Audi A6 e-tron.
Da med 700 mils rekkevidde, 800-volts arkitektur med ladehastighet opp mot 270 kW, med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift luftfjæring og effekt opp mot 450 kW (612 hk) – men mye kan skje teknologisk innen 2028.
Masse power og eget oppsett
For Lamborghini annonserer allerede effekt over 1 MegaWatt, altså 1.000 kW. Eller mer forståelig. Minst 1360 hester.
Og skal man ha respekt for seg selv, bør man strengt tatt overgå den «billige» familiebilen Tesla Model S Plaid med 1022 hester.
Føreren skal kunne justere styring, understell og lage egne kjøreprofiler, akkurat som vi er vant med.
Det kommer et eget Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI)-system for å holde bilen på veien.
Det blir spennende å se om de tør å ta en Tesla, som vil gi deg mulighet til å velge full forhjulstrekk, bakhjulstrekk og alle varianter mellom dette.
Det var noe produktsjefen i Cupra, som også er en del av Volkswagen-gruppen, sa tvert nei til å gjøre, da undertegnede spurte ham under lanseringen av Cupra Tavascan.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!