Hopp til innhold

Nå får du igjen Kias EV6 med firehjulstrekk under momsgrensa: Lanserer «norges­versjon» av denne

UNDER MOMSGRENSA IGJEN: – Mange kunder ønsker seg en EV6 med stort batteri og firehjulstrekk for under 500.000 kroner, meldes det fra Kia Norge. Nå har de igjen mulighet til å få firehjulstrekkeren under momsgrensa.

«Prisen på norgesversjonen er slanket mer enn utstyrslisten», fristes det fra Kia-hold.

– Vi tar en populær modell og tilpasser den for Norge. Det er en forskjell på å dumpe prisen på modeller man har, og å tilpasse en modell, melder kommunikasjonssjef Christian Lagaard i Kia Norge til elbil.no.

Skal vi tippe, refererer han til denne saken vi publiserte før helgen, der Nissan for andre gang på under ett år dumpet prisen betydelig på EV6-konkurrenten Nissan Ariya:

Nissan skrur ned prisen med 40-50.000 kroner:

Nå ble Ariya billigere – igjen

– Vi har sett på hva vi tror nordmenn trenger

Bakteppet for utsagnet var at Kia-kommunikasjonssjefen lurte på om vi ikke ville skrive noen ord om «norgesversjonen» av bilen som i 2022 ble kåret til «Årets bil i Europa» – og som litt over 5000 nordmenn så langt har kjøpt.

Kia EV6 ble «The Car of the Year» 2022:

Dette er årets bil i Europa

Salget av modellen har imidlertid gått sånn passe i det siste, med under 300 nyregistreringer så langt i 2024.

Dermed har man hos Kia Norge gått hen og altså kommet opp med en «norgesversjon», noe bilmerket sendte ut pressemelding om før helgen.

Her heter det seg at «prisen på norgesversjonen er slanket mer enn utstyrslisten». 

– EV6 selger jevnt og godt, men vi har også signaler fra selgerne våre på at mange kunder ønsker seg en EV6 med stort batteri og firehjulstrekk for under 500.000 kroner. Det har vi nå fått. Vi har sett på hva vi tror nordmenn trenger og har sikret en god og fyldig pakke sammen med fabrikken, sier Lagaard i meldingen.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Dette betyr at den norgestilpassede bilen fortsatt er en godt utstyrt versjon. For 499.000 kroner får du bilen med firehjulstrekk.

Bakhjulstrekkeren med samme utstyrsnivå til 469.000

Mange vil nok imidlertid klare seg med bakhjulstrekk.

De får nå bilen med samme utstyr for 469.000 kroner. 

– Vi tar bort noe utstyr vi tenker at folk ikke er like interessert i å koste på seg i dagens økonomiske situasjon, men vi beholder det vi tenker er viktig og litt til, sier Lagaard.

Test av Kia EV6

En etterlengtet og praktisk tøffing

Det han sikter til er dette:

Varme i forseter og baksete, varme i rattet, forhåndsvarming av batteriet, veganske skinnseter, elektriske forseter med minne, korsryggstøtte, ladeplate for mobilen, elektrisk bakluke, adaptiv cruise-kontroll, ryggekamera, smartkey, stor navigasjon, Apple CarPlay og over nettet-oppdateringer.

– Egentlig nesten mer utstyr enn det folk flest bruker på en vanlig kjøretur, melder Lagaard.

Dessuten kan man få hengerfeste med 1600 kg hengervekt, noe vi testet til gagns i denne artikkelen:

Test av Kia EV6 med campingvogn:

Slik fikset Kia EV6 kjøring og lynlading med 1.600 kilo på kroken

Og som du ser hint om av lenka over, er ladehastigheten også rask på EV6, som følge av at bilen er utstyrt med 800v ladesystem.

Under ideelle forhold skal ladetiden lande på under 20 minutter fra 10 til 80 prosent.

WLTP-rekkevidden på de to modellene i «norgesutgave» er for øvrig henholdsvis 506 km for firehjulstrekkeren og 528 km for bakhjulstrekkeren.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også