Hopp til innhold

BMW i3: Legger ned produksjonen av elbil-ikon

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

VI KJØRER I3: Generalsekretær Christina Bu og Norsk elbilforening har fortsatt en BMW i3 som kjøres land og strand.

BMW setter punktum for i3. Ingen erstatter i sikte.

Det er ni år siden BMW lanserte den dengang – og forsåvidt fremdeles -grensesprengende i3. BMW snudde hver sten og fant frem de blankeste arkene da de skulle designe en elbil fra bunnen av.

Det resulterte i en ny bilfabrikk med egen vindkraftforsyning, smart strømsparing og der alt av utslipp renses.

Bilen fikk en konstruksjon i karbonfiber og aluminium for å få ned vekt og har de smaleste dekkene på noen produksjonsbil i nyere tid for å minske rullemotstand og gi mer innvendig plass.

BMW i3

Endelig er elbilen fra BMW i Norge

Planen var at bilen skulle produseres ennå et par år, men salget går så dårlig at BMW legger ned produksjonen i juli.

Det bekrefter en talsmann for den tyske bilkjempen overfor britiske Autocar.

Det er ganske uvanlig at en bilmodell i et så populært segment avvikles uten å ha noen arvtager. Konseptbilen Vision Circular ligger nok en stund frem i tid.

Den aldrende BMW-en har fått stor konkurranse fra flere av de nyankomne elbilene, for eksempel Volkswagen ID.3 som det selges tre ganger så mange av som i3.

Slik ser BMW for seg bilen i 2040

I Norge har den fortsatt vært en viktig bil. Det var den mest solgte BMW-en i fjor med 1885 solgte biler, selv om det var en nedgang på 30 prosent i forhold til året før.

– Det er ingen dramatikk at produksjonen av BMW i3 kommer til en slutt i sommer. Bilen ble lansert i 2013 og 9 år er faktisk en langt lengre livssyklus enn hva andre modeller kan vise til. Ei heller er salget dårlig, gitt hvilket segment bilen befinner seg i, sier kommunikasjonsdirektør i BMW, Marius Tegneby.

STORSELGER LENGE: i3 har solgt godt i Norge i i mange år allerede. Her fra en sak vi hadde om salget i 2016.

– Vi stenger for nye ordre denne uken da vi nå straks har solgt ut vår andel av produksjonen frem til sommeren. At volumet i Norge nå er lavere enn årene før er også helt naturlig, gitt vår markedsutvikling og at det faktisk er solgt rundt 29 000 BMW i3 her til lands.

At det nå ikke lanseres en ny generasjon ses i sammenheng med de globale markedsendringene for elbilene, mener Tegneby. Markedene ønsker i følge han i større grad enn tidligere biler som ikke først og fremst er skreddersydd for bykjøring, slik som BMW i3 er.

– Grunnen til å trekke proppen nå er også fordi BMW trenger produksjonskapasiteten til kommende BMW iX1 som lanseres senere i år, avslutter Tegneby

Skal du ha deg en ny i3, må du uansett kjappe deg.

Les også