Hopp til innhold

Nå vet vi rekkevidde og norske priser om SUV-en fra Lotus (hint: den er ikke akkurat råbillig) Lotus Eletre i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

HISTORISK: Endelig får vi se Lotus sin første SUV noen sinne. Og attpåtil i Norge. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Norgespremieren på den elektriske og historiske Lotus-SUV-en fant sted i dag på Oslo Motor Show. Og det kommer en R-versjon.

En av de mest spennende nyhetene på Oslo Motor Show, som åpnet i dag, er Lotus Eletre.

Det er deres aller første SUV, og bare for noen dager siden fikk vi flere spennende drypp om modellen.

Og om vi har flaks, går det an å kjøpe den i Norge.

Se vårt intervju fra Oslo Motor Show med Diederik Reitsma, PR-sjef i Lotus her:

FOLDER SEG UT SOM EN LOTUSBLOMST: Hør om de ambisiøse elbilplanene til Lotus her.
LAMBO-KILLER: Fronten minner ikke rent lite om Lamborghini Urus.

Lambo-killer

Eletre er altså elektrisk, har firehjulstrekk og plass til fire eller fem personer. Det er en 5,1 meter lang sværing som er 1,6 meter høy og har en akselavstand på tre meter.

Familiens drøm blir det riktignok ikke, i hvert fall ikke i første omgang.

Fire stykker sitter svært romslig i hver sine stoler, men baksetene kan ikke vippes ned og bagasjerommet er bare på cirka 400 liter.

SVÆRING: Den er 5,1 liter lang og har tre meter akselavstand. Man kan selv tenke seg hvor stor bilen er siden felgene på bildet er 23 tommer store. Du får den med både 20- og 22-tommere også.

Etter hvert skal den imidlertid også kunne leveres som en litt mer praktisk femseter.

Et bagasjerom på 77 liter under panseret (frunk) veier dessuten noe opp for den begrensede plassen bak.

Som vanlig ligger Lotus frampå teknologisk. Eletre er basert på en 800 volt-plattform, som de har valgt å kalle Electric Premium Architecture.

LUKSUS: Med fireseters løsning og en pris på 1,3 millioner, er det ikke barnefamilier som er målgruppa.

600 kilometer rekkevidde?

Eletre får et batteri på over 112 kWt, som driver en motor på hver aksel. Den kommer i tre versjoner.

Electre og Elecre S får 603 hk og 710 Nm. De skal klare 0-100 km/t på 4,5 sekuner og ha en toppfart på 260 km/t.

Prisen starter på 1.072.000 kroner for den rimeligste og 1.260.000 kroner for S.

KONTROLLSENTER: En stor sentralt plassert skjerm sørger for all betjening, men både fører og passasjer har en tynn stripe med informasjon. Den har også Head-up Display.

Electre R får 905 hk og 985 Nm i dreiemoment. 0-100 gjøres på 2,95 sekunder og toppfarten blir den samme.

Prisen her starter på saftige1.440.000 kroner.

Selv om dette blir tidenes tyngste Lotus, skal det visstnok være skarpt søkelys på lettvektsløsninger, blant annet rundt måten motorene er bygget opp og pakket inn.

Karbonfiber og aluminium er også flittig brukt, uten at vi får noe informasjon om hvor.

FYSIKK: Det meste styres fra skjermen, men kritiske funksjoner betjenes med knapper fortsatt.

Sport i fokus

Du har fem kjøremodus som styrer bilens styring, drivverk, fjæring- og demperkarakteristikk.

Electre R er utstyrt med Lotus Dynamic Handling Pack, dekk med bedre grep og Launch Control.

Pakken kan bestilles som ekstrautstyr på de andre modellene.

Du kan også krysse av for karbonkeramiske bremser.

WOW: Lotus viser en ny bil uten at det er et flyratt … heldigvis. Og de har valgt fysiske knapper. Hvilke funksjoner padlene bak rattet har, vites ikke.
FYSIKK: Det meste styres fra skjermen, men kritiske funksjoner betjenes med knapper fortsatt.
RESIRKULERT: Gamle fiskenett og flaskekorger har gått med for å lage interiøret. Faktisk har man bruk resirkulert karbonfiber også. Seks ulike interiøralternativ blir tilgjengelig, og man kan velge blant flere varianter av lydanlegg fra KEF.
LUFTIG: Det er masse aktiv aerodynamikk på karosseriet og det er brukt mengder av karbonfiber.

Skapt av luft

Bilen skal ikke bare se sportslig ut, men den skal også være aerodynamisk.

Det er ekstra viktig her, når den både skal være rask med sportslige egenskaper – og forhåpentlig også komme lengst mulig.

Lotus oppgir akkurat 600 kilometer i rekkevidde for de to svakeste modellene, og når du stopper, skal du kunne lade med inntil 350 kW.

Det oppgis at man kan lade fra 10 til 80 prosent av batterikapasiteten på 20 minutter, vel å merke under ideelle forhold.

PRØVD FOR HARDT? Hele fronten er et sinnrikt system av kanaler og tunneler. Luften føres gjennom den aktive grillen ved behov og sender lufta ut igjen i panseret og bak skjermene. Du kan velge felger fra 20-23 tommer. Bilen står på sistnevnte dimensjon.

Lotus har brukt data og kunnskap fra Evija for det sinnrike kanalsystemet. Dette sender luftstrømmer inn gjennom den aktive grillen, som åpner og lukker etter behov, og ut i bakkant av skjermene og opp over panseret.

Til og med fra hjulhusene bak har man laget kanaler ut på bakparten av bilen for å unngå vakuum i bakkant av bilen.

ARV: Luftgjennomstrømningen gjennom bakskjermene er en arv fra hyperbilen Evija.

Kanaler i D-stolpen og de spesielle takspoilerne tvinger luftstrømmene ned til den aktive spoileren under bakruta.

Digitale speil med kameraer rett på innsiden av døra, à la Audi e-tron, sklir også lettere gjennom lufta når bilen kuskes i toppfarten på 260 km/t.

Lotus har kalt designen «Carved by Air».Samarbeider med batterispesialist:Elektrisk folkesportsbil fra Lotus

FREKK SOM FÅ: Eletre byr på mange spennende former.

Selvkjørende nivå 4

For første gang ser man litt jåleri hos Lotus også. LED-stripa bak lyser normalt rødt, og går over til rennende blinklys.

Den blir gul når du låser, grønn når du låser opp, og lager bølger fra den ene siden til den andre når den lades.

Det vurderes også å gi den et eget fargefelt som indikerer hvilket kjøreprogram du har valgt.

Tre avanserte lidar-sensorer skal poppe opp på taket og ut på hver forskjerm når du velger selvkjøring. De er godt hjulpet av blant annet tre kameraer i hvert speil.

Lidar er en optisk fjernmålingsteknikk som brukes til hurtig måling av fysiske objekters posisjon.

Fra starten skal bilen være selvkjørende på nivå 2+, men skal kunne være selvkjørende nivå 4 med oppdatering over lufta.

Innvendig har Lotus heldigvis beholdt et forholdsvis rundt ratt. Den viktigste infoen får du rett opp på frontruta, kjørecomputer får du på en smal stripe foran deg og resten får du på en 15,1 tommers berøringsskjerm.

DELT: Spoileren på taket er delt, mest på grunn av at lidaren skal få fri sikt bakover.

Lotus skal være en kjøreorientert bil. Derfor har de også vanlige knapper for de viktigste funksjonene, som klimaanlegg og så videre.

Lotus er eid av kinesiske Geely, og selv om all teknologi rundt bilen er utviklet på hovedkontoret i Coventry i England, har Lotus latt Geely ta seg av infotainment-biten.

Bilen får fire kjøreprogrammer: Range, tour, offroad og individual. Motorkarakteristikk, gasspedalrespons og både høyde og stivhet på den adaptive luftfjæringen er blant parameterne man sjonglerer med.

AKTIV: Hekkvingen flyr opp avhengig av fart og kjøreprogram.

Kommer i år

Bilen ser overraskende ferdig ut og det rimer bra når Lotus sier at Eletre skal leveres de første kundene allerede mot slutten av året.

Samtidig sier de at Norge er prioritert. Kanskje det er derfor de også forteller at den skal kunne trekke tilhenger?

Bygger opp norsk salgsorganisasjon:

Super-suven Lotus Eletre på vei til Norge

Bakgrunn: Dette er Lotus

Lotus er ikke kjent for veldig mange. Det anerkjente engelsk sportsbilmerket, som ble grunnlagt av Colin Chapman i 1948, har alltid vært kjent for å gå sine helt egne veier og har alltid vært opptatt av å lage lette biler.

De revolusjonerte Formel 1 og er kanskje mest kjent for den evigvarende Lotus 7 og den folkelige superbilen Elise, som faktisk ble utviklet sammen med Hydro Aluminium og som også er modellen Tesla Roadster er bygd på.

I disse dager er den elektriske hyperbilen Evija klar for salg. Lotus har også annonsert en elektrisk folkesportsbil, som vil konkurrere med kommende Porsche 718 – som trolig også blir elektrisk.

Lanserer SUV:

Tyngste og største Lotus noensinne

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også