Hopp til innhold

M-Hero skapte nylig forvirring på sosiale medier: Nå vet vi at denne drøye elbilen skal til Norge

KRIGER: Fire motorer og drøyt 1.000 hester bør være nok til ikke å sette seg fast i sandhaugen.

Sulland-slektas Electric Way-selskap har allerede Voyah i Norge. Nå skal de prøve å selge denne krigeren også.

Det dukket opp bilder av denne på sosiale medier for kort tid siden. Da sto den og ladet på en ladestasjon i Norge – på nederlandske skilter.

Nå er det klart at bilen skal selges i Norge, og at den vil være her senest til sommeren. Det kommer frem i en pressemelding fra Electric Way.

– M-Hero er en spektakulær og luksuriøs terreng-SUV som vi har gledet oss lenge til å introdusere i Norge. Vi våger å kalle det årets tøffeste bilnyhet, sier Torje Aleksander Sulland, direktør i Electric Way.

Over 1000 hestekrefter

Prototypen av M-Hero ble vist frem i Kina så sent som i 2022, og havner i samme kategori som Hummer EV og Teslas Cybertruck.

Med andre ord er det ikke akkurat snakk om fornuftige, aerodynamiske elbiler med et edruelig forhold til nøkternt strømforbruk.

MUSKELBUNT: Til tross for ekstreme vinkler og kanter, er offroad-designen i bunn og grunn uendret i siden slutten av 1940-tallet. Og den er «snerten» i forhold til flere av sværingene over fem meter.

De utvendige detaljene for den europeiske versjonen er ennå ikke helt klare, men bilen skal være en femseters helelektrisk firehjulstrukket SUV, eller offroader, som vi ville kalt den før.

Den har totalt fire motorer med en samlet effekt på 800 kW, noe som tilsvarer 1088 hk. Regn med såkalt tank turn og ekstrem fremkommelighet.

KLIKKER I VINKEL: Med batteri på 140 kWt og rekkevidde på 50 mil, blir dette ingen direkte miljøbil. WLTP-forbruket vil nok lande på rundt 3 kWt på mila, og noe over i praksis. Altså, vel dobbelt av hva en familiebil bruker.

Den er ikke ekstremt stor. Utvendige mål er 4,98 meter i lengde, 2,1 meter i bredde og 1,93 cm høy. Akselavstanden er på 2,95 meter.

Egenvekten er på over tre tonn, men det antydes at  bilen, som har aerodynamikk omtrent som Postgirobygget, faktisk skal få en rekkevidde så vidt over 500 kilometer – takket være et batteri på 140 kWt.

M-Hero representerer et helt nytt bilmerke i det norske markedet, og det er modellen «I» (romertall for 1) som rulles ut i Norge før sommeren.

M-en i navnet står for «Mengshi» – som betyr kriger på kinesisk.

Test av Voyah Free:

Vil gjerne være premium – trenger noen justeringer

Samme selskap som Voyah

Det er en enorm flora av elektriske bilmerker i Kina.

Dongfeng er et av de største selskapene, som har flere bilmerker under vingene. Blant annet Voyah, som Electric Way altså allerede selger i Norge.

Hittil har det bare blitt registrert 473 biler i Norge og vi venter fortsatt på at sedanen Passion og flerbruksbilen Dream kommer for salg.

Voyah Dream i Norge:

Luksus for storfamilien

De har ligget som teasere på den norske hjemmesiden en god stund og er blitt vist på Oslo Motor Show og eCarExpo allerede.

– Vi har av ulike årsaker ventet med å introdusere nye modeller i det norske markedet det siste året, men i 2024 kommer det mange spennende nyheter fra oss, og det er skikkelig moro å starte utrullingen med M-Hero I, sier Sulland.

AVDUKINGEN: Her ser du Voyah Free ble lansert med brask og bram i Norge.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Neppe noen storselger

– Det sier seg selv at dette ikke er en bil for hvermansen, men vi har tro på at den vil appellere til en kjøpegruppe som liker tøffe og luksuriøse biler. Vi kan love svært høyt nivå på interiør og teknologi og designet snakker jo for seg selv. Du synes ganske greit i både gate og terreng når du kommer i en M-Hero, melder Sulland.

M-Hero skal etter planen være klar for prøvekjøring i Norge før sommerferien og ut leveres fra månedsskiftet august/september.

Pris er ennå ikke klar, men med tanke på at Ford F-150 Lightning koster 1,2 millioner kroner, med 98 kWt batteri, er det naturlig å tenke at M-Helten vil koste en del mer.

Om den får skikkelig hengervekt og praktiske egenskaper å vise til, kan den fort være aktuell for noen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også