Hopp til innhold

Test av Voyah Free: Vil gjerne være premium – trenger noen justeringer

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

IKKE SÅ LESELYSTEN? Se denne videoen vi har laget, så får du nok med deg det meste her.

Dette er en relativt rimelig elektrisk luksusbil, der barnesykdommene akkurat nå er mange. Noe kan vi slå fast allerede, men spørsmålet er hvor bra denne bilen blir så fort den blir «frisk».

Kinesiske bilmerker dukker opp som paddehatter, både her og i Kina.

Voyah kom på kartet så sent som i 2018 og har på disse årene faktisk klart å designe – og få den første modellen på veien allerede.

Og bilmerket har fra dag én ønsket å plassere seg i premium-segmentet, bortsett fra at de da også vil posisjonere seg som rimeligere enn konkurrentene i dette landskapet.

Premium-elbil til 719.000:

Voyah i gang i Norge

Vi har lånt noe som kanskje kan kalles en før-seriebil til denne testen en ukes tid.

Men selv om ikke alt fungerte, har vi en god oppfatning om hva dette er.

Les videre, så får nok du det også.

Eventuelt kan du bare se videoen vi har laget over hvis du har dårlig tid. Den finner du øverst i denne artikkelen.

STILIG: Fargen er lekker og skifter mellom grått og blått, avhengig av lyset.

Barnesykdommer

Denne første modellen fra Voyah heter altså Free og er en fullvoksen femseter på nærmere fem meter.

Voyah ser seg våte i øynene på Audi e-tron og ønsker å kjempe i det samme markedet.

Da skal man ha selvtillit, for e-tron er en fantastisk bil fra en godt etablert produsent.

Bilene fra Voyah kan beskues og til en viss grad prøvekjøres allerede nå.

I november får de første kundene bilen sin, og importøren garanterer at de 468 bilen de har planlagt å selge før momsen slår oss på lankene, kommer som avtalt.

Duelltest: Hvorfor bruke over 100.000 mer på den ene?

– Det er en del funksjoner som ikke virker helt som de skal. Bilene i utstillingslokalet i Oslo sentrum har den foreløpig nyeste oppdateringen, men det kommer flere oppdateringer før lanseringen, forteller representanten fra importøren, Electric Way, når vi setter oss i bilen.

PLANKE: Sjeldne tresorter er erstattet med tre widescreen-skjermer. Betjeningen er enkel, skjermene raske og symbolene tydelige.

Og barnesykdommene vi støtte på var …

I praksis viser det seg at testbilen tror den har en henger bak seg, så en del sikkerhetsutstyr må kobles ut.

Adaptiv fartsholder virker ikke.

Bilen skal ha LED Matrix, men da virket i så fall ikke disse da vi skulle teste det i mørket.

Radioen tar ofte ikke inn signaler, så det blir rett som det er stille i bilen.

Mikrofonen til mobiltelefon og talefunksjoner virker ikke, men kan nå i begynnelsen bare skje på engelsk, så dette blir sånn passe aktuelt for mange av oss uansett.

Enkelte menyer er livløse, og foreløpig har ikke bilen noen modul for trådløse oppdateringer.

MINIMALT: Vi liker minimalistisk visning best. Man har de vanligste funksjonene, men de som elsker én omfattende kjørecomputer må lete et annet sted.

Alt skal funke når de utleveres

Men importøren hevder at alt skal være på plass når kundebilene leveres, og Norge er først ut i Europa.

Alt fungerer angivelig allerede på de kinesiske bilene, så det skal bare være å få tilpasset dem til europeiske forhold.

Det håper vi.

Basale funksjoner som radio har vært ukomplisert i de flestes levetid, men i Kina har man ikke engang DAB-signaler å teste, så med tanke på dette de jobber nesten i blinde, eller for døve ører, kan man kanskje si.

Dette er ting som må testes her hjemme, og det har tross alt vært noen testbiler i Norge siden februar.

Test av Hongqi E-HS9:

Fet fasade, men med sprekker

Enkel betjening

Skjermfunksjonene i seg selv er enkle å betjene og forstå, og skjermen virker kjapp, så når ting funker, bør ikke dette skremme noen.

Klimaanlegget kan betjenes i sin helhet med knapper. Betjeningen på rattet er vanskelig å tyde i dagslys, men dette er en vanesak.

Og ja, nappene for start, vinduer, speiler og bagasjerom MÅ være inspirert av Mercedes.

KROM: Symbolene synes dårlig på dagtid, men betjeningen er ok når man vet hvor knappene er.

Tradisjonelle løsninger

Siden dette er et helt ferskt elektrisk bilmerke uten tradisjoner å trekke på, kunne man håpet på grensesprengende tanker, design og løsninger. Gjerne både energieffektive og praktiske.

Elbilmerket Voyah åpner dørene 11. juni:

Nå er det straks fire kinesiske elbil-showroom i Oslo

Her får man likevel tradisjon i bøtter og spann.

Bilen har til og med tradisjonell grill og en nøkkel å drasse på.

Og du må faktisk trykke på startknappen og deaktivere håndbrekket (hvis du ikke har på beltet) for å komme deg av gårde.

Det føles unødvendig, etter å ha kjørt de fleste andre elbiler.

Men bilen skremmer ingen, verken inni eller utenpå. Tvert imot ser den bra ut og skiller seg litt fra mengden med takstolpen bak, som skal minne litt om targabøylen på en båt.

MASSASJESETER: Man har nødvendig justering og manuelt justerbare klaffer på nakkeputene. Varme, kjøling og massasje er på plass.

God komfort

Vi sitter bra i 12-veis elektrisk justerbare forseter bak et fireveis manuelt justerbart ratt. Ikke-elektrisk ratt er for så vidt ganske vanlig, men kanskje ikke så vanlig blant dem som vil omtales som premium-merke.

Setene er for øvrig uten uttrekkbar pute, men man sitter altså godt i denne bilen.

Baki sitter vi også bra, men når man får servert en ekstra lang bakdør med flott innsteg, blir man kanskje litt forbauset når det verken er flere trinn på vinkelen til seteryggen, varme i setet eller eget panel for ventilasjon.

Men USB-uttak er det bak også, og voksne har rikelig med plass.

PLASS NOK: Store sidedører sladrer om luksusliv baki, men det er ingen justeringsmuligheter verken på lengde eller vinkel. Ikke egen klimastyring eller varme i baksetet heller.

Hva med bagasjeplassen?

Bagasjerommet er på 560 liter.

Her er det ingen doble gulv, kabelrom eller skiluke. Og setene felles ned med hendlene på ryggene, ikke noen i bagasjerommet.

Gulvet er høyt og innsynsgardina lav. Det gir utfordringer for vårt koffertsett – sjekk videoen øverst i saken.

Åpnet storstua og slapp prisene:

Billigst å leie batteriet på nye NIO ES8

Men den har en frunk på 72 liter. Plastlokket festes i panseret med en hyssing. Kjip løsning.

Når vi først er inne på last:

Bilen kan laste hele 615 kilo, trekke to tonn på kroken og laste 75 kilo på taket. Det gjør den mer fleksibel enn de fleste.

USB: Både foran og bak har man USB-uttak. Gulvet baki er nesten flatt.

Litt rebelsk

Bilen har firehjulsdrift med til sammen 360 kW (490 hk) og 650 Nm.

Den sterkeste motoren er bak og gir et greit, men ikke overveldende skyv. Skal du kjenne på maks trekkraft, må du velge Performance-modus.

Da skal du klare 0-100 på 4,4 sekunder og toppe 200 km/t. Den oppleves da litt rebelsk fra start, setter seg med hekken og spinner på forhjula.

Samtidig senkes flatskjermen omtrent like mye som luftfjæringen senker karosseriet, og da får den en fet look.

PASSE: 560 liter, kvalifiserer ikke til tittelen lastekonge. Det kommer trolig skiluke i en eller annen form i produksjonsbilene.

Den duver ikke av gårde slik Mercedes EQC og Audi e-tron gjør. Den er fast i fisken, men ikke fastere enn at den krenger litt i svingene.

Og den er komfortabel, men ikke mer enn komfortmesterne VW ID.4 og Skoda Enyaq.

Men luftfjæringen har fordelen av nivåregulering ved last og at bilen har mellom 11,3 og 21,2 cm bakkeklaring.

Da blir den en å regne med på skikkelig dårlige veier.

Støynivået er lavt, men uten at vi har målt det, neppe bedre enn tidligere nevnte ID.4 og Enyaq, som for øvrig er svært gode på dette, i hvert fall i sin prisklasse.

YACHT: Hekken skal være maritimt inspirert.

Går langt

Vi skal ikke være veldig bastante om strømforbruket, for vi stoler ikke helt på kjørecomputeren.

Blant annet varierte oppgitt rekkevidde mye opp og ned i forhold til batterikapasiteten.

Og vi håper at endelig versjon blant annet vil få visning for gjennomsnittshastighet og mulighet til å nulle ut tripteller osv.

Den må gjerne ha trip 1 og 2 også. Her var det umulig å nullstille.

Men vi ender med et forbruk på 1,81 kWt på mila gjennom testløypa vår i strålende vær. Det er noe høyere enn oppgitt WLTP-forbruk på 1,7.

På grunn av mangel på nullstilling, får vi heller ikke noen måling på konstant motorveikjøring i 100 km/t, men den virker snill på strømmen.

Den har et batteri på 100 kWt, vi regner med at det er netto kapasitet, og bilen har en oppgitt rekkevidde på 500 kilometer.

Dette er greit nok for prisklassen.

Den har også en V2L-løsning, som gjør at du kan hente ut strøm fra batteriet også.

Lader sakte foreløpig

Det som derimot skuffer, er ladehastigheten. Den var aldri over 68 kW. Det er noe av det svakeste vi har opplevd til nå.

Vi rullet inn med tre prosent på batteriet og davi nådde vår standard måling på 90 prosent, hadde vi brukt nøyaktig 90 minutter.

GLISER BREDT: Voyah Free i laveste posisjon ser elegant sportslig ut, men man har gått den trygge sti designmessig.

Vi må ta et stort forbehold om at endelig modell vil lade raskere.

Det sies 125 kW, noe som i så fall er blant det beste vi har sett hos en kinesisk bil til nå.

Den skal få innebygde systemer for forvarming av batteriene også, så vi regner med mye bedre resultater på bilene med «norsk» programvare.

Hvem er konkurrentene?

Det er enkelt å bestille bil. Du velger mellom fem farger, der kun to av dem gir prispåslag.

Importøren har valgt å kun selge toppmodellen med alt utstyr.

Det betyr 20-tommers soltak med automatisk avblending i glasset, LED Matrix frontlykter som vi ikke fikk testet og omfattende sikkerhetssystemer som vi ikke fikk prøvd.

Blant annet har den Night Vison, som viser alt i skjermen foran føreren.

HØY: I kjøreprogrammet Outing heves bilen ti cm.

Bilen er omtrent på millimeteren like stor som Audi e-tron, skal gå 10 mil lenger og er vesentlig sterkere og raskere, men er mindre innvendig – og er selvfølgelig langt billigere med samme mengde utstyr.

Det er for tidlig å si noe endelig om Free, men førsteinntrykket er at den har en vei å gå før den når opp til europeisk premium-segment.

Men allerede neste år vil vi se en svært spennende sedan fra Voyah. Da med langt mer fremtidsrettet designspråk.

Pluss

Minus

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!