Hopp til innhold

Delte meninger om kostnader ved kortterminaler: Må hurtigladeren byttes ut for å få til kort­betaling?

OMDISKUTERT: Er det egentlig så dyrt å legge opp til kortbetaling?

I desember begrunnet ladeselskapet Recharge stengingen av en ladestasjon med lavt besøk og kostnader ved å installere kortleser. Men er det egentlig så dyrt å legge opp til kortbetaling?

1. juli 2023 kom det påbud om mulighet for kortbetaling på når man installerer nye hurtigladere norske ladestasjoner. Dette har Elbilforeningens medlemmer lenge ønsket seg for å gjøre lading enklere.

Påbudet gleder altså nye hurtigladere, mens Stortinget har vedtatt at eldre hurtigladere må ettermontere innen utgangen av 2025.

Enkelte ville ha det til at å kjøpe inn kortterminaler ville bli så fordyrende at det kunne påvirke ladeprisene. Det har vi sett få tegn til så langt.

Ble det egentlig dyrere å la kundene kunne betale for lading med kort?

Uno-X gjorde det, og er nå nesten billigst

I desember skrev vi om denne Recharge-ladestasjonen som ble stengt på Hov:

Ladeselskapet skylder på dårlig besøk og krav om kortbetaling:

Stengte eneste hurtiglader i mils omkrets over natta

Begrunnelsen fra Recharge for stengingen var lavt besøk – men ladeselskapet trakk også frem at det fremtidige kravet om kortbetalingsmulighet var en medvirkende årsak til at stasjonen ble lagt ned.

Stian Mathisen, leder for konsernkommunikasjon i selskapet, sa i desember følgende om hvorfor stasjonen ble lagt ned:

– Det stemmer at ladestasjonen var lite besøkt. De to hurtigladerne var heller ikke kompatible med ettermontering av kortbetalingsterminal, og det kommer det jo krav om at alle ladestasjoner skal ha. Det betyr at vi i så fall var nødt til å bytte begge hurtigladerne med helt nye ladere for å kunne tilby kortbetaling.

Etter artikkelen ble publisert ble vi imidlertid kontaktet av kilder som hevdet at dette ikke nødvendigvis stemte.

Enkel prosess?

Et par av disse kildene ville likevel ikke uttale seg offentlig om saken til elbil.no. Men en som ville la seg sitere, var Jan Bratli, direktør i selskapet NoPayN AS.

Dette selskapet jobber med installasjon av kortterminaler, blant annet på ladestasjoner.

Han mener at det ikke er så mye som skal til for at de skal montere kortleser.

– Det terminalen trenger er strøm, som regel mellom 12-24 volt DC, og nettilgang slik at den får forbindelse med sitt eget API og med ladestasjonen.

– Vi har montert kortterminaler både på gamle og nye ladere, hvor fellesnevneren har vært bruken av OCPP-protokollen, forklarer han.

OCPP (Open Charge Point Protocol) er en standard for å overføre informasjon mellom elbil, ladestasjon og baksystemer. Det inkluderer blant annet informasjon som ladetid, effekt og antall kWt, noe som danner basis for hvor mye man skal betale.

– Det spiller ingen rolle hvilken versjon av OCPP stasjonen støtter, siden det er såpass enkel informasjon som skal hentes inn, sier Bratli.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Men er det dyrt?

NoPayN kjøper inn terminaler fra det nederlandske selskapet Payter. Bratli sier at det kostnadene rundt installasjon er til å leve med:

– Med installasjon ligger vi på rundt 8.000-10.000 kroner per terminal. Når vi installerer terminaler kan de enten monteres en-og-en på hver lader, eller som et «tårn» ved siden av som betaler for alle, forklarer han.

Sett opp mot kostnaden av å måtte bytte ut hele stasjonen er det rimelig, men det er én ting ved kortbetaling som kan komplisere:

– Det er en del betalingssystemer der ute som ikke har pin-verifisering. Hvert sjette «tæpp» av kortet må du taste inn pinkoden. Da blir det trøbbel hvis terminalen ikke har knapper for å taste inn kode, sier Bratli.

Recharge svarer

Etter samtalen med Bratli har vi igjen vært i kontakt med Mathisen i Recharge for å få klarhet i hvordan dette stemmer med ladeselskapets oppfatning:

Stian Mathisen i Recharge skriver følgende i en e-post til elbil.no:

– Å ettermontere kortbetalingsterminaler på eldre ladestasjoner er en krevende prosess. Selv der det er teknisk mulig, så krever det betydelige ressurser for å få det til å fungere, og det er et arbeid som må gjøres for hver ladestasjonsmodell vi har i nettverket vårt. I Recharge sitt tilfelle så har vi 13 forskjellige modeller av hurtig- og lynladere i nettverket vårt, ettersom vi i over ti år har bygget Norges mest omfattende nettverk av ladestasjoner.

– I tillegg må betalingsterminalen fysisk monteres på ladestasjonen, og for å kunne gjøre dette er vi avhengig av at produsenten av laderen tilbyr et monteringssett. Det er det ikke så mange som gjør, og det gjør at selve monteringen ikke alltid kan gjøres på en god måte.

– Når det gjelder frittstående kortbetalingsterminaler som ikke er montert på ladestasjonen, så har vi testet denne løsningen i flere land. Våre brukerundersøkelser viser at kunder foretrekker at betalingsterminalen er montert direkte på laderen, ettersom de frittstående betalingsterminalene skapte forvirring og ga en dårligere kundeopplevelse. I tillegg er det mye dyrere med frittstående terminaler enn å montere betalingsterminalen direkte på laderen.

Elbilforeningen: Mener kravet om ettermontering kommer til å fungere

Elbilforeningen mener kravet om å ettermontere mulighet for kortbetaling på eksisterende hurtigladere innen utgangen av 2025 gir bransjen rimelig med tid til å tilpasse seg.

Foreningen har mer enn en gang blitt kontaktet av aktører som stusser over at dette framstilles som en stor teknisk utfordring, ifølge Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.

– Da Stortinget diskuterte kravet om kortbetaling, fikk vi høre at dette var svært vanskelig og svært dyrt. Derfor undersøkte vi flere påstander om tekniske og kostnadsmessige utfordringer, sier Berge.

Hun forteller at når man undersøker dette nærmere, viser det seg ofte at ettermontering ikke er så umulig og uoverkommelig som noen skal ha det til.

– For de aller eldste laderne ser vi at de ofte uansett skiftes ut med nye etter en tid, blant annet for å sikre økt ladefart. Og med alle ladere har ladeselskapene prosesser for vedlikehold og oppgradering innimellom. Med et varslet krav fram i tid har bransjen tid til å legge dette inn i eksisterende planer, sier hun.

Berge registrerer at manglende lønnsomhet generelt sett egentlig var hovedforklaringen til hvorfor ladeselskapet i dette tilfellet ikke valgte videre satsing på ladestasjonen.

– Ladeselskapene vil av og til oppleve at stedene de velger å bygge ut ikke hadde det kundegrunnlaget man så for seg. Da er det for så vidt ikke så rart at de omprioriterer. Men vi må passe på at ladetilbudet totalt sett er godt nok, og at det ikke er urimelig langt mellom ladestasjonene. Dette må rammevilkårene sikre. For det skal være mulig å kjøre elbil og lade i hele landet, avslutter Unni Berge.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også