Hopp til innhold

Større SUV-er og premium-biler dominerer elbilsalget i Europa: Mangel på rimelige elbiler forsinker grønt skifte

EN LITEN PIONÉR: Mitsubishi i-MiEV var en av de aller første små og rimelige elbilene. De siste årene har derimot elbilnyhetene i de mindre bilsegmentene vært få. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no

Bilprodusentene leverer elektriske premium-biler og store elektriske SUV-er, men tilbudet av mindre, kompakte elbiler er magert.

Bare 17 prosent av elbilene som selges i Europa er i det rimeligere såkalte B-segmentet (småbilsegmentet).

For fossilbiler er tilsvarende tall 37 prosent.

Disse tallene kommer frem i en analyse fra Transport and Environment om elbilmarkedet i Europa i 2023.

Og motsatt: I Europa selges 28 prosent av alle elbiler i segmentet for store biler (D-segmentet). Sammenlignet selges bare 13 prosent av nye fossilbiler i dette segmentet.

– Europeiske bilprodusenter holder tilbake bruken av elbiler i massemarkedet ved å ikke bringe rimelige modeller til forbrukerne raskere og i større volum, sier Anna Krajinska i Transport and Environment.

Uforholdsmessig fokus fra bilprodusentene på store SUV-er og premium-modeller betyr at det er for få få elbiler til massemarkedet, konkluderer Transport and Environment.

Se den amerikanske dokumentaren om elbillandet Norge her:

– Verden kan lære både av feilene våre og suksessen vår

Én liten fossilbil hang med i Norge i 2023

Rapporten viser også at siden 2018 har bilprodusentene lansert bare førti elbiler i de mindre segmentene (Segment A er minibiler og B småbiler), sammenlignet med hele 66 elbiler i de største segmentene (D er mellomklasse og E store biler).

I Norge dominerer nå elbiler i stort sett alle segmenter. 8 av 10 nye biler i 2023 var elbiler, viser nybilstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Men også her til lands merker man at tilbudet av mindre elbiler fra den globale bilindustrien er mer begrenset enn for større biler.

En av få fossilbiler som gjorde seg gjeldende på den norske topp 10-salgslista i 2023, var småbilen Toyota Yaris, som solgte over 3500 eksemplarer i fjor. Den er kategorisert som småbil (altså i B-segmentet).

Det førte nok også til at engangsavgiften for nye fossilbiler ble endret for 2024, og ga en avgiftsøkning for små biler med utslipp.

Slik forbereder norske myndigheter at 2025 skal være året da det overhodet ikke kjøpes nye fossildrevne personbiler i Norge, enten man trenger en liten eller stor bil.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– Paradoksalt når man husker elbilens historie

Testansvarlig i Elbilforeningen, Ståle Frydenlund, mener alle bilsegmenter må elektrifiseres for å få bort utslippene fra veitrafikken.

– Det er viktig at de som kjører store biler, ikke kjører på fossilt drivstoff. Det gir store utslipp, minner han om.

Samtidig skjønner han bekymringen til Transport and Environment, og han minner om at de mindre bilsegmentene utgjør svært betydelige andeler av den totale bilparken i Europa.

– Trenden med å nedprioritere produksjonen av elbiler for de mindre bilsegmentene er uansett paradoksal når man husker hvordan elbileventyret startet. Det er allerede en stund siden Renault Zoe, BMW i3 og Volkswagen e-up forsvant, sier Frydenlund.

FOR FÅ ELEKTRISKE SMÅBILER: Elbilforeningens biltester Ståle Frydenlund foran en BMW i3, en av de legendariske små elbilmodellene som ikke er å få tak i som nye lenger.

Frydenlund forteller at fra 2013 og utover var modellutvalget som elbilkjøpere kunne velge blant begrenset. Minibiler, småbiler og biler i kompaktklassen (A-, B- og C-segmentet), dominerte utvalget.

Biler som Mitsubishi i-MiEV, Volkswagen e-up, BMW i3 og Renault Zoe var små og relativt rimelige elbiler som bidro sterkt til at salget økte betydelig fra 2014.

Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf ble også tidlig salgsvinnere, og bidro mest til veksten de første årene.

Leaf og e-Golf tilhører det litt større kompaktsegmentet (C-segmentet), og er fremdeles blant de vanligste elbilene på norske veier.

– Det var kun Tesla som tilbød store familiebiler, resten var kompakt-, små- eller minibiler. Slik var det helt til de etablerte bilprodusentene meldte seg på med større modeller fra 2018-2019, sier Frydenlund.

– Husk at elbilandelen av nybilsalget i Norge i 2013 bare var 5,5 prosent. Den gang kjøpte nok en del folk mindre biler enn de egentlig følte de hadde behov for, fordi de ønsket å kjøre elektrisk. Men deretter har nok modellutvalget blitt vel mye preget av SUV-fokuset i bilindustrien.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Elbiler glimrer med sitt fravær i de minste segmentene

Rundt 2018 begynte trendene å endre seg og større elbiler kom på markedet.

Blant de 50 mest solgte elbilmodellene i Norge fra starten av 2023 og frem til i dag, er kun to modeller småbiler (B) og én minibil (A). Fordelingen på segmentene (uavhengig av karosseritype) er som følger:

– At bare seks prosent av modellene blant de 50 mest solgte er en mini- eller småbil, er egentlig latterlig lite. Jeg er enig med analysen fra Europa. Det ligger et uutnyttet potensial for elbiler i de mindre bilsegmentene. En god del forbrukere har ikke behov for en veldig stor bil, og har et begrenset bilbudsjett.

Han regner med at tilbudet av mindre og rimelige elbiler med god rekkevidde vil bedre seg i årene som kommer.

Snart kommer de rimelige bilene – sjekk hva du kan vente deg her:

Disse elbilene havner under 300.000 kroner

– Det er ingen vits i at folk kjøper seg større biler enn de trenger, ikke minst fra et bærekraftperspektiv. Det skal komme noen elektriske B-segmentbiler i år, som Citroën e-C3 og Fiat Panda. Nissan Micra og Renault 5 E-Tech er også på vei, dog med uviss lansering. Så er det nok også mange som kunne ønsket seg en Volkswagen ID.1 i år, men den er ikke varslet før i 2027.



Les også