Hopp til innhold

Maxus e-Deliver 7: Lanserer elvarebil med firehjulstrekk

ESKEBÆRER: Når grillen er formet som små esker, skjønner man at dette er en varebil fra grunnen av.

Her får du noe så sjeldent som en elvarebil med firehjulsdrift, stort varerom og samtidig grei nyttelast, hengervekt og rekkevidde.

Omtrent ved lanseringen av den litt større Maxus e-Deliver 9 ble vi lovet at en firehjulsdreven versjon var rett rundt hjørnet.

Nå, tre år senere, kommer den. E-Deliver 7 fås både med tohjulsdrift og firehjulsdrift.

PRISVERDIG? Maxus e-Deliver 7 vil ha startpris fra 619.900 kroner inkludert moms, men vil du ha firehjulsdrift og det store batteriet, må du ut med drøyt 100.000 kroner ekstra.

Begge har ifølge produsenten akkurat den samme effekten, 204 hk.

I pressemeldingen hevder Maxus at e-Deliver 7 er den første varebilen med firehjulsdrift.

GJØR DØREN HØY: To skyvedører og 180 graders åpning gir god tilgang til et stort varerom.

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Vi har allerede testet Kia EV9 varebil med firehjulsdrift og nå er det mulig å bestille VW ID.Buzz Cargo med 4Motion.

Men elektriske varebiler med firehjulstrekk er uansett fortsatt en sjeldenhet, og dette er et svært velkomment tilskudd i det elektriske varebilmarkedet.

TRIVELIG FOR TRE: Maxus gir deg blant de enkleste førermiljøene, men også det du trenger.

Praktisk

Du får e-Deliver 7 i til sammen seks versjoner, avhengig av lengde på bilen, hvilket batteri og drivlinje du velger.

Den lengste er 5,3 meter lang, to meter bred og to meter høy. Varerommet er på 6,7 m3, mens den korte versjonen rommer 5,9 m3.

Det når du med to skyvedører og sidehengslede bakdører som åpner 180 grader.

TRINN: Vi vet lite om dette, men antar det popper ut når du åpner skyvedøra.

Nyttelasten på 1.020 kilo vil holde for de fleste, og den kan trekke henger med opptil 1.500 kilo.

Du velger mellom to batteripakker, på enten 77 eller 88 kWt brutto. Det største skal gi den en WLTP-rekkevidde på opptil 362 kilometer.

Du lader den med 11 kW på hjemmelading, mens hurtiglading fra 20-80 prosent skal klares på 43 minutter.

TO LENGDER: Designen er svært enkel, men du bulker ikke panelene innenfra, slik du gjorde med de første E-Deliver 3. Her er både innvendig kledning og tectyl-behandling inkludert i prisen.

Bedre komfort?

Vi testet e-Deliver 3 da den var ny. Den hadde en del rare løsninger og føltes ganske primitiv.

Vi skal komme tilbake til hvordan e-Deliver 7 er når vi får testet den i løpet av høsten.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Maxus e-Deliver 7 har tre seter og førersetet har både armlener, varme i ratt og sete, samt justerbar korsryggstøtte.

Skjermen er på 12,3 tommer og speiler både Apple CarPlay og Android Auto, og dermed får du alt du trenger.

På utstyrslisten finner man også oppvarmet multifunksjonsratt, fjernlystassistent, lys- og regnsensor og oppvarmet frontrute.

Sikkerhetssystemer på plass

Sikkerheten skal være godt ivaretatt med en fullspekket ADAS sikkerhetspakke, som blant annet inkluderer adaptiv cruisekontroll, filvarsling, filskiftassistent, bakkestartassistent, ryggekamera, 360 graders parkeringskamera og hastighetsvarsler.

RYGGEKAMERA: 360-visning er på plass, men du får ingen hjelpelinjer for tilhengerkroken. Du slipper inn på skjermen for å justere temperatur.

I tillegg får du blindsonevarsling, elektronisk stabilitetsprogram, automatisk nødbremssystem, kollisjonsvarsler, skiltgjenkjenning og parkeringssensorer både foran og bak.

Varebilen tilbyr tre kjøremoduser – eco, normal og power.

Firehjulstrekkeren har i tillegg kjøremodusene Mud og Tow.

Maxus e-Deliver 7 vil ha startpris fra 619.900 kroner inkludert moms, men vil du ha firehjulsdrift og det store batteriet, må du ut med drøyt 100.000 kroner ekstra.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også