Microlino 2.0: Helelektrisk Isetta-kloning fra Italia
ELEKTRISK SJARMTROLL: Microlino 2.0 er snaue 2,5 meter lang og skal kunne gå 20 mil.

Microlino 2.0: Helelektrisk Isetta-kloning fra Italia

Sjekk lille Microlino 2.0, en elektrisk boblebil med tydelig inspirasjon fra det gamle sjarmtrollet BMW Isetta.

Selskapet Micro, som også er kjent for sparkesykler, viser nå en nesten produksjonsklar prototype av minibilen Microlino – den tredje i rekken. Men i september skal den endelig stå klar.

Med bare to seter, enkelt interiør og frontdør skal denne lille elektriske Isetta-kloningen erobre byene. Men i motsetning til originalen som var utstyrt med tre hjul, har Microlino fire.

Inni er det to digitale skjermer. Den ene er plassert bak rattet for bruk som hoveddisplay for speedometer og andre avlesninger, mens den andre mindre skjermen fungerer som en kontrollskjerm for klimastyring og andre funksjoner.

Selskapet har droppet knapper og i stedet satset på heldigital opplevelse. Det vil gi bare spillerom for oppdateringer og tilleggsfunksjoner.

TEST UT:  Elbilvelgeren

20 mil

Microlino 2.0 er bare 244 cm lang , 150 cm bred og 146 cm høy – og den veier bare 513 kilo.

Den får en batteripakke på 11 kWt og skal ha en toppfart på 90 km/t og en maksimal rekkevidde på 200 km. Det bør sikre grei rekkevidde rundt i byen, for dette er ikke akkurat bilen du reiser på langtur med.

Når batteriet trenger å lades, skal det kunne fylles på bare fire timer fra en vanlig stikkontakt. Den er også utstyrt med Type 2-plugg.

LES OGSÅ: Sjekk denne lille, kjørbare kjølebagen

Nesten cabriolet

Microlino 2.0 har et nyutviklede foldetak som skal kunne åpnes med én hånd. Dette skal være standard på såkalte premium-modeller.

I likhet med Ford Mustang Mach-E kommer Microlino 2.0 uten dørhåndtak, og døra åpnes ved hjelp av nøkkelen eller en liten knapp under frontlykta.

ORIGINALEN: BMW Isetta ble lansert i 1955 og produsert på lisens fra italienske Iso. Isettan har for mange blitt en kultbil – akkurat som Heinkel og Messerschmitt.

Bygges i Italia

Nå forbereder Microlino seg på lansering. Den skal bygges i Torino i Italia – selve småbilenes hjemland

– Sammen med partneren vår CECOMP, har vi etablert et nytt selskap, Microlino Italia, som vil være ansvarlig for produksjonen. I begynnelsen av Microlino-prosjektet ønsket vi aldri å være produsent selv. Men vi skjønte at dette er den eneste måten å kontrollere kvaliteten på og samtidig redusere produksjonskostnadene, heter det i en uttalelse fra ledelsen.

Utgangsprisen i EU-landene skal ligge på rundt 120.000 kroner når alt er klart.

Selskapet planlegger å presentere de første serieproduserte bilene i september – på IAA Mobility-messen i München, Tyskland.

Microlino åpner altså en ny dør for elektrisk mikromobilitet.

Bare pass på slik at du ikke parkerer for tett inn mot garasjeveggen. Da kommer du nemlig ikke ut…

LES OGSÅ: Gjermunds kule el-chopper