Verdenslansering av Nio EL6: En mindre SUV til en fristende pris
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nio lanserer sin tredje SUV i Norge. Den kommer med en størrelse som nærmer seg det de fleste etterspør, til en pris mange kan fristes av.
Nio kom inn på det norske markedet med den kjempestore femseteren ES8. Den er den mest solgte fra dem, med sine 1.233 registrerte biler i Norge så langt.
Senere har de lansert den noe mindre SUV-en EL7, som det bare er registrert magre 47 stykker av.
Og nå kommer altså EL6. Men er alle gode ting tre?
Frekk lansering
EL6 lanseres på likt i hele verden. I Nios hovedstue på Karl Johan var det kø av gjester som på forhånd hadde meldt seg på via Nio-appen.
Det var stappfullt, og skal man dømme etter interessen her, vil det bli solgt mye av både denne og den nye stasjonsvogna ET5 Touring neste år.
Aggressivt priset
– Dette er vår viktigste bil, sier sjefen i Norge, Marius Hayler.
Prisen på EL6 starter på 489.000 kroner.
Prisen er global, men når vi spør ham om Tesla har hatt innvirkning på prissettingen, innrømmer han at i det kinesiske markedet, der Tesla også gjør det bra, har dette selvfølgelig hatt innvirkning.
– Vi vil møte Tesla på pris, men verken dagens eiere eller fremtidige kjøpere vil oppleve samme prishopp hos oss. Vi mener også at dette er et annet produkt, sier Hayler.
For 489.000 kroner leier du batteriene med en månedskostnad på 1.400 eller 2.000 kroner, avhengig av om du velger batteripakke på 75 eller 100 kWt brutto batteri.
I prinsippet kan du altså legge 72.000 kroner på bilprisen dersom du har planer om å ha bilen i tre år og leie det store batteriet tilsvarende lenge.
Med leie får du 200 kWt gratis lading, eller to batteribytter i måneden, med i prisen. Nio var også i såpass feststemning at de ga gratis strøm ut året til både gamle og nye kunder.
Kun et fåtall har til nå valgt å kjøpe både bil og batteri. Da må du legge til 90.000 kroner for det minste batteriet og 160.000 kroner for det største.
Så svær er den
EL6 er fortsatt en stor bil med sin lengde på 4,85 meter. Bare seks cm kortere enn EL7, og 17 cm kortere enn ES8.
Den er fortsatt 10 cm lenger enn storselgeren Tesla Model Y og 27 cm lenger enn Volkswagen ID.4, som ligger som nummer to på registreringstoppen.
Bilen er bygget på samme plattform som sedanen ET5, men har en akselavstand på 2,92 meter.
Det betyr at det blir plass til alle Nios batterier, også det nye batteriet på 150 kWt. Det er mye som tyder på at det blir et faststoffbatteri og dermed muligens kreve mindre plass.
Det betyr også at den står på vanlige stålfjærer, ikke luft som på de to større SUV-ene.
Men kjører den i nærheten så behagelig som ET5, trenger du ikke bekymre deg nevneverdig for verken komfort eller kjøreegenskaper. For her er det multilinkoppheng med kontinuerlig kontroll av både dempere og understell.
Slik ser den ut
Den glatte formgivningen kjennes igjen fra EL7 og du vil knapt se forskjell, selv om de er svært ulike.
Fronten er omtrent identisk, med smale horisontale kjørelys, men er første Nio med Smart Matrix i de stående hovedlysene.
De skal være styrt av både kameraene og lidaren, som står som buler på taket, nok et kjennetegn på de siste modellene.
Nio presenterte også stasjonsvogna ET5 Touring på arrangementet. Sjekk videoen av den her:
Elbil.no kommer snart tilbake med en egen sak om ET5. Nå tilbake til EL6.
Bilen har de samme skarpe knekkene over hjulene og dørhåndtakene er skjulte.
Men vinduene går i flush, altså helt jevnt uten lister, selv om det er rammer i dørene, helt fra forrest til bakerst. Stilig, og man har unngått mange karosseriskjøter.
Baklyktene er annerledes, uten knekken opp i begge ender. Refleksene nederst på bakfangeren har også annen plassering.
Innvendig
Bilen innvendig er som snytt ut av sine søsken. Et rent design med egen liggende instrumentskjerm, samt en stående og lett betjent multimediaskjerm.
Den har skjulte ventilasjonskanaler med duft og de eneste knappene du finner er bilmeny, varselblink og opplåsing av dører på en høyt plassert to-etasjes midtkonsoll.
Figuren Nomi er ekstrautstyr du klarer deg fint uten.
Rattet er omtrent like enkelt, med to betjeningskontroller til adaptiv fartholder, multimeida og menyer i instrumentpanelet.
Utstyrsnivået er potensielt høyt, dersom du inkluderer en eller begge komfortpakkene. Da kan du meske deg i elektrisk betjente stoler med kjøling, varme og massasje i alle fire ytterplasser.
Passasjeren har det kineserne kaller dronningstol, et liggesete med skammel. Baksetet får elektrisk justering av seteryggen.
Så sprek blir den
Drivlinja hentes fra sedanen ET5. Det vil si firehjulsdrift med motor på 150 kW (204 hk) i front og 210 kW (286 hk) bak. Totalt byr den på 360 kW (490 hk) og solide 700 Nm.
Batteriene er også de samme: Du velger mellom 75 og 100 kWt batteri.
Bilen får rekkevidde på 529 kilometer etter WLTP-standarden med den store batteripakka. Ikke all verden, med tanke på hvor stort batteriet er.
Maks ladehastighet er på moderate 126 kW på det største og 140 på det minste batteroåalla, så du må vente lenge ved hurtigladerne.
Ladeluka har havnet på venstre bakskjerm. Det er praktisk hvis du vil bruke en av Teslas 1.600 av totalt 6.500 hurtigladere i Norge.
Har du en batteribyttestasjon i nærheten, må du regne med å bruke ca seks minutter fra du parkerer på utsiden til du er ute igjen med 90 prosent batterikapasitet.
Gulrota er at det trolig kommer et batteri på 150 kWt om en et års tid, med nærmere 800 kilometer rekkevidde.
Smarting
I tillegg ramses det opp voldsom datakraft, 23 sikkerhets- og kjøreassistentfunksjoner, 9 kjøreprogrammer, samt intelligent og kontinuerlig understellkontroll av fem-links hjulopphenget.
Bilene har selvfølgelig oppdatering over nettet, og dette blir faktisk bedre og bedre. Det skulle da også bare mangle, for det er fortsatt ting å sette fingeren på ved modellene som ruller på veien i dag.
En av disse er prosedyren for å lade på batteribyttestasjonene. Det skal ha blitt mye enklere enn før.
Endelig
Nio hevder deres nye biler er klare for selvkjøring, i teorien. De har 33 sensorer, og LiDAR, men dette systemet har så langt ikke fungert i Norge.
EL6 har det ET5 mangler, nemlig god bagasjeplass. Det gjør at vi tror denne kan appellere mer.
Vi snakker om et bagasjerom på ganske enorme 668 liter med gulvet i nederste posisjon. Tilsvarende er bagasjeplassen på 579 liter med gulvet i øverste posisjon, og på 1.430 liter med nedslåtte bakseterygger.
Og bilen har noe vi er glade for i Norge, nemlig en fullverdig skiluke. I baksetet er det en rygg med 40/20/40-delilng.
Et tilhengerfeste som kan trekke 1.200 kg er kanskje noe skuffende, men takrails som tar 75 kilo, settes nok pris på av takboks-fansen.
Viktigste til nå
Nio kaller dette sin viktigste bil til nå. Vi er enige.
Den største konkurrenten er prispresseren Tesla Model Y Long Range. Den koster fra 518.000 kroner.
Nå har de lansert pakker for å få billigste modell under momsgrensa.
Her er prisene
- Komfortpakke kr 12.000,-
- Full komfortpakke kr 18.000,-
- Lounge-sete kr 8.000,-
- Nomi Mate kr 3.000,-
- Oppvarmet brønn for vindusviskerne kr 1.200,-
- Spesiallakk kr 12.000,-
- Et av fire interiør kr 4.000,-
- Felger kr 0-24.000,-
- Oransje bremsekalipere kr 4.000,-
Går du amok, kan bilen koste deg 535.200 kroner.
Da får du en svært romslig, kjøreglad og sprek bil med firehjulsdrift, 50:50 vektfordeling og avansert understell, som samtidig byr på sjukt luksuriøs komfort for fire og et behagelig lavt støynivå.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!