Hopp til innhold

Ragde Charge med milepæl: Nå har de kortbetaling på alle ladestasjonene

RAGDE CHARGE: Ragde har nå kortlesere på alle sine ladestasjoner. Avbildet er en lader på Innlandsporten navngitt «Mamma» til ære for morsdagen. Foto: Ragde Charge.

Hurtigladere med kortterminal blir snart et vanlig syn. Hos Ragde Charge kan du allerede nå bruke kort på alle laderne deres.

Innen utgangen av 2025 skal alle hurtigladere i Norge ha muligheten for kortbetaling.

Ragde Charge, ladeavdelingen til Ragde Eiendom, forteller nå at de er i mål med å installere kortterminaler på alle sine hurtigladere.

Ragde Charge ble stiftet i 2021 og bygger hovedsakelig ut offentlige ladere på eiendommer som tilhører moderselskapet.

De hadde et uttalt mål om å gjøre lading intuitivt og enkelt, og la fra starten opp til at det skulle være mulig å bygge inn kortterminal i etterkant.

Nå i 2024 har det endelig kommet på plass.

Enklere for kunden

Daglig leder i Ragde Charge, Christoffer Pihl, er godt fornøyd:

– Det fungerer egentlig kjempebra. Vi piloterte første kortbetaling på sensommeren i fjor, sier han.

KLAR MED KORT: Christoffer Pihl, daglig leder i ladeselskapet Ragde Charge.

Før kortterminalen kom, kunne man betale via Vipps, ladebrikker eller roaming-baserte apper som Ladeklubben.

– Vi så at andelen kunder som benyttet kortbetaling fort utgjorde 30 prosent av alle transaksjonene, dette uten at vi hadde gjorde noen form for markedsføring. Så at det var et kjærkomment tilskudd, var det ikke tvil om, sier Pihl.

– Folk synes at det er fint å slippe alle appene. Det var et standpunkt vi tok ganske tidlig, at vi ikke skulle bli «nok én app» og heller tilby den betalingsløsningen kundene ønsker, sier han.

– Vi opplever at kunden setter pris på det. Kortbetaling fjerner på mange måter et mellomledd i ladeprosessen, og reduserer mulighetene for feil, konstaterer Pihl.

Stortinget vedtok:

Det blir kortbetaling på både nye og gamle hurtigladere i 2025 

Til tross for gode erfaringer så langt, har det også vært tilbakemeldinger på ting som kan gjøres bedre:

– Man møter noen utfordringer siden RFID-scanneren og paychip-scanneren kan se litt like ut. Noen kunder bommer derfor når de skal starte lading. For å unngå situasjoner som dette, jobber vi kontinuerlig med å forbedre informasjon, tydelighet og kundereise, forklarer Pihl.

– Vi har installert en kortterminal på hver lader, da vi mener at dette gir den beste brukeropplevelsen, sier Pihl.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Flere prosjekter

Nå som kortbetalingen er sikret, har Ragde Charge andre mål for øyet:

– Det som kanskje er mest interessant er pilotprosjektet vi har holdt på med i Moss, forteller Pihl.

– Der har vi en stor næringseiendom hvor vi har etablert et ladetorg med høyt fokus på gjenbruk og bærekraft.

På denne lokasjonen er det et solcelleanlegg som bidrar med strøm, i tillegg til at batterier fra gamle Nissan Leaf bidrar som strømlager:

– Elbilbatterier kan fortsatt ha god kapasitet etter de kasseres fra bilindustrien, og kan gjøre god nytte til andre formål. Batteriene blir grundig testet og vedlikeholdt, før de lever videre i mange år i denne installasjonen, sier Pihl.

Nissan LEAF
TIL GJENBRUK: Et typisk Nissan Leaf-batteri før det lever videre som batteribank på ladestasjonen.

– Smarte styringssystemer optimaliserer energiflyten for å sikre best mulig utnyttelse av solenergien, høyest mulig ladeeffekt, lavest mulig påvirkning på kraftnettet og lavest mulig strømkostnader.

– Så jobber vi selvfølgelig med ladekonsepter som Plug & Charge og Autocharge, da. Som vi også håper på å få testet og rullet ut i løpet av året.

Elbilmodellene som er klargjort for enklere lading:

Sjekk bilene som er klare for Plug&Charge

– Dette er den mest smidigste ladeløsningen du kan ha. Parkere ved en Ragde Charge-lader, plugge i kabelen, lade, for så å bare kjøre videre når landingen er avsluttet, sier Pihl.

– Før sommeren vil vi åpne to nye lokasjoner. Et ladetorg på Strømsø Senter i Drammen, og et ladetorg på Trekanten Senter i Bodø. Laderen i Bodø blir den den nordligste laderen vår, avslutter han.

Her finner du Ragde Charge-ladestasjoner:

LokasjonStedAntall hurtigladepunkterEffekt opptil
Thorvald Meyers Gate 11 (Ved Mølla P-Hus)Oslo10240kW (400kW lader installeres ila våren)
McDonalds UllevålOslo4240kW
Brobekkveien 80 (Ved Storcash)Oslo2 (4)180kW (Utvides til 4 ladepunkter ila våren)
Rema 1000 EtterstadOslo2180kW
Strømsø SenterDrammen4180kW (Ferdigstilles ila vår 2024)
TrysilsenteretTrysil6240kW
Rema 100 TrysilTrysil6240kW
Innlandsporten (Etter Espa Bolleland)Stange6400kW
Europris RingebuRingebu4240kW
Kiwi HemsedalHemsedal6240kW
Kiwi Hagafoss (På vei mot Geilo)Hol2120kW (Oppgraderes til 180kW ila våren)
Sydsiden HandelsparkMoss6240kW
Stoa SenteretArendal6240kW
Rørgata 10Kristiansund4240kW
Smibakken 10 (Breiviksenteret)Ålesund4240kW
Trekanten SenterBodø4150kW (Ferdigstilles ila vår 2024)
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også