Hopp til innhold

Nå kommer elbilene i norsk motorsport

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

HEVDER SEG: Elbilen har mange fordeler i autoslalom. Jan Petter Haugland deltar med Peugeot e-208. Foto: Roy Nilsen

Flere hevder seg med elbil i autoslalom.

I forrige uke tok vi en grand opening av lynladerne på Rudskogen Motorsenter. De ønsker å legge til rette for elbiler på banekjøring. For det begynner å røre seg på elbilfronten i norsk motorsport. Lite visste vi om at det har vært kjørt med elbiler i autoslalom i Norge siden 2017, og nå som utvalget av biler øker, er det blitt flere av dem. Den som gjorde oss oppmerksom på det, var Jan Petter Haugland – sønnen til legenden John Haugland, som var fabrikkjører for Skoda gjennom 70- og 80-tallet.
VETERAN: Øyvind Lunde har kjørt med Opel Ampera-e i årevis allerede. Nå får han selskap av stadig flere. Foto: Roy Nilsen
  Jan Petter kjørte sitt første løp i 2013 med en ultralett Opel Speedster. Selvfølgelig har han kjørt klassisk hekkmotorisert Skoda også, en Skoda 130 L 1985 modell, som tilfeldigvis hans første bil som 18-åring. Farens kontakter og kunnskaper fikk bilen til å fungere bra i klasse 4 veteran. Han har også kjørt farens fabrikkbygde Skoda 130 RS løpsbil, som ble brukt i rally frem til 1983.

Overgang til elbil

Jan Petter kjøpte sin første elbil som privatbil i 2019.
ELBIL PÅ BANE: Jan Petter Haugland synes flere burde prøve elbilen sin på bane.
– Mange anser elbiler som kjedelige. Jeg kan være enig i at det finnes kjedelige elbiler, men mange av dem er virkelig morsomme å kjøre, både med tanke på kjøreegenskaper, ytelser, og respons når watt-pedalen trykkes ned, forteller Haugland. I løpet av en autoslalom-omgang, er man på og av gasspedalen flere titalls ganger. I en elbil er full effekt tilgjengelig momentant hver gang gassen trykkes ned, uavhengig av hastighet. Jan Petter så på flere biler, men falt på Peugeot e-208. Med en vekt på rundt 1.450 kg, er den lett til å være elbil og kompakt i størrelse, noe som også er en fordel i autoslalom. Samtidig har den presise og gode kjøreegenskaper. – Det som betyr mindre for klokka sin del, er at jeg også syns den ser tøff ut, og den gir meg en sportslig følelse allerede når jeg setter meg inn i bilen. Han kontaktet Peugeot forhandler Haugerud og Foss bil, presenterte ideen sin og fikk deres støtte. Bilen han kjører er helt original. Den lever et rolig liv som demonstrasjonsbil på ukedagene, men går sikksakk som løpsbil i helgene. Les vår test av Peugeot e-208
PROFF BAK RATTET: Martin Ellegård er 4 ganger Norgesmester i gokart og har fått frie tøyler for å få fart på en Opel Corsa-e. Han tror han kan hevde seg godt med elbil. Foto: Roy Nilsen
 

– Gøy!

En annen vi trolig vil se høyt oppe på resultatlistene, er Martin Ellegård. 24-åringen er fire ganger norgesmester i gokart og prøvde seg på autoslalom i 2019, siden hjemmebanen hans skulle arrangere løp.
NORGESMESTER I GOKART: Martin Ellegård har fått avtale med Opel i autoslalom denne sesongen.
– Dette var så gøy at jeg bestemte meg for å kjøre litt mer i 2020. Jeg hadde allerede hadde bestemt meg for å slutte med gokart etter 15 år i sporten. Denne sesongen har han inngått et samarbeid med Opel-importør Bertel O. Steen og skal preppe en Opel Corsa-e til å fungere i autoslalom. Les vår test av Opel Corsa-e

Derfor egner elbilen seg i autoslalom

– Jeg har lenge tenkt at elbiler burde være svært egnet til autoslalom med tanke på momentkurven og mangelen på gir, sier Martin. En elbil veier gjerne betydelig mer enn en fossilbil. Høy vekt er ingen fordel. Men den ekstra vekta er i all hovedsak vekt av batteriet. Batteriene i en elbil plasseres lavt i bilen, og fordeles utover i gulvet. Det gir bedre vektbalanse enn de fleste fossile biler, som gjerne har både motor og girkasse helt i fronten på bilen. Selv om høy vekt er en ulempe, kompenseres det av lavere tyngdpunkt og bedre vektbalanse. LES OGSÅ: Så mye sparer du på å velge elbil
PREPPET: VW e-Golf hadde klasseledende understell da den kom på markedet. Med senket understell og større hjul, biter den enda bedre fra seg. Foto: Roy Nilsen
 

Fin for nybegynnere

– Førsteinntrykket mitt er at elbiler er konkurransedyktige i sporten selv om de ofte veier mer. Gassresponsen og pedalfølelsen på Corsa-en er meget god og det er lett å balansere mengden effekt og bremsekraft. Bilen er veldig lett å navigere gjennom løypa med med god utveksling på styresnekken. Vekta på bilen føles ikke som et problem. Bilen er også egnet for nybegynnere innenfor sporten siden antiskrenssystemet hindrer deg i å gjøre store feil uten å begrense hastigheten for mye. Oppførselen til bilen kan beskrives som lite dramatisk, lettkjørt og med en god vektbalanse, forteller gokart-mesteren. Både Martin og Jan Petter håper at flere vil delta med elbil i autoslalom. – Dette er sport hvor elbiler trives godt, og jeg kan sterkt anbefale andre om å prøve dette, sier Martin. Er du nysgjerrig? Sjekk ut autoslalom.no

Her er alle klassene

  • Klasse 1: Standard bil • NB: Ikke mindre enn 8 kg/HK (10,91 kg/kw)
  • Klasse 2: Modifisert bil • Trimmet/senket/sportsunderstell m.m.
  • Klasse 3: Debutanter/nybegynnere • Inntil 5 løp før overgang til kl. 1 eller kl. 2
  • Klasse 4: Veteranbiler • Biler som er 30 år eller eldre (minst 3 deltakende biler)
  • Klasse 5: Junior/ledsager • Førere 16-19 år øvelseskjøring m/ledsager
  • Klasse 6: Elbiler • (Minst 3 deltakende biler)
Klasse 6 elbiler oppsto først i 2017. Men det har fra tid til annen deltatt noen med elbil i de «fossile» klassene. Den mest trofaste har vært Øyvind Lunde, først med Think og deretter med Opel Ampera-e. Dersom det er færre enn tre biler påmeldt i en klasse, plasseres man i andre klasser. I Norge er det et stort og aktivt autoslalom-miljø på Vestlandet (Haugesund, Bergen, Voss og Ålesund), og et stort miljø på Østlandet. På løpene i Gol/Hemsedal er det ofte deltagere fra begge kanter av landet.

Disse kjører elbil i Autoslalom

  • Stian Aarskog – Tesla 3. Kapret noen førsteplasser i klasse 2.
  • Andreas Eide Solbakken –  BMW  I3. Vant også løp i klasse 1.
  • Morten Revheim Steffensen – e-Golf.
  • Jan Petter Haugland – Peugeot e-208.
  • Øyvind Lunde – Opel Ampera-e.
  • Knut Bekkedal – e-golf,
  • Martin Ellegård – Opel Corsa-e