Ladbare hybrider fases ut: Nær halvparten av modellene er borte
I fjor hadde vi 97 forskjellige bilmodeller av ladbare hybrider. I år er tallet nesten halvert til 55.
─ Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lenger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Salget av ladbare hybrider stiger både i Europa, USA og Kina. Men i Norge er det nærmest bom stopp.
Næringsmarkedet følger etter
Elbilandelen for personbiler er på 91,8 prosent i juli, nest høyest noensinne. For året som helhet er elbilandelen på 85,5 prosent så langt i år. I privatmarkedet er elbilandelen for juli på 93,6 prosent.
I næringsmarkedet er elbilandelen på rekordhøye 89,3 prosent. Opp fra 67,4 prosent i juni.
Alle opplysninger er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Endringer i avgifter for ladbare hybrider
Elbilforeningen har lenge jobbet for å øke engangsavgiften for ladbare hybrider, særlig den skattefordelen som lå i vektfradraget i engangsavgiften.
Fra første juli ble også leasingreglene endret slik at det nå ikke lenger er like lønnsomt for leasingselskapene å kjøpe inn forurensende biler.
─ Nå ser vi effekten av politikkomleggingen, sier Christina Bu.
Den stadig økende etterspørselen etter elbiler, den varslede endringen i engangsavgiften og det klare målet om 100 prosent elbilsalg i 2025 har ført til at stadig flere bilimportører har droppet fossilmodellene.
Det er bare Toyota som frem til nå har solgt hybridbiler i særlig volum i Norge. Yaris ligger for eksempel på 5. plass over mest solgte bilmodeller så langt i år. Tabellen nedenfor viser hvordan utvalget har gått ned for alle drivstoff bortsett fra elbil.
For første gang er det flere elektriske bilmodeller enn bensinmodeller å velge mellom.
─ Likevel er det fortsatt flere fossile modeller å velge mellom enn elektriske. Med et politisk mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025, er det all grunn til å forvente en enda kraftigere redusering av biler med utslipp framover, sier Christina Bu.
Mer trengs for å nå 2025-målet
Selv om Elbilforeningen er fornøyd med utviklingen, mener organisasjonen at flere ting må gjøres i statsbudsjettet til høsten.
For å nå klimamålene for veitransporten mener Elbilforeningen blant annet at:
- Det trengs virkemidler for å sikre at elbiler også vinner konkurransen i varebilmarkedet.
- Elbilandelen for biler som leases må opp.
- Fordelsbeskatningen for firmabiler gjør det i dag i realiteten lønnsomt for mange å velge fossilbil. Det må endres.
- Miljøprofilen i engangsavgiften for forurensende biler må styrkes.
- Man må komme skikkelig i gang med elektrifiseringen av tungtransporten.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.