Hopp til innhold

Ladbare hybrider fases ut: Nær halvparten av modellene er borte

HYBRIDBILENE FORSVINNER: Mens markedet for ladbare hybrider øker til dels kraftig i andre markeder, går nordmenn direkte til elbil. Foto: Jamieson Pothecary / Elbil.no

I fjor hadde vi 97 forskjellige bilmodeller av ladbare hybrider. I år er tallet nesten halvert til 55.

─ Ladbare hybridbiler hadde en funksjon da de kom på markedet, men nå har vi ikke bruk for denne teknologien lenger, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Salget av ladbare hybrider stiger både i Europa, USA og Kina. Men i Norge er det nærmest bom stopp.

Næringsmarkedet følger etter

Elbilandelen for personbiler er på 91,8 prosent i juli, nest høyest noensinne. For året som helhet er elbilandelen på 85,5 prosent så langt i år. I privatmarkedet er elbilandelen for juli på 93,6 prosent.

I næringsmarkedet er elbilandelen på rekordhøye 89,3 prosent. Opp fra 67,4 prosent i juni.

Alle opplysninger er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Endringer i avgifter for ladbare hybrider

Elbilforeningen har lenge jobbet for å øke engangsavgiften for ladbare hybrider, særlig den skattefordelen som lå i vektfradraget i engangsavgiften.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Fra første juli ble også leasingreglene endret slik at det nå ikke lenger er like lønnsomt for leasingselskapene å kjøpe inn forurensende biler. 

─ Nå ser vi effekten av politikkomleggingen, sier Christina Bu. 

Den stadig økende etterspørselen etter elbiler, den varslede endringen i engangsavgiften og det klare målet om 100 prosent elbilsalg i 2025 har ført til at stadig flere bilimportører har droppet fossilmodellene.

To av fem bilmerker er nå helelektriske i Norge:

27 bilmerker selger nå bare elbiler

Det er bare Toyota som frem til nå har solgt hybridbiler i særlig volum i Norge. Yaris ligger for eksempel på 5. plass over mest solgte bilmodeller så langt i år. Tabellen nedenfor viser hvordan utvalget har gått ned for alle drivstoff bortsett fra elbil.

For første gang er det flere elektriske bilmodeller enn bensinmodeller å velge mellom.

─ Likevel er det fortsatt flere fossile modeller å velge mellom enn elektriske. Med et politisk mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025, er det all grunn til å forvente en enda kraftigere redusering av biler med utslipp framover, sier Christina Bu. 

Mer trengs for å nå 2025-målet

Selv om Elbilforeningen er fornøyd med utviklingen, mener organisasjonen at flere ting må gjøres i statsbudsjettet til høsten.

For å nå klimamålene for veitransporten mener Elbilforeningen blant annet at:

  • Det trengs virkemidler for å sikre at elbiler også vinner konkurransen i varebilmarkedet.
  • Elbilandelen for biler som leases må opp.
  • Fordelsbeskatningen for firmabiler gjør det i dag i realiteten lønnsomt for mange å velge fossilbil. Det må endres.
  • Miljøprofilen i engangsavgiften for forurensende biler må styrkes.
  • Man må komme skikkelig i gang med elektrifiseringen av tungtransporten.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også