NXT Gen Cup: Skal kjøre sammen med Formel E
Ideen om en elektrisk juniorcup kom i 2021. Etter bare én sesong har den nå fått innpass i det aller helligste.
Dette ble offentliggjort på elbilmessen eCarExpo nylig.
For det er ikke bare deg og meg som skal bli grønnere. Racing skal også bli karbonfritt.
Det skal i ærlighetens navn sies at mye er gjort mye allerede: Formel 1 blir mer og mer elektrisk, flere racing-serier går på biodrivstoff og rallycross har begynt med elektriske biler.
Konverterer selv
Vi møter Christer Axelsson på eCarExpo. Han er markedssjef i NXT Gen Cup, som ble startet av Fredrik Lestrup og Lestrup Racing Team.
Der står de stand med racingpreppa Minier, og de har plassert en ute i ved inngangen også.
– Det er en helelektrisk asfaltracer med en motor som kan ta ut opp til 280 hester fra et batteri på 30 kWt. Vi kjører med rundt 180 hk, men det høye dreiemomentet gjør at den føles rask, sier Axelsson.
Han forteller at ideen startet i 2021. Filosofien er at de skal gi neste generasjon racingførere neste generasjon biler, altså elbiler.
NXT Gen Cup får tomme karosserier fra BMW (som eier Mini) og installerer motorer med styreenhet og spesiallagde batterier som passer for racing fra spanske QEV Technologies.
Motorene er for øvrig de samme som man bruker i RX2e (rallycross), men her har man altså bare en av dem.
Slik oppsettet er nå, skal bilene kunne gå heat på 20 minutter, og batteriene, som ikke er klargjort for hurtiglading, lades opp igjen på en drøy time.
Understellet kommer fra Öhlins og bilene har selvfølgelig bur. Alt inkludert veier bilen bare 1.150 kilo.
– Vi bygger og drifter alle bilene i serien. Det er 20 biler til start, vi frakter bilene til og fra race, utfører service før, under og etter racene og skaffer alle hovedsponsorene. Vi lar dørene være blanke, slik at førerne kan skaffe noen sponsorer selv, forteller Axelsson.
Frem til nå har det kostet 45.000 euro for å være med i serien, men da trenger du bare ta med deg hjelm og kjøredress, så ordner NXT Gen Cup resten.
– Det er ment å være en enkel og billig inngangsbillett inn i racing. Elbilene krever mye mindre vedlikehold. Det kreves like mange personer til å drifte to fossilbiler som 20 av disse, forteller Christer.
Inn i det aller helligste
Og nå skal de få kjøre juniorserien med Mini sammen med Formel E og DTM. Formel E viser hvor mye potensiale det finnes i el-racing.
På ni sesonger har bilene utviklet seg til å gå dobbelt så fort med halvparten så tungt batteri, uten pit stop.
Og de kunne gått fortere, men får ikke lov til å kjøre med slicks, trolig for at serien ikke skal komme for tett på andre Formel-serier.
Og da blir serien ganske mange knepp artigere å delta i. For nå kjøres det i Formel E-løpene som går i Europa. Det vil si Misano, Monaco, Berlin og London.
De vil også kjøre med DTM på Norisring og Hockenheim.
Dyrere
Det gjør også at serien er blitt dyrere for de 20 som er gode nok til å få et sete i bilene. Nå koster det 80.000 euro.
Dette er en såkalt enhetscup. Det vil si at alle bilene er nøyaktig like. Og for å være sikre på det, kjører man aldri samme bil gjennom sesongen. De rulleres etter hver løpshelg.
NXTGEN Racing sørger for at ditt personlige sete blir flyttet og alle personlige innstillinger er gjort før løpshelga.
Spennende racing
NXT Gen Cup har adoptert noe av hva man har i Formel E.
Du har for eksempel en boost-knapp på rattet, der du får 60 hester ekstra i fem sekunder. Den kan du bruke to ganger i løpet av det korte løpet.
Det gir mer forbikjøringer og oftere skifte av førere i toppen på feltet.
Dessuten er alle resultatfiler åpne for alle bilene, så andre sjåfører kan analysere din fart, bremsepunkter etc. etter løpet.
Det gjør at alle kan pushe mer og bli bedre, samtidig som løpene blir raskere og gøyere å se på.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!