Hopp til innhold

NXT Gen Cup: Skal kjøre sammen med Formel E

TIL DEKKET BORD: NXT Gen Cup ønsker å hjelpe juniorer inn i motorsporten med elektriske racingbiler. De stiller med bil, mekanikere, transport og sponsorer. Da får de kjøre sammen med Formel E og DTM.

Ideen om en elektrisk juniorcup kom i 2021. Etter bare én sesong har den nå fått innpass i det aller helligste.

Dette ble offentliggjort på elbilmessen eCarExpo nylig.

For det er ikke bare deg og meg som skal bli grønnere. Racing skal også bli karbonfritt.

Det skal i ærlighetens navn sies at mye er gjort mye allerede: Formel 1 blir mer og mer elektrisk, flere racing-serier går på biodrivstoff og rallycross har begynt med elektriske biler.

ARTIG: Mini er morsom i utgangspunktet. Med helt ny racingtilpasset understell, motor og batteripakke, skal dette være en klimavennlig og rimelig inngang til racing.

Konverterer selv

Vi møter Christer Axelsson på eCarExpo. Han er markedssjef i NXT Gen Cup, som ble startet av Fredrik Lestrup og Lestrup Racing Team.

Der står de stand med racingpreppa Minier, og de har plassert en ute i ved inngangen også.

– Det er en helelektrisk asfaltracer med en motor som kan ta ut opp til 280 hester fra et batteri på 30 kWt. Vi kjører med rundt 180 hk, men det høye dreiemomentet gjør at den føles rask, sier Axelsson.

GRUNN TIL Å SMILE: Ideen ble unnfanget for tre år siden og de har bare kjørt en full sesong, men er allerede en del av Formel E-sirkuset på de løpene som går i Europa. Markedssjef Christer Axelsson har all grunn til å smile.

Han forteller at ideen startet i 2021. Filosofien er at de skal gi neste generasjon racingførere neste generasjon biler, altså elbiler.

NXT Gen Cup får tomme karosserier fra BMW (som eier Mini) og installerer motorer med styreenhet og spesiallagde batterier som passer for racing fra spanske QEV Technologies.

Motorene er for øvrig de samme som man bruker i RX2e (rallycross), men her har man altså bare en av dem.

BITTELITEN: Motoren som driver forhjula veier bare 28 kilo og kan ta ut 280 hester. Til gjengjeld veier batteriet 280 kilo.

Slik oppsettet er nå, skal bilene kunne gå heat på 20 minutter, og batteriene, som ikke er klargjort for hurtiglading, lades opp igjen på en drøy time.

Understellet kommer fra Öhlins og bilene har selvfølgelig bur. Alt inkludert veier bilen bare 1.150 kilo.

– Vi bygger og drifter alle bilene i serien. Det er 20 biler til start, vi frakter bilene til og fra race, utfører service før, under og etter racene og skaffer alle hovedsponsorene. Vi lar dørene være blanke, slik at førerne kan skaffe noen sponsorer selv, forteller Axelsson.

TUNG PASSASJER: Batteriet er egenutviklet for å tåle mer varme og raskere effektuttak. Det er på 30 kWt og holder til heat på 20 minutter, altså like lange heat som man kjører med fossilbiler.

Frem til nå har det kostet 45.000 euro for å være med i serien, men da trenger du bare ta med deg hjelm og kjøredress, så ordner NXT Gen Cup resten.

– Det er ment å være en enkel og billig inngangsbillett inn i racing. Elbilene krever mye mindre vedlikehold. Det kreves like mange personer til å drifte to fossilbiler som 20 av disse, forteller Christer.

FØRSTE MØTE: Sjekk da vi fikk tilgang over alt… nesten under Formel E i Berlin 2023.

Inn i det aller helligste

Og nå skal de få kjøre juniorserien med Mini sammen med Formel E og DTM. Formel E viser hvor mye potensiale det finnes i el-racing.

På ni sesonger har bilene utviklet seg til å gå dobbelt så fort med halvparten så tungt batteri, uten pit stop.

Bli med elbil.no på det elektriske bil-sirkuset:

Slik fungerer Formel E

Og de kunne gått fortere, men får ikke lov til å kjøre med slicks, trolig for at serien ikke skal komme for tett på andre Formel-serier.

RASKE: Elbilene gjør det utrolig bra i autoslalom Jan Petter Haugland ble norgesmester med en standard Peugeot E-208.

Og da blir serien ganske mange knepp artigere å delta i. For nå kjøres det i Formel E-løpene som går i Europa. Det vil si Misano, Monaco, Berlin og London.

De vil også kjøre med DTM på Norisring og Hockenheim.

Dyrere

Det gjør også at serien er blitt dyrere for de 20 som er gode nok til å få et sete i bilene. Nå koster det 80.000 euro.

BURET INNE: Bilene er selvfølgelig skikkelig racingspekket. Førere bytter biler etter hvert løp. Da flyttes dører med sponsorer og de spesialtilpassede setene over.

Dette er en såkalt enhetscup. Det vil si at alle bilene er nøyaktig like. Og for å være sikre på det, kjører man aldri samme bil gjennom sesongen. De rulleres etter hver løpshelg.

NXTGEN Racing sørger for at ditt personlige sete blir flyttet og alle personlige innstillinger er gjort før løpshelga.

JA: Et trykk på den kule knappen så får du 60 hester ekstra. Cupen skal være gøy å kjøre og gøy å se på.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Spennende racing

NXT Gen Cup har adoptert noe av hva man har i Formel E.

Du har for eksempel en boost-knapp på rattet, der du får 60 hester ekstra i fem sekunder. Den kan du bruke to ganger i løpet av det korte løpet.

Det gir mer forbikjøringer og oftere skifte av førere i toppen på feltet.

Dessuten er alle resultatfiler åpne for alle bilene, så andre sjåfører kan analysere din fart, bremsepunkter etc. etter løpet.

Det gjør at alle kan pushe mer og bli bedre, samtidig som løpene blir raskere og gøyere å se på.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også