De som bestiller nå får bil i slutten av mars: Nio ET5 avduket i Norge – her er prisene
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Både rekkevidde, priser og selve bilen ble avdekket i dag. Og prismessig går denne doningen rett i strupen på Tesla Model 3.
Opprinnelig sto det i denne artikkelen at Nio ET5 skulle utleveres til de første norske kundene i januar. Det riktige er i slutten av mars, som artikkelen nå er oppdatert med.
Nio har nå annonsert prisene på den mellomstore elektriske sedanen Nio ET5.
Og for å ta det viktigste for mange av dere først:
Denne modellen prises fra 409.000 kroner i Norge – vel å merke dersom du velger å benytte deg av Nios særegne batteri-abonnementsordning.
Se for øvrig vår bildekarusell lenger ned i denne artikkelen.
Dyrere med eget batteri
Om du derimot velger å kjøpe bilen med batteri, koster den fra 499.000 kroner med et 75 kWt-batteri.
Begge prisvariantene kan mistenkes å ha en sammenheng med prisingen av Teslas sedan.
Om du skal ha ha drift på alle fire på en Tesla Model 3, må du for øyeblikket ut med 494.990 kroner.
ET5, som også er en firehjulstrekker, tøffer seg ikke bare i prisduellen, men også i «lyskryssduellen»:
0-100 km/t går unna på 4.0 sekunder, 2.1 sekunder raskere enn innstegsmodellen av Tesla Model 3.
Kan bestilles fra i dag – medgir å ha skjelt mot Tesla-priser
Ut fra de norske prisene som nå er ute av sekken, kan det altså virke som om Nio har peilet seg ut Tesla Model 3 som en hovedkonkurrent – en bil som av utseende heller ikke er direkte ulik Nio ET5.
– Vi har selvsagt tenkt på det, men det er ikke det eneste vi har sett på når det gjelder prisingen i Norge, sier Nio-sjef Marius Hayler, som er leder for Nio i både Norge og Danmark.
Og bestiller du bilen nå, kan du regne med å få den i slutten av mars, opplyser Hayler.
Muligheten for å bestille ET5 dukket da også hendig nok opp på Nios norske nettside i dag.
To Nio-nyheter presentert samtidig
Nio ET5 ble altså presentert for aller første gang på norsk jord i dag, selv om det naturlig nok har vært mulig å smugkikke på modellen i en god stund allerede diverse steder på internett.
Så også her på elbil.no, selv om neppe all informasjonen vi baserte oss på i artikkelen den gang stemmer fullstendig med bilen som nå nærmer seg norske kunder:
Avdukingen skjedde på Rudskogen, der Nio samtidig introduserte en annen bilnyhet de snart kommer med: Den mellomstore SUV-modellen EL7.
Men det var bare førstnevnte bil som ble vist frem fysisk – og som med en anelse pomp og prakt ble avduket foran et knippe biljournalister og andre spesielt inviterte som hadde tatt turen til bilbanen i Østfold.
Grunnen til at vi var invitert til nettopp Rudskogen, var at de fremmøtte samtidig skulle få anledning til å prøvekjøre Nios lett luksuriøse og betydelig større sedan: ET7.
Den bilen kan du lese mer om her:
Denne modellen ligger nemlig foran både ET5 og EL7 i lanseringsløypa, men er ennå ikke å se på norske veier.
Elbil.no kommer tilbake med våre første kjøreinntrykk av denne modellen om ikke lenge, men nå skal vi tilbake til dagens avdukingsobjekt, ET5.
0-100 på fire blank
ET5 er NIOs første mellomstore sedan på det norske markedet, og bilen blir den av Nio-modellene som gir deg flest valgmuligheter med tanke på fargevalg.
Den byr blant annet på et 1,25 kvadratmeter stort panorama-glasstak, den klassiske fastback-silhuetten, IllumiBlade-baklykter, soft-close-dører, innfelte håndtak og muligheten til å akselerere fra 0 til 100 km/t på fire sekunder.
ET5 kan altså kjøpes med eller uten den såkalte «Battery as a Service»-løsningen til Nio, en løsning der du altså kjøper bilen uten batteri, men i stedet leier dette til en egen månedspris.
Denne løsningen gir deg blant annet gir deg muligheten til å benytte NIOs batteribyttestasjoner.
– 97 prosent velger batteriabonnement, basert på vår eksisterende kundestatistikk fra ES8, forteller pressetalsmann Asbjørn Mitusch i Nio Norge.
«Eksisterende kundestatistikk» betyr i praksis den store SUV-en ES8, som er den eneste Nio-modellen som allerede er ute på markedet, og som det derfor finnes statistikk og tall på.
Her er prisene med og uten batteri-abonnement
De fleste vil antakelig altså kjøpe bilen med Battery as a Service/BaaS-abonnementet.
Om du derimot velger å kjøpe bilen med batteri, koster den altså 499.000 kroner med et 75 kWt-batteri.
Det gir en WLTP-rekkevidde på 405-445 km.
Går du opp til 569.000 kroner får du bilen med et 100 kWt-batteri som gir en WLTP-rekkevidde på 525-580 km.
Startprisen på 409.000 kroner gjelder altså uavhengig av om du leier et batteri på 75 kWt eller 100 kWt.
Men leieprisen varierer da noe: For førstnevnte batteripakke blir den 1399 kroner i måneden, for sistnevnte 1999.
Det er verdt å merke seg at NIO har hintet om at de snart kommer med et mer avansert batteri på hele 150 kWt.
Velger du Battery as a Service vil du kunne oppgradere til dette batteriet i nær fremtid.
Klimasoner og massasjeseter
NIO inkluderer mye ekstrautstyr og diverse komfortfunksjoner i alle utgaver av bilen.
Du får blant annet to klimasoner med antiallergen-filtre, massasjeseter og seteventilasjon i forsetene, varme i alle seter, et 4K dashboard-kamera og selvkjørings-systemene NIO Adam Super Computing og NIO Aquila Super Sensing.
Nio oppgir for øvrig en luftmotstands-koeffisient på beskjedne 0.24 Cd på denne modellen, og bilen har en toppfart på 200 kilometer i timen.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!