Ny batteriteknologi allerede i år: Nio først med faststoffbatterier?
Nio hevder de er klare til å installere 150 kWt faststoffbatteri i bilene sine allerede senere i år.
Mange har snakket om en elbilrevolusjon når solid state-batteriene, eller faststoffbatteriene, kommer. Revolusjonen starter nå.
Kinesiske Nio hevder at de, helt ifølge planen, er klare til å tilby 150 kWt faststoffbatteri i sine elbiler allerede fjerde kvartal i år. Det har selskapet lovet i et intervju med den statseide mediestedet Securities Times.
Batteriet skal ifølge artikkelen ha en energitetthet på 360Wt per kilo. Batteriet i en tesla Model 3 Long Range har til sammenligning en energitetthet på 150. Det vil si over dobbelt så mye effekt pr. kilo batteri.
Batteriet vil være tilgengelig som en mulighet i alle selskapets elbiler som en følge av deres batteribyttefilosofi.
ES8, som foreløpig er den eneste bilen de selger i Norge, vil få en rekkevidde på 800 kilometer med det nye batteriet. Den mindre SUVen ES6 vil kunne kjøre 900, og ET7, som ble vist i Norge i fjor vil få en rekkevidde på over 1.000 kilometer, men det er ifølge NEDC-standarden, som er noe snillere enn WLTP.
Nio har ikke opplyst om hvem som bygger batteriene, men produsenten WeLion New Energy sa allerede 9. juni i fjor at de planla å lage et faststoffbatteri med kapasitet på 150 kWt, og med energitetthet på 360 Wt per kilo.
Uvisst når vi får dem i Norge
Ingen i Nio Norge har vært tilgjengelige for svar på når vi får disse batteriene her hjemme. Vi vet heller ikke når lansering av flere bilmodeller er planlagt her hjemme.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!