Elvarebilen Nissan Interstar-e: Lanserer stor varebil med 460 km rekkevidde
Med 460 kilometer rekkevidde og mulighet for 2,5 tonn på hengerfestet, blir nok denne interessant for mange.
Frem til nylig har elektriske varebiler vært for dem som liker å planlegge – stort sett på grunn av elendig rekkevidde, særlig om vinteren.
Grunnen er enkel. Varebiler skal helst være så billige som mulig og batterier er fortsatt dyre å produsere.
Stram økonomi i varebilmarkedet
Den store grupperingen Stellantis lager tre størrelser elektriske varebiler under merkenavnene Citroën, Fiat, Opel, Peugeot, Vauxhall og Toyota.
Disse er nøyaktig de samme bilene, bare med litt annen utforming i fronten rundt logoen.
Nissan, Renault og Mercedes har samarbeidet på små varebiler, mens Nissan og Renault har tradisjoner for å samarbeide om mellomstore og store varebiler – som her, med Renault Master og Nissan Interstar.
Også Mercedes, Volkswagen og MAN har til nå samarbeidet på store varebiler.
Ford og Volkswagen har på sin side samme pickup-modell med forskjellig logo, og snart kommer det felles varebil derfra også.
Med et så omfattende samarbeid om utvikling og produksjon, skjønner man at inntjeningsmarginene må være små på slike biler.
Ny Nissan?
Nissan Interstar-e er altså siste skudd på elvarebil-stammen.
Ifølge pressemeldingen fra Nissan om bilen, kommer de tilbake til pris og leveransetidspunkt, men den forteller en del om modellen som er på vei.
Bilen fås med to batteristørrelser, 40 kWt og 87 kWt. De gir 180 eller 410 kilometer rekkevidde, og trekkes på bakhjula med motorer på henholdsvis 130 og 140 hk og 300 Nm.
Interstar blir dermed betraktelig svakere enn Ford E-Transit og femlingene fra Stellantis.
Meningen er at disse bilene skal gå hele arbeidsdagen. Da er det fint at den kan lade med 22 kW ladehastighet når den er tilbake på terminalen.
For på lynlader vil du kanskje ikke stå om du ikke må, med en maks-ladehastighet på 130 kW.
Da skal du ifølge Nissan kunne oppnå 229 kilometer rekkevidde på en halvtime, under ideelle forhold.
Bilen vil ha Vehicle-to-Load og Vehicle-to-Grid-funksjoner.
Det er kjekt for deg som trenger å lade opp elektrisk verktøy fra strømuttak i førerhuset eller i lasterommet.
Og om det ikke finnes strøm på den aktuelle arbeidsplassen den dagen, kan bilen funke som et strømskap eller gi strøm tilbake til nettet.
Kommer i «en rekke» varianter
Luftmotstand og motorvei er elvarebilers hovedfiende, og selvsagt tilhenger.
Derfor er Interstar bygget i vindtunnel for å få den gjerrigere på både diesel og strøm.
Bakenden er smalere enn fronten for å optimalisere aerodynamikk. Akselavstanden er gjort kortere, noe som gir 1,5 meter kortere svingradius.
Som alle andre varebiler, kommer den i flere versjoner – hele 40 ifølge Renault, mens Nissan sier «en rekke» – fra 11 til 22 kubikkmeter.
Masse assistanse
Bilen får nyttelast opp til 1.600 kilo og kan trekke 2,5 tonn på hengerfestet.
Komforten skal også være sikret med 4-veis justerbart ratt fra personbilene og plassbesparende girvelger på dashbordet.
10-tommeren på dashbordet med OpenR Link, er utviklet sammen med Google og du har tilgang på mer enn 50 apper.
Det vil si at du får både Google Maps, Google Play og stemmestyringen Google Assist, det beste systemet på markedet.
Bilen har selvfølgelig egen app til telefonen der du kan planlegge turer og ha full kontroll på bilens status.
Ennå viktigere er det at den har 20 førerassistent-systemer, blant annet nødbremsesystem, tilhengerstabilitets-assistent og avstandsbasert fartsholder.
Den har også 135 liter lagringsplass i førerhuset. Og midtsetet kan legges ned som et arbeidsbord med koppholdere og lommer.
Det er flere rom oppå dashbordet med lokk, og hanskerommet er blitt en svær skuff man kan legge ting i.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!